Mycket klokt i ditt svar.
En anledning till blandras är att det är det enklaste om man inte vill vara med i SKK. Jag får ju inga hannar till mina tikar eftersom situationen är så polarieserad. Pudelblandningens fördel är främst att den ger möjligheter utanför SKK.
Sedan är cockerpoo populär vilket gör att jag nog kan hitta bra hem till alla valpar, jag reor även på populäriteten långsiktigt, även om den trendar nu.
Det är viktigt att ha många köpare att välja på av den anledningen.
Har du konkreta alternativ till cocker/cavalier? Har inte bestämt mig än.
Varför är det ett viktigt kriterium att inte vara med i SKK? Jag tycker inte att SKK gör alla rätt men det är ju den största basen som finns för hunduppfödning och har dessutom bra databaser att söka i.
Det är i rasklubbarna det största arbetet görs för vettigt (eller mindre vettigt) avelsarbete, SKK i sig har väldigt svårt att hålla reda på 400 olika inriktningar i avelsarbete. Däremot så kan de gå in och ifrågasätta och kräva handlingsplaner för vissa rasers hälsa om det kommer på tapeten? Sen kan man tycka att de skulle gå in med hårdhandskarna ibland men de är ju ändå underställda FCI och det finns säkert andra saker som måste vägas in.
I min rasklubb har det länge motarbetats hälsotester av de som avlar på rasen, det är ju svårt för skk att gå in och tvinga om det inte finns statistik för kliniska besvär och göra sig ovän med 99% av uppfödarna. Risken är då att det blir som i ditt fall att merparten går utanför och avlar på sina "friska" hundar som minsann inte behöver hälsotester för att de är så friska.
I din sist om jag verkligen ville ha cavalier så hade jag gått med i rasklubben, försökt reda ut vad rasklubben gör, vad som kan göras bättre och försökt hamna på en plats där jag kan påverka. Hur ser rasen ut i andra länder? Går det att importera? Kan man få till stånd att öppna avelsbasen och få in nåt annat?
Även om man har en annan databas blir den ganska sådär om det inte finns nån kontrollorganisation gentemot den som kollar att rasen krav blir uppfyllda för att reggas.
Problemet med Pooo aveln eller blandrasavel öht är att för att de ska vara "friska" från rassjukdomar så måste du avla på nya individer inom cocker - pudel hela tiden, så fort du gör en återkorsning så riskerar du individer som har samma problem med genetiska sjukdomar som inom renrasig avel. De sjukdomar som raserna har gemensamt blir ju ingen skillnad jämfört med renrasavel mer än problematiken med att spåra tillbaka var bekymren kommer ifrån utan en databas om man nu bedriver avel med korsningar mot korsningar. Risk för inavel också om man inte har en databas och kan hålla reda på linjerna och för att få in nytt blod som är välbehövligt i en sån avel måste ni medvetet dupera renrasuppfödare om vad ni ska ha hunden till då ingen seriös uppfödare skulle sälja sina valpar till korsningsavel och tja, mindre nogräknade vill man inte ha hund ifrån.
Så du behöver alltså hela tiden nya pudlar och cocker för att bedriva din korsningsavel och ganska snart så kommer du få ögonen på dig från uppfödare av dessa raser och ha svårt att få tag i bra avelsdjur. Det blir inte heller nån långsiktighet i aveln med att hela tiden korsa individer men inte kunna använda valparna i fortsatt avel, iallafall om du vill hävda att de är friskare än en bra cocker eller pudel.