Vem är ansvarig?

M

Mickaela

Jag är uppfödare till en trevlig häst som jag sålde till en tjej som säljer mycket hästar men hon skulle ha denna häst själv enligt henne. Hästen var då 4 år och inte mycket riden pga tidsbrist vilket också var orsaken till att jag sålde hästen.
Givetvis så sålde hon hästen efter ca 2 månader :mad: vilket jag nog borde anat men man vill lita på människor men men. Den nya ägaren har nu ridit igång hästen ordentligt tydligen för hästen har tävlat i princip varje helg under nästan hela våren och sommaren (han är 5 år och inte mycket riden innan vilket nuvarande ägaren vet om).

Vad händer om h*n går sönder - blir sönderriden? Är ansvaret mitt då tjejen jag sålde till bara hade honom två månader? Eller är hon ansvarig? Hon borde vara ansvarig, eller? Tänker "reklamationsmässigt".

Jag skrev kontrakt med henne inte den nuvarande ägaren. Detta med denna hästen "gnager" i mig hela tiden. Skulle kanske inte sålt ändå, kanske löst det på annat sätt mm. Tyckte mycket om hästen, en supermysig häst......

M

Sv: Vem är ansvarig?

fråga den nya ägaren om du får köpa tillbaka hästen då...

Nej ansvarat är inte ditt. Ditt ansvar upphörde iom. att du sålde den, sedan hur kort tid därefter hästen såldes vidare spelar ingen roll.
Hoppas iaf. att hästen får det bra hos sin nuvarande ägare och att hon värdesätter din fina häst. :)

Kicki :)

Nej ansvarat är inte ditt. Ditt ansvar upphörde iom. att du sålde den, sedan hur kort tid därefter hästen såldes vidare spelar ingen roll.
Hoppas iaf. att hästen får det bra hos sin nuvarande ägare och att hon värdesätter din fina häst. :)

Det är väl vad jag kommit fram till också men så pratade jag med en kompis som kom med något liknande att "vid en ev tvist så kan det räknas som att hon verkat som förmedlare". Men jag tycker inte att det kan vara så då "förste köparen" och jag har ett ordentligt köpekontrakt skrivet ( inget om någon förmedling i det kontraktet ).

Hoppas också att hon värdesätter hästen. Inga fördommar mot yngre tjejer men det är en ung tjej som nu köpt hästen och min uppfattning är att hon ser hästen mer som en tävlingsmaskin - men jag hoppas att jag har fel. De är väl kanske inget fel med det men h*n är ung och inte mycket riden. Har sett i resultlistorna att det "gått utför". H*n tävlas i både hoppning och dressyr och h*n har börjat vägra ut sig nu tex. Men ändå så tävlas det bara på.... Men alla är olika och har olika tävlingsupplägg iof....

Men hästen är bara 5 år..

M

Iom. att det i kontraktet framgår tydligt att det är försäljning och inte förmedling så är det ju lugnt.

Ja med dåligt upplägg och orutinerad häst så brukar motgångarna inte låta vänta på sig. Och det vore ju tråkigt om hästen tas för hårt för tidigt. Men du får väl så gott det går försöka att hålla kontakten med nuvarande ägare. Om nu inte hästen "motsvarar" hennes förväntningar så kanske den blir till salu och du därigenom har en chans att köpa den.

Bästa sättet att få veta om hos vem ansvaret ligger på är väl att ta kontakt med en jurist. Låt dem se kontraktet så kan de säkert ge dej svaren..
Då kan du släppa saken ur världen sen.
Sen som det låter får väl den nuvarande ägaren skylla sej själv om det går åt skogen.. Låter som om hon sliter ut hästen på förtid..

Så kontakta en jurist om saken så du kan få lite ro i det hela.

Mvh /lady

Liknande trådar

Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 146
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
484
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 677
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve