vem är ansvarig när hästen blir halt?

S

skrocken

Vet ej om den här tråden ligger rätt...
En kamrat sålde en häst som efter tre månader blev halt. Köparen har tränat och tävlat hästen under denna tid. Hästen blir sedan halt, men veterinären kan inte säga exakt vad felet beror på. Efter två månader är hästen fortfarande halt och köparen vill att min kompis tar tillbaka den. Kan tillägga att hästen naturligtvis var besiktad utan anmärkning vid försäljningen.
Tycker ni att hon borde ta tillbaka hästen?

Sv: vem är ansvarig när hästen blir halt?

Om vetrinären inte kan säga rakt ut att felet låg hos hästen innan den såldes tycker jag att hon INTE ska ta tillbaka hästen.

Senast ändrad:

Din kompis har rätten på sin sida då man inte hittade några fel vid besiktningen.Bara för att den blivit halt betyder det inte att den varit det förr eller är det av en gammal skada tex.Nya ryttaren kan ju lika gärna ha orsakat det själv genom att tex överanstränga hästen eller så har hästen trampat olyckligt eller vad som helst.Om hästen börjat halta hos nya ägaren, utan att det är en gammal skada å den gamla ägaren tar tillbaka hästen å den inte blir frisk har hon ju förlorat på det hela.

Jag har konstaterat att om hon skulle behöva köpa tillbaka hästen törs man ju aldrig sälja! Hästen har aldrig varit halt förut och den nya ägaren har heller inte försäkrat den. Så om hon köpte tillbaka den skulle den antagligen ínte gå att A1 försäkra. Köparen hävdar att det är "praxis" att ta tillbaka hästen om den uppvisar hälta inom ett halvår. Rent juridiskt vet jag att min kompis har rätten på sin sida, men man vill ju inte bli stämplad som oseriös säljare.
Hästen är för övrigt undersökt av flera veterinärer som hävdar att skadan INTE är gammal.

Det är inte oseriöst som säljare att inte ta tillbaka en häst som man kan förmoda att köparen ridit sönder. Det tycker jag är synnerligen seriöst som säljare.

Bevisbördan torde ligga hos köparen att påvisa att felet (som inte ens kan konstateras!) förelegat vid riskens övergång.

Att nya ägaren inte försäkrat hästen har egentligen ingenting med försäljningen/köpet att göra. Men jag hade sett det som ett bergsäkert tecken på oseriös köpare.

Säljaren behöver inte alls vara tvingad att köpa tillbaka hästen i detta fall, dels genom att hästen var bes UA vid övergången samt att felet inte har kunnat kontaterats vid utredning. Ett annat tungt vägande skäl är att köparen inte har hållt hästen försäkrad under sin tid som ägare, något som är ett krav om en återtagning skall ske.

Nu gäller iofs denna regel vid företagsköp, då skall köparen hålla hästen fullvärdesförsäkrad fram till en ev övergång till säljaren. Men detta är fullt möjligt att tillämpa även mellan privatpersoner även om det inte finns skrivet, man kan alltså inte både ha kakan kvar och samtidigt äta upp den. Vid köp av häst är det alltid med vissa risker även om bes är UA, så kan man inte köpa hästen träna den och låta risktagandet ligga kvar hos säljaren. Hästen kan ju faktiskt ha vrickat/sträckt sig i hagen, något som säljaren inte kan ta ansvar över.

Hoppas att din kompis inte går på avd köparen säljer!det finns ingen praxis så hon ljuger så tungan blir blå.Om köparen inte försäkrat hästen får denna skylla sig själv, det är inte säljarens problem.

Om det är konsumentköplagen som gäller i korthet om köparen räknas som en privatperson och säljaren som företagare) är det under de första 6 månaderna säljaren som ska kunna visa att felet inte fanns vid försäljningen. Men då ska också köparen reklamera på rätt sätt och ge säljaren möjlighet att "avhjälpa felet".

Kan din vän på något sätt raknas som företagare eller är det köplagen som gäller? Står det något i köpekontraktet?

Var kan jag hitta mer info om krav på försäkringar?

Det enda jag hittar vid snabbkoll till kaffet :angel: är under jämkning av skadestånd i konsumentköplagen.

När det gäller försäkringen tror jag Boj är ute och cyklar ;)

Jag hade bekanta som i Tingsrätten blev dömda återta en häst. Den såldes fullt A1 försäkrad och köparen övertog försäkringen enligt kontraktet. Men det visade sig att köparen sen valt att annullera försäkringen efter bara kort tid. Att säljaren skulle få tillbaks en oförsäkrad häst tog rätten ingen hänsyn till.

Nej, man kan tydligen inte kräva att köparen har hästen försäkrad. Tycker bara att det är knäppt!
Sen tycker jag att det här med hästförsäljning inte borde jämställas med döda ting som kylskåp tex. Det är ju skrämmande att man kan bli tvungen att köpa tillbaka en häst, som är besiktad ua, när den blir halt ända upp till två år efter försäljningen. Man kan ju inte ta ansvar för hur den nya ägaren behandlar hästen. Speciellt som man inte kan skriva in i köpekontraktet hur hästen ska användas osv.
Själv har jag blivit oerhört skrämd av alla dessa processer! Jag kommer nog hellre att lämna ut hästen på foder än sälja den när/om det blir aktuellt...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve