Vem är ansvarig?

ufot

Trådstartare
Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka tillbaka sängarna.

Då jag själv varken kan emballera eller bära ut sängen från lägenheten anlitade jag flyttfirma till detta.

Flyttfirman kom, emballerade sängen + madrasserna, bar ut dessa och fraktfirman kom och hämtade. Jag såg när chauffören lastade ombord godset och körde iväg.

Sen hände något på vägen och när sängen kom fram till sängföretaget var sängen nästan totalförstörd och jag har fått en faktura på nästan 13 000 kr.

Sängföretaget skyller på flyttfirman som inte emballerat tillräckligt väl, de menar att emballeringen är under all kritik och menar att flyttfirman ska betala fakturan.

Flyttfirman i sin tur menar att fraktfirman hanterat godset synnerligen oaktsamt och att fraktbolaget ska betala fakturan.

Till saken hör att sängföretaget skickade utförliga instruktioner på hur sängen ska emballeras, instruktioner som är omöjliga att följa om man inte har speciella maskiner som emballerar. Jag pratade med fraktbolaget som sa att de kunde ha med pall och lasta godset på en pall, så länge det var emballerat.

Chauffören satt sängen på en pall och allt var helt när han åkte från mig.

Jag har anmält skadan till fraktbolaget som ännu inte svarat. Sängföretaget menar att det inte är någon vitts att anmäla skadan till fraktbolaget då orsaken till skadan är den dåliga emballeringen - och därmed flyttfirmans fel.

Flyttfirman har slutat svarat på mina mejl. Även sängbolaget har inte svarat på mitt sista mejl.

Jag har pratat med försäkringsbolaget som menar att eftersom jag anlitade flyttfirma så är det antingen flyttfirman eller fraktbolaget som är ersättningsskyldig.

Någon juridisk kunnig som vet hur jag ska gå vidare?
Vem ska betala?
 

Liknande trådar

Äldre Hur hade ni gjort? Jag flyttade igår och hade anlitat flyttfirma. Förra veckan pratade jag i telefon med deras administratör och...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 606
Senast: Singoalla
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 734
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp