Motstrida faktura (?)

Hur skriver man en kontaktrapport? Det enda jag gjort hittills är att jag skrivit i mail att flyttgubbarna tagit 35 min rast utan att de var hindrade att arbeta, och att jag därför inte anser att jag bör betala för de 25 minuter som arbetats efter kl. 11. Att vi varit klara innan 11 om de inte tagit pausen.
Det är en bekräftelse på vad ni kommit överens om ska göras för vilken peng, och den ska skickas direkt efter samtalet. Det ska stå ungefär: Vi har kommit överens om detta [...], har du några invändningar på detta så ska du skicka dem innan denna tidpunkt, detta datum, annars gäller ovanstående. :) Då kan du säga till henne vad hon sagt till dig och hänvisa till det mailet.
 
Krångligt eller inte, dom är flyttgubbar som tar betalt per timme inte vänner som hjälper till gratis :p Inte sätter jag mig på rumpan på mitt jobb och väntar när det blir lite krångligt.

Nej men, hallå? "Lite krångligt"? Då hade du ju lika gärna själv kunnat börja bära kartonger om det var så. Jag har faktiskt full förståelse för att de väntade. Ska de stå med tunga saker i händerna och slita på sina kroppar ännu mer för att hiss eller trapp just råkade bli upptagen av andra som också flyttar saker? Låter både krångligt och irriterande om du frågar mig.
 
Gud, kostar det inte mer. Det ska jag lägga på minnet.

Blev också positivt överraskad, varför jag bokade in dem i stället för att belasta familjen denna gång :D Sist jag flyttade så betalade jag 1200:- för att hyra lastbil och sedan köpte jag flyttpizza till alla som hjälpte till för 700:-. Landade på samma kostnad som att hyra firman denna gång.
 
Nej men, hallå? "Lite krångligt"? Då hade du ju lika gärna själv kunnat börja bära kartonger om det var så. Jag har faktiskt full förståelse för att de väntade. Ska de stå med tunga saker i händerna och slita på sina kroppar ännu mer för att hiss eller trapp just råkade bli upptagen av andra som också flyttar saker? Låter både krångligt och irriterande om du frågar mig.

Inte alls. De andra flyttgubbarna hade enbart möbler kvar, vilka inte fick plats i hissen så de tog trappen. Det var en liten hiss. I vår lastbil stod alla kartonger längst ut och möblerna längst in, så de hade kunnat ta alla kartonger i hissen. När lägenheten var helt utflyttad och vi började bära så tog de ändå alla kartonger i hissen först av allt, eftersom de stod längst ut i lastbilen. Möblerna i trappen sist. Så hissen stod alltså orörd dessa 35 min.
 
Det är en bekräftelse på vad ni kommit överens om ska göras för vilken peng, och den ska skickas direkt efter samtalet. Det ska stå ungefär: Vi har kommit överens om detta [...], har du några invändningar på detta så ska du skicka dem innan denna tidpunkt, detta datum, annars gäller ovanstående. :) Då kan du säga till henne vad hon sagt till dig och hänvisa till det mailet.

Nä, det gjordes inte. Får se vad hon svarar på mitt mail, har inte fått något svar ännu. Jag kommer nog inte orka bråka om det men det är himla irriterande.
 
Inte alls. De andra flyttgubbarna hade enbart möbler kvar, vilka inte fick plats i hissen så de tog trappen. Det var en liten hiss. I vår lastbil stod alla kartonger längst ut och möblerna längst in, så de hade kunnat ta alla kartonger i hissen. När lägenheten var helt utflyttad och vi började bära så tog de ändå alla kartonger i hissen först av allt, eftersom de stod längst ut i lastbilen. Möblerna i trappen sist. Så hissen stod alltså orörd dessa 35 min.

Okej. Jag står dock fast vid att jag förstår att de väntade. Även om man hade kunnat lasta kartonger blir det ju ändå en krock när de ska in i lägenheten och andra ska ut. Hursom, jag hade absolut inte motsatt mig en sådan faktura.
 
Med tanke på att lgh inte var tömd och att de fortfarande höll på att flytta ut, så hade jag inte brytt mig om att tjafsa om den där stunden.

Tror jag är stressad över pengar överlag just nu. Det har blivit en dyr vår så allt utöver vad jag räknat med gör mig aningens uppstressad just nu.
 
Eftersom lägenheten inte var tömd enligt avtalad tid, så är det väl den den förra hyresgästen/ägaren som ska betala den extra timmen?

Fanns ingen avtalad tid. Vi bytte lägenhet med varandra så då får man försöka tajma så att bilarna åker om varandra. Nu var hennes flyttgubbarna långsammare så ja.. vad ska man göra.
 
Jag hade nog inte ens funderat kring grejen. Det lev längre tid än beräknat. Det är ju inte jättekul.
Men samtidigt är det så luddigt på många sätt. De var inte klara och det är ju inte flyttgubbarnas fel. Jag förstår att de ville vänta.
Och du frågade om ni skulle köra igång och godtog deras väntan.
Så med tanke på det skulle jag resonerat: Shit happens!
Ibland blir saker fel. Men vissa saker kan man inte ställa någon tillrätta för.
 
Rent principiellt så har singoalla rätt. Arbetar man på timlön så arbetar man på i den takt som omständigheterna tillåter. Om man bara kan utföra hälften av arbetet man normalt kan göra på en timme så gör man det för det är fortfarande mer än 0. Genom att aktivt välja att göra "ingenting" så ska man inte ta betalt för den tiden heller.

Samtidigt har man såklart förståelse för flyttgubbarna som inte direkt tjänar multum och bara får just timlön antagligen såg chansen att dryga ut lönen lite med en lugn stund eftersom folk oftast inte bryr sig om att bråka om såna summor om de ens märker att man tagit för mycket betalt.
 
Tänkte först att det är ju rimligt att vänta tills de är klara, men kom på att jag varit flytthjälp till nybyggt lägenhetshus där hyresgästerna visserligen fått olika dagar och olika tider under dagen men det ändå blivit många samtidigt. Vi turades om om hissen och de som hade flyttfirma gjorde likadant. Att stå och vänta bara var ju inte ett alternativ för dem och det gick förvånansvärt smidigt med tanke på hur många som skulle flytta in. Att kunna flytta in samtidigt som en flyttar ur en lägenhet borde inte vara så svårt faktiskt.
 
Tänkte först att det är ju rimligt att vänta tills de är klara, men kom på att jag varit flytthjälp till nybyggt lägenhetshus där hyresgästerna visserligen fått olika dagar och olika tider under dagen men det ändå blivit många samtidigt. Vi turades om om hissen och de som hade flyttfirma gjorde likadant. Att stå och vänta bara var ju inte ett alternativ för dem och det gick förvånansvärt smidigt med tanke på hur många som skulle flytta in. Att kunna flytta in samtidigt som en flyttar ur en lägenhet borde inte vara så svårt faktiskt.

Fast det var ju samma lägenhet. Då är det lätt att vara ivägen för varandra.
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 604
Senast: Fille
·
Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 509
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp