Motstrida faktura (?)

Hade ni ingen överenskommelse om priset alls innan, förresten? Att ta det på obegränsad löpande räkning låter lite riskabelt.

Det verkar funka så för de flesta firmor jag pratade med. Jag och deras administratör pratade om att det bör ta 2 h, men kan ta 3. Uppskattningsvis. Nu blev det 4.

Inte svar på frågeställningen, men vill bara säga att firman jag anlitar till min kommande flytt erbjuder både timpris och fast pris. Jag valde fast pris för min flytt.
 
Jag tänker tvärtom. Att någon annan betalar är verkligen en anledning att inte dra ut på tiden i onödan liksom.
Syftet med subventionen är ju att skapa arbete, inte effektivisera själva tjänsterna, så ser inget att klaga på där. Men så brukar jag aldrig tänka "detta betalas med miiina skattepengar! :rage:", (försvarsmaktens inköp av avelshundar undantaget).
 
Syftet med subventionen är ju att skapa arbete, inte effektivisera själva tjänsterna, så ser inget att klaga på där. Men så brukar jag aldrig tänka "detta betalas med miiina skattepengar! :rage:", (försvarsmaktens inköp av avelshundar undantaget).
Du har väl rätt antar jag, man skapade arbete bestående av bullätande och cigarettrökande. Perfekt exempel på "skapat arbete".
 
500 kr efter RUT = 1000kr innan RUT-avdrag.

Helt sjukt med dessa subventioner som gynnar vissa grupper men inte andra och förstör marknaden.
Fast flytt är väl inte berättigat till RUT? Eller har det ändrats nyligen? Flyttstäd är berättigat men inte själva flytten - eller var i alla fall så för ett par år sedan.
 
Samtidigt har man såklart förståelse för flyttgubbarna som inte direkt tjänar multum och bara får just timlön antagligen såg chansen att dryga ut lönen lite med en lugn stund eftersom folk oftast inte bryr sig om att bråka om såna summor om de ens märker att man tagit för mycket betalt.
Hyfsat trist uttalande faktiskt som verkar bygga på att ”personer som inte tjänar multum” vill utnyttja folk :down:
 
Fast flytt är väl inte berättigat till RUT? Eller har det ändrats nyligen? Flyttstäd är berättigat men inte själva flytten - eller var i alla fall så för ett par år sedan.
Jag tror det är ändrat och att från 2016 ingår även själva flytten, som jag förstod det när jag läste på internet.
 
Hyfsat trist uttalande faktiskt som verkar bygga på att ”personer som inte tjänar multum” vill utnyttja folk :down:
Det bygger inte på att man vill utnyttja folk eller att man inte tjänar multum samma sak gäller i princip alla timarbetare att man vill ha så många timmar som möjligt. Så det handlar inte om att utnyttja andra så mycket som att man vill ha fler timmar och då är det bättre med färre jobb som tar fler timmar än att bli färdig så snabbt som möjligt.
 
Det bygger inte på att man vill utnyttja folk eller att man inte tjänar multum samma sak gäller i princip alla timarbetare att man vill ha så många timmar som möjligt. Så det handlar inte om att utnyttja andra så mycket som att man vill ha fler timmar och då är det bättre med färre jobb som tar fler timmar än att bli färdig så snabbt som möjligt.
Fast när jag jobbar med något som privatpersoner debiteras för på timbasis är jag ganska medveten om att tiden går och extra noga med hur jag använder den, så för mig verkar det onödigt att förutsätta att folk maskar för att de jobbar på löpande taxa.
 
Fast när jag jobbar med något som privatpersoner debiteras för på timbasis är jag ganska medveten om att tiden går och extra noga med hur jag använder den, så för mig verkar det onödigt att förutsätta att folk maskar för att de jobbar på löpande taxa.
Det förutsätter jag inte men om man står och röker och äter bullar och debiterar för det, vad gör man då? Det är självklart inget inbyggt i att man tjänar dåligt och går på timlön att man försöker maska, det finns gott om folk som sliter hårt för väldigt lite betalt och folk som maskar mycket trots hög lön. Dessa personer tog det uppenbarligen väldigt lugnt.
 
Det förutsätter jag inte men om man står och röker och äter bullar och debiterar för det, vad gör man då? Det är självklart inget inbyggt i att man tjänar dåligt och går på timlön att man försöker maska, det finns gott om folk som sliter hårt för väldigt lite betalt och folk som maskar mycket trots hög lön. Dessa personer tog det uppenbarligen väldigt lugnt.

Eller så visste de att det hade tagit lika lång tid om de trängts med den andra firman i lägenheten.
 
Jag väljer alltid att anlita hantverkare på löpande räkning och diskutera nya lösningar för arbetet när det behövs. Ser inga fördelar alls med fast pris. Det viktiga är att man litar på dem som yrkesmänniskor.

Fast pris, en seriös hantverkare måste då ta en hyfsat rejäl riskpremie för alla eventualiteter eller ägna timmar åt att friskriver sig från dem.
Visar sig priset lågt faller intresset att göra klart (behöver göra andra jobb för att undvika likviditetsproblem).

Det beror till viss del på hur förutsägbart arbetet är.
 
Jag är den som tycker att rätt ska vara rätt, så jag hade krävt att de makulerar fakturan och skickar en ny. Så har jag gjort flertalet gånger när hantverkare har fakuterat lite väl mycket tid.
 
Svarar alla. Flyttgubbarna var inga latmaskar utan slet på bra, så inga slashasar. Jag tyckte bara att pausen var onödig och det känns frustrerande att betala för den, vilket egentligen kommer ifrån att jag överlag är frustrerad över att precis allt det här året har dragit iväg i utgifter. Det är inte mycket pengar, men eftersom ekonomin redan skapat lite stress hos mig så blev det ytterligare ett irritationsmoment. Jag kommer inte att bråka om det, nu när första irritationen lagt sig så känner jag också lite att de jobbar så hårt och tjänar så lite. Jag har ställt frågan över mail men säger hon nej så får det bli så.
 
Jag väljer alltid att anlita hantverkare på löpande räkning och diskutera nya lösningar för arbetet när det behövs. Ser inga fördelar alls med fast pris. Det viktiga är att man litar på dem som yrkesmänniskor.

Fast pris, en seriös hantverkare måste då ta en hyfsat rejäl riskpremie för alla eventualiteter eller ägna timmar åt att friskriver sig från dem.
Visar sig priset lågt faller intresset att göra klart (behöver göra andra jobb för att undvika likviditetsproblem).

Det beror till viss del på hur förutsägbart arbetet är.
Det där har du en poäng med. Sen har jag lärt mig att man ska ta de hantverkare som har mest att göra. Aldrig någonsin varit med om att mina hantverkare dragit fötterna efter sig (nåja, ett undantag på en som senare fick foten för han var inte bra och de drog självmant av timmar). Däremot grannarnas hantverkare har legat och druckit öl i solen, stått och rökt och snackat goja osv ganska många timmar.

Jag körde fast pris en gång men då på rekommendation från en av de som har häcken full jämt. Det kändes ok men det kostade säkert några kronor extra.

Angående trådens ämne: jag skulle inte bråka om det där. Jag anser att man får skylla sig själv lite om man kommer till en lägenhet där flyttfirman fortfarande är igång faktiskt. Antingen tar man det med den som inte tömt lägenheten eller så betalar man själv. De sinkar ju varandra i det läget. Dessutom säger de förmodligen att den andra flyttfirman är ett oförutsett hinder och det visste du ju med dig kunde komma.
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 604
Senast: Fille
·
Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 509
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp