Veka kotor och x bent

Nu kläcker min hovslagare att hon inte heller skickat in papprena för godkännande till JBV. Vill svära! Då täcker inte försäkringen gissar jag. Och hur pinsamt att jag använt henne i 17 år och inte visste detta.
Har skickat typ 5 meddelanden till klinikhovslagaren idag. Han har inte svarat vilket jag förstår. Han vill väl vara ledig och inte diskutera med en hysterisk hästägare.

Fölis fick komma ut i stallgången en sväng idag när jag mockade boxen ordentligt. Annars har de stått inne helt. Tycker han sätter ner hoven när han går. Alltså rullar över hela undersidan av hoven. När han står still vinklas den upp.
Gissar att hovis inte ens får korrigera fölben utan godkännandet?
Är klinikhovslagaren RT på staby? Han är ju väldigt duktig men lite ökänd för att han är svår att få tag i..
Kanske även kolla Martin Langner?

Gissar att hovis inte ens får korrigera fölben utan godkännandet?
Är klinikhovslagaren RT på staby? Han är ju väldigt duktig men lite ökänd för att han är svår att få tag i..
Kanske även kolla Martin Langner?
Ja det är RT. Han har svarat att han ska jobba för en lösning och återkomma i morgon.

Nu kläcker min hovslagare att hon inte heller skickat in papprena för godkännande till JBV. Vill svära! Då täcker inte försäkringen gissar jag. Och hur pinsamt att jag använt henne i 17 år och inte visste detta.
Har skickat typ 5 meddelanden till klinikhovslagaren idag. Han har inte svarat vilket jag förstår. Han vill väl vara ledig och inte diskutera med en hysterisk hästägare.

Fölis fick komma ut i stallgången en sväng idag när jag mockade boxen ordentligt. Annars har de stått inne helt. Tycker han sätter ner hoven när han går. Alltså rullar över hela undersidan av hoven. När han står still vinklas den upp.
När RMC hjälpte mig så var hon den ansvariga hovslagaren, inte han som gjorde själva jobbet. Han blev instruerad av RMC och det godkände mitt försäkringsbolag.

När RMC hjälpte mig så var hon den ansvariga hovslagaren, inte han som gjorde själva jobbet. Han blev instruerad av RMC och det godkände mitt försäkringsbolag.
Hon skrev till mig att hon ville jobba med en hovslagare godkänd av JBV.
Kollade på deras hemsida och vi har EN här i stan. Tycker det låter galet lite. han är egentligen ingen infödd hästkarl sas och ogillar struliga hästar. Tror inte han vill ta sig an ett föl på en vecka.

Kollade på deras hemsida och vi har EN här i stan. Tycker det låter galet lite. han är egentligen ingen infödd hästkarl sas och ogillar struliga hästar. Tror inte han vill ta sig an ett föl på en vecka.
Ja de flesta godkända finns ju snarare kring norrköping!
Kolla med honom? Han har ju hållt på så länge ändå, kanske är vid att korrigera föl?

Så svarade hon mig oxå och vi hade då bara en. Hen kom, men gjorde inte sitt jobb då hen inte kontaktade RMC innan hen verkade och plastade. Hen låtsasringde RMC under tiden hen var hos mig. Fick så klart inget svar och plastade sedan insidan av hoven. När jag sedan skickade bild till RMC så ringde hon upp och sa att nej, det var helt fel gjort. Det där kommer bara att förvärra, vilket det oxå gjorde. Hon kollade sin samtalslista, hade inga missade samtal från hovslagaren som hade varit hos mig.
Den hovslagaren gick heller inte att få tag i något mer efter det.
Så när det inte fanns någon annan godkänd så tog hon på sig ansvaret och jag hittade en nyutbildad nyfiken hovslagare som ändå hade erfarenhet sedan tidigare som var villig att hjälpa mig. Det blev ett jättebra samarbete.
Men vi bor ju långt upp i landet och har inte tillgång till någon med speciellt mycket kunskap om föl, inte när det blir så illa som det var på min. Inte ens lärarna på hovslagarutbildningen här i stan viste vad de skulle göra så alla samlades för att titta vad RMC gjorde de gånger hon kom upp till oss.

@Ajda Lyckas inte få in bilder i DM så lägger in här.
Har tyvärr inte kvar bilderna från första månaderna. Så här såg han ut 1/8. Då hade vi hållit på korrigera honom sedan slutet på maj. Han föddes 12/5 och började bli krokig drygt en vecka senare. 11/6 var RMC upp första gången och satte på en fölsko.
20/8 opererades fölis, men fick en infektion i operationssåret efter en vecka som inte gick att häva. Så han fick tyvärr somna in den 7/9. Så jag vet inte hur benet hade sett ut i vuxen ålder.
Allt gick på försäkringen, till och med RMCs flygresor upp till oss.

Bifogade filer

• CF7CEBF3-6A1E-422D-B7B7-3EACDC9B99EB.webp
    CF7CEBF3-6A1E-422D-B7B7-3EACDC9B99EB.webp
    113,5 KB · Visningar: 225
@Ajda Lyckas inte få in bilder i DM så lägger in här.
Har tyvärr inte kvar bilderna från första månaderna. Så här såg han ut 1/8. Då hade vi hållit på korrigera honom sedan slutet på maj. Han föddes 12/5 och började bli krokig drygt en vecka senare. 11/6 var RMC upp första gången och satte på en fölsko.
20/8 opererades fölis, men fick en infektion i operationssåret efter en vecka som inte gick att häva. Så han fick tyvärr somna in den 7/9. Så jag vet inte hur benet hade sett ut i vuxen ålder.
Allt gick på försäkringen, till och med RMCs flygresor upp till oss.

Det var ingen rolig historia att läsa om. Beklagar att det gick som det gick.

Ja de flesta godkända finns ju snarare kring norrköping!
Kolla med honom? Han har ju hållt på så länge ändå, kanske är vid att korrigera föl?

Nja, har inga förhoppningar om att han skulle vilja hjälpa. Han knorrade i vårt stall när han var tvungen att sko en fyråring för första gången.

Klinikhovslagaren hörde inte av sig idag (jo jag skickade ett meddelande till som han sett). Jag känner mig så maktlös. Även hört av mig igen till Clark men inte fått svar därifrån heller.
Det är söndag, jag vet. Men frustrationen när man får höra på fredagen att han behöver skor och dagarna bara går. I morgon är det måndag och eftersom vi inte fått klartecken att få träffa klinik-hovis lär det inte bli aktuellt i morgon heller så nära inpå.

Hade bara velat ha ett: ”Ja jag tar honom, vi bokar en tid datum x”. Eller ”nej, jag kan inte”.
Då hade jag i allafall vetat. Nu svävar jag i ovisshet och hör av mig till gud och alla människor men får föga napp och det känns som det slutar med att vi inte får hjälp.

Jag vet inte ens hur jag ska hålla honom. Boxvila säger han. Ok att gå ut i gången. Men hur ofta? Får inga svar. Jag behöver konkret information, en plan. Jag har ingen personlig erfarenhet av veka kotor.

Klinikhovslagaren hörde inte av sig idag (jo jag skickade ett meddelande till som han sett). Jag känner mig så maktlös. Även hört av mig igen till Clark men inte fått svar därifrån heller.
Det är söndag, jag vet. Men frustrationen när man får höra på fredagen att han behöver skor och dagarna bara går. I morgon är det måndag och eftersom vi inte fått klartecken att få träffa klinik-hovis lär det inte bli aktuellt i morgon heller så nära inpå.

Hade bara velat ha ett: ”Ja jag tar honom, vi bokar en tid datum x”. Eller ”nej, jag kan inte”.
Då hade jag i allafall vetat. Nu svävar jag i ovisshet och hör av mig till gud och alla människor men får föga napp och det känns som det slutar med att vi inte får hjälp.

Jag vet inte ens hur jag ska hålla honom. Boxvila säger han. Ok att gå ut i gången. Men hur ofta? Får inga svar. Jag behöver konkret information, en plan. Jag har ingen personlig erfarenhet av veka kotor.
Var bor du?

@Ajda min med veka kotor och windswept som gick på ballarna på ena bakhoven blev ordinerad 3 x 10 min promenad (lös, han sprang runt medan de ledde mamman) dagligen. Så jag skulle utgå från det tills du hör något annat. Kan kolla om jag har bilder på hur benen var.

Får ni upp detta? Kotorna ser inte så illa ut från denna vinkeln, men man ser att tån på vänster bak (och lite höger fram) inte alls är i marken.

184179773_166162798842919_2055906433268025746_n.jpg

Och här har man en riktig stilstudie i windswept föl.... :angel: :rofl: Ca 1 dygn gammal på bilden om jag minns rätt. Han stod på lösdrift tills han åkte in på kliniken 5 dagar gammal (pga kolik, inget med benen att göra). Men hans mamma var jätteduktig på att låta honom vila och de hade ett ganska litet område att röra sig på (20x15 meter ungefär). Hovis som var ute när han var 3 veckor gammal sa: Om du ska rida OS på honom så tycker jag att vi plastar lite på bakhovarna (men: jag tror det var mest pga det windswepta) - annars så räcker det att fila lite 1 g/vecka.

Har haft ett föl med ännu vekare kotor tidigare, samt windswept och x-bent; det stod på lösdrift hela tiden och fick 8-or på benen som 3 månaders (samt på 3-års testet)... Där gjordes inget utöver att fila hovarna varannan vecka från 4 veckors ålder.

Så jag tror inte att du behöver få fullkomligt panik än, vi brukar ge det minst 1-2 veckor innan vi ens låter veterinär titta på benen.. så det finns fortfarande gott om tid att fixa din lilla. :heart

184570619_464053164827839_5629279633061021690_n.jpg

Och här har man en riktig stilstudie i windswept föl.... :angel: :rofl: Ca 1 dygn gammal på bilden om jag minns rätt. Han stod på lösdrift tills han åkte in på kliniken 5 dagar gammal (pga kolik, inget med benen att göra). Men hans mamma var jätteduktig på att låta honom vila och de hade ett ganska litet område att röra sig på (20x15 meter ungefär). Hovis som var ute när han var 3 veckor gammal sa: Om du ska rida OS på honom så tycker jag att vi plastar lite på bakhovarna (men: jag tror det var mest pga det windswepta) - annars så räcker det att fila lite 1 g/vecka.

Har haft ett föl med ännu vekare kotor tidigare, samt windswept och x-bent; det stod på lösdrift hela tiden och fick 8-or på benen som 3 månaders (samt på 3-års testet)... Där gjordes inget utöver att fila hovarna varannan vecka från 4 veckors ålder.

Så jag tror inte att du behöver få fullkomligt panik än, vi brukar ge det minst 1-2 veckor innan vi ens låter veterinär titta på benen.. så det finns fortfarande gott om tid att fixa din lilla. :heart

184570619_464053164827839_5629279633061021690_n.jpg

min har så veka kotor att när han står still är tåspetsen i lod med kronranden. När han går belastar han typ hela hoven.
Ringde klinikhovis som säger att han håller på att fixa för oss. Han ska försöka få ut en annan hovslagare som är godkänd hem till oss så vi slipper åka in. Sen skulle han beställa skor.
Jag hoppas han återkopplar snart och inte fortsätter hålla mig på sträckbänken.

Jag fortsätter då att ta in fölis i stallgången ca 10 min x 3 per dag. Lite stabilare i kotorna idag. Annars knickar hoven när han går.
Men ingen regress av det hela tycker jag.
Idag var vi tvugna att släppa honom några min i hagen för det bara spratt i honom och han drog på stallplan (med massa grus som underlag).

Idag kommer en godkänd hovslagare ut till oss. Klinikhovis var ledig mån och tis och deligerade arbetet till henne. Hon var snabb att få tag i och förstående.
Om hon fixar det känns det skönt med en sådan hovslagare. Skitjobbigt att behöva jaga jaga jaga hela tiden.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 410
Hästvård Blir inte klok på hältan som min häst har haft i snart 3 veckor. Det började med att min häst för tre veckor sedan trampade på en sten...
Svar
5
· Visningar
3 709
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
53 972
Hästvård Om ni haft häst med den skada, hur lång behandlingstid med mediciner har ni fått? Min ponny får återkommande ögonskador och på min...
2
Svar
21
· Visningar
9 048
Senast: Hanna_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar