Veka kotor, för stort genomtramp?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Krokodilen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 4 608
K

Krokodilen

Ni som är duktiga på benställningar, vad tycker ni om dessa kotor? Fotot är taget i trav, hästen är ett år. Mycket tacksam för svar/synpunkter!
Vekakotor.jpg

Sv: Veka kotor, för stort genomtramp?

Svårt att säga, eftersom det verkar vara så mjukt underlag. Men av det jag ser på bilden skulle jag bli misstänksam, och även vilja se hästen på andra underlag.

Jag hade gärna sett hästen bara stå stilla med. Vad jag förstått är det skillnad på veka kotor och flexibla kotor. Mitt sto är rätt vek bak, det syns tydligt när hon bara står. Sen finns hästar som inte är veka men kotan flexas ändå väldigt tydligt i t ex trav.
Sen som jag förstår det så påverkas hållbarheten av hur långa kotorna är, och också ur hasen är vinklad.

Är inte hovarna nere i underlaget? Tycker det var svårt se på bilden. :)

Svårt att säga tycker jag. Du har inte möjlighet att ta ett foto på kotorna när hästen står uppställd?

*KL*?
Hur kunde den här tråden hamna under "hästmänniska"?

Det undrar jag också. Antar att det var Hästvård den skulle hamnat under...

Kl

Tack för alla svar! Underlaget är relativt mjukt och det är mycket möjligt att hästen behöver verkas, det är inte min häst. Jag ska försöka ordna en bild på hästen uppställd också.

Den var väl på avel först, och där får bara trådar typ "vilken halvblodshingst passar precis bara till mitt sto" vara.

OK, här kommer en "uppställd" bild, av tyvärr usel kvalitet. Har försökt ljusa upp den lite så konturerna ska synas bättre, men det gick väl sådär.. Men jag är ändå mycket tacksam för kommentarer!

uppstlld.jpg

OK, här kommer en "uppställd" bild, av tyvärr usel kvalitet. Har försökt ljusa upp den lite så konturerna ska synas bättre, men det gick väl sådär.. Men jag är ändå mycket tacksam för kommentarer!

Vad är det du vill ska komenteras???

Naturligtvis så leder veka kotor till ett ökat genomtramp och swung i svävningsfasen (s.k. schwedengang) med all "reklam" det kan tillföra svensk avel.

Fakta är att ju större genomtramp, ju större påfrestning på nedre benets involverande senapparatur och ligament främst i belastning/överrullningsfas.

Faktorer som påverkar ytterligare är underlag,gångart och hastighet.

Jag kan själv inte se någon förklaring till vad det är du vill ha svar på. Främst eftersom du ställer frågan på en individ som inte ens är färdigväxt.

Vad är det exakt du söker svar på eller vad är det du vill ha svar på som påverkar den växande unghästens framtida hållbarhet.???

Förklara dig gärna lite mera ingående.

Senast ändrad:

Det jag vill ha reda på är naturligtvis vad man kan tro om den framtida hållbarheten på en ettåring med den här typen av kotor. Jag förstår visserligen att det inte går att säga något definitivt bara utifrån bilderna, men jag vet att det finns många kunniga här på forumet och är nyfiken på att höra hur de resonerar. Detta gäller alltså en åring jag är intresserad av att på sikt avla på och jag vill avla på sunda, korrekta individer.

Jag kan själv inte se någon förklaring till vad det är du vill ha svar på. Främst eftersom du ställer frågan på en individ som inte ens är färdigväxt.

Vad är det exakt du söker svar på eller vad är det du vill ha svar på som påverkar den växande unghästens framtida hållbarhet.???

Detta förstod jag inte riktigt. Menar du att man inte kan säga något om kotornas längd/vekhet bara för att det är en växande unghäst, eller.? Jag fattar att man inte kan förutspå exakt hur en åring kommer att utvecklas exteriört och gångartsmässigt, men man kan väl dra vissa slutsatser.?

Detta förstod jag inte riktigt. Menar du att man inte kan säga något om kotornas längd/vekhet bara för att det är en växande unghäst, eller.? Jag fattar att man inte kan förutspå exakt hur en åring kommer att utvecklas exteriört och gångartsmässigt, men man kan väl dra vissa slutsatser.?

Det du fäster din uppmärksamhet på vad du kallar för kotans längd/vekhet med om vi nu ska kontrollera just kotan så får vi inte blanda ihop dom rörben som fäster in i själva kotan..

Bilden är minst sagt skitdålig men det går att se en helt normal symetrisk kota, det som för dagen inte är färdigväxt och just på denna bild uppvisar "veka kotor" är obalansen i tillväxten i skenbenet/kotbenet liksom förtfarande inte fullt utvecklad muskelatur i dom muskelgrupperna som utmynnar i dom olika senappareturerna som löper i nedre benets bakre region.

Två tips,, utgå i från märrens benställning och se till att lite men ofta korrigera benställningen, glöm heller inte det viktigaste av allt, vila ger muskelaturen en tjans till återhämtning och aktivitet (i balance) är stärkande.

OK då förstår jag. Tack för ditt svar!

kl

Moderator; du skulle möjligen inte kunna tänka dig att putta tillbaka tråden till avelsforumet igen, det känns som att det är fler personer där som kan tänkas svara..

OK då förstår jag. Tack för ditt svar!

kl

Moderator; du skulle möjligen inte kunna tänka dig att putta tillbaka tråden till avelsforumet igen, det känns som att det är fler personer där som kan tänkas svara..

Personligen hoppas jag den får ligga kvar på hästvård eftersom det är just hästvård trådstarten avhandlar,, inte avel.

Du söker tydligen kvantitet,, många gånger är kvalite bättre än kvantitet.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 586
Senast: Liten
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästhantering Det här är egentligen inget stort, men jag brukar träna en häst för hand. Jag har växt ur henne och kan inte rida henne längre, men...
Svar
7
· Visningar
286
Senast: Grazing
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.