Veka bakkotor?!

B

BebbeBaby

Enligt en bekant till mej så har en i hennes stall ett halvblod med veka bakkotor. Pga det så får hon inte hoppa med hästen, utan rider endast dressyr. Hon måste även ha speciella benskydd på bakbenen som stödjer. :confused: Själv har jag aldrig hört talas om detta & vill därför veta mer om det. Vad menas med veka bakkotor egentligen? Är det något farligt? Varför får man inte hoppa en häst som har det? Vad är det för speciella benskydd man ska ha? Någon som har en bild på en häst med just veka bakkotor?

Tacksam för svar!! :bow:

Sv: Veka bakkotor?!

BebbeBaby skrev:
Enligt en bekant till mej så har en i hennes stall ett halvblod med veka bakkotor. Pga det så får hon inte hoppa med hästen, utan rider endast dressyr. Hon måste även ha speciella benskydd på bakbenen som stödjer. :confused: Själv har jag aldrig hört talas om detta & vill därför veta mer om det. Vad menas med veka bakkotor egentligen? Är det något farligt? Varför får man inte hoppa en häst som har det? Vad är det för speciella benskydd man ska ha? Någon som har en bild på en häst med just veka bakkotor?

Med veka bakotor menas ofta att kotans vinkel är fel... svårt att förklara och jag har ingen bild att visa heller... men jag vet en ponny som har det och hans kotor ser "nästan" ut att ta i marken, de har inte samma svikt i kotan och kotar "trampar" oftast igenom för långt...
Veka bakkotor kan vara farligt, i det avseende att hästen inte håller för större påfrestningar... men att den bara kan ridas dressyr lät konstigt eftersom en dressyrhäst ska lägga den mesta tyngden på just bakbenen och på så vis belastar den bakkoterna mer än en hopphäst. Men dressyr och hoppning på lägre nivå ska inte vara någon fara om hästen är bra musklad. Finns nog inga speciella bakskydd för hästar med veka bakkotor däremot kan jag tänka mig att det är såna där skydd som ska ge extra stöd för kotan, de är lite längre och går ner över kotan...
Kanske finns någon som har bätrte svar än jag?!

Hello!
Det kan ju vara så att hästen har uttänjda gaffelband och därför inte får någon riktig stötdämpning och stabilitet i kotorna. Jag tycker det ser mycket obehagligt ut för de som ser ut så. De verkar likssom vara rädda för att utsätta bakbenen för belastning och smyger mer. Inte halta men ändå halta, de känner sig nog svaga och handikappade.
Hur bandage kan hjälpa förstår jag inte om det inte är så att ledbanden är tänjda och hästen vrickar sig. Men som du beskriver det så borde det vara gaffelbanden. Hästen kan ju vilja stödja sig genom att spänna böjsenornas muskulatur onaturligt mycket och bli överansträngda upp i benet också.

Ämelie skrev:
Med veka bakotor menas ofta att kotans vinkel är fel... svårt att förklara och jag har ingen bild att visa heller... men jag vet en ponny som har det och hans kotor ser "nästan" ut att ta i marken, de har inte samma svikt i kotan och kotar "trampar" oftast igenom för långt...

Problemet är ju att det sviktar FÖR mycket, det är ju det som gör att hästen trampar igenom. Det tar så att säga inte emot utan är för mycket svikt. Hästar med veka kotor är oftast väldigt bekväma just eftersom de sviktar så väldigt mycket i kotorna och faller igenom. Däremot är det inte speciellt nyttigt för hästen i för hög grad nej (som med allt annat så finns det grader av vekhet med), men bekvämt är det ;)

BebbeBaby skrev:

Jag har en häst med veka kotor, speciellt då bak. Som någon sa, så ger detta en häst med ett gudomligt sviktande steg. Hästen har långa kotor och trampar igenom.

Det jag undviker med henne är allt för mjuka underlag. Då får trakten inte ordentligt med stöd och sjunker ner mer och därmed blir genomtrampet större och böjsenorna mer uttänjda. Så hårt underlag och skor utlagda lite i trakten har jag på henne. En lagom portion av dressyr och hopp använder jag mig av för att stärka hennes muskler och senor maximalt för att hjälpa upp de veka kotorna. Så jag begriper inte heller varför man skulle harva runt på dressyrbanan, som ofta är mjuk och kräva att hästen är mycket på bakdelen. Jag har märkt att just dressyr/samling får jag ta i små doser. Däremot fungerar hon utmärkt till att springa på hårt underlag långt.

När det blivit för bra kan jag när jag känner igenom hennes böjsenor märka att hon blivit öm och tar då det lite försiktigare.

Här har du en bild på hur det ser ut i traven.

http://photobucket.com/albums/y93/Stopek/?action=view&current=SIMAJA.jpg

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Jag måste bara haka på här. Vad säger ni om de här kotorna då?

322903729xkWtab_ph.jpg

/Jane

Kunde jag se några kotor vore det lättare att kommentera dom. ;)

Jane_Done skrev:
Kunde just ge mig på att hälften av er ser kryss.

kotor

/Jane

Det är svårt att se när hästen står med benet framför sig och står stilla. Långa kotor är det, men om den trampar igenom vid rörelse går inte att se. På min häst syns det inte så mycket när den står stilla.

Fast mer rutinerade på att se kan kanske svara, som CK.

Hälsning Maja

Hej alla trevliga människor som ger tips o råd. Jag har en 11-årig angloarab med "veka bakkotor" sk. björnfötter. Har fått veta att dom som regel har en något kortare livslängd än "normala" ben. Han har inte haft några problem med dessa, men nu har vi märkt att när han legat ner så har han svårt att gå på ett bakben i ca: 5 min. sen ser det ut som om han lirkar upp det. Han visar inget vid ridning eller longering, så det är svårt att veta om det är senan som spökar eller vad. Jag håller på att söka vet. för konsultation (samma vet. som vetrinärbesiktade dessa ben vid 1 års ålder.) Är det någon mer som upplevt detta? Lite intressant att läsa detta om mjukt underlag, vi har en paddock med ganska mjukt underlag kanske skall jag inte rida i den?, men isåfall skulle han väl reagera på båda benen? Håller med om att de har en mjuk gång. Hälsningar Marie-Louise.

En treåring i mitt stall, halvblod, har enligt mitt tycke veka bakkotor och även alltså ett sviktande och vackert steg. Vad jag har förstått är det extra viktigt att bygga upp sådana här svagheter och göra det långsamt och grundligt så att muskler kan stabilisera kotan, annars är det risk för genomtramp.

Men hur mycket kan man stärka egentligen? Är det troligt att en häst med rejält veka kotor bak håller för hoppning eller dressyr på L:A - Msv-nivå?
Vilket är bästa sättet att förebygga skador och bygga upp?

Hej!
Det finns speciella benskydd till veka kotor. :)
Men de används oftast för att det finns hästar med veka kotor som trampar igenom. ;)
Det är ett skydd som heter genomtrampsskydd
det används ofta på travare som ganska ofta är genomtrampare.
Man lägger dem under ett bandage som man sedan lindar hela vägen under kotan för att ge extra stöd. :banana:
Mitt hbl hade veka kotor men hon hade åxå ett underbart steg med enorm svikt. :bump:
Hon hade inte ont av detta, hon är 13år och har aldrig varit halt. :idea:
Det bästa för hästar med veka kotor är att undvika allt för mjukt och djupt underlag och rida mycket på hårdare underlag, precis som för hästar med senskador. :rofl:
MVH Linnea

något långa men jag har sett värre...sen är det ju inte kotorna som är långa utan kotbenen......risken för att dom skall trampa igenom o få gaffelbandsskador är ju mycket större, men en del klarar det ändå.....fullblod brukar ju ha långa kotben....

Väcker liv i tråden, vill ha tips om hur man stärker en häst med veka kotor bäst och om man ska tänka på något särskilt vid skoning. Hästen ifråga är en tvåårig travhäst. Har just nu lååånga tår och det gör ju att allt ser värre ut. Han är nyinförskaffad och ska skos om snarast. Missuppfatta mig inte, det är inget EXTREMT exteriörfel men vill ju att han blir så "normal" som möjligt. han är körd rakt fram på mjuk travbana och är ganska sent utvecklad. har fart i sig men känns inte fysiskt mogen. Har tänkt börja med tömkörning i skogen=min favoritsysselsättning. Han kommer att tränas utan större krav och få mogna mer innan regelrätta snabbjobb. Hur skulle löshoppning påverka? Stärker det eller sliter det mer? Då pratar jag låga hinder, gymnastikhoppning.

Tacksam för hjälp. Mvh/Somi

ofta beror detta på fel verkade hästar, hästar som har alldeles för tok långa hälar (inte höga, utan långa) så dom har skjutit under. och ofta när dom har så har dom även ofta långa tår, men det beror på hur dom är verkade.. det gör iaf så att anläggningsytan flyttas fram och hästen "trampar igenom". den långa hälen gör att dom ramlar bak.. om nån förstår hur jag menar..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna