Vek i kotorna, hur ser man det?

Sv: Vek i kotorna, hur ser man det?

Hästar som har veka kotor har långa kotor. Tror att de "trampar igenom" ganska mkt varje steg så att det blir belastning. Hästar med långa kotor brukar ha ett väldigt bra steg dock. Så det gäller att finna den gyllene medlevägen, inte för korta-dåligt steg, inte för långa-veka kotor. :)

*till alla*
Tackar, då var det som jag trodde. Då har man lärt sig ngt idag med. :D

Kissing Spine skrev:
Hästar som har veka kotor har långa kotor. Tror att de "trampar igenom" ganska mkt varje steg så att det blir belastning. Hästar med långa kotor brukar ha ett väldigt bra steg dock. Så det gäller att finna den gyllene medlevägen, inte för korta-dåligt steg, inte för långa-veka kotor. :)
Min märr har väldigt korta/små kotor, och har inte speciellt bra steg, så det ligger säkert mycket i det. Då har jag varit inne på rätt spår! :bow:

Kissing Spine skrev:

Jag lyckades leta upp den bildserie där det ser absolut värst ut, för det skulle bli tydligt. Det funkade tydligen =)

Nyare serie (Här ser man också skillnaden mellan om hon står på t ex bägge bak ellerhar vikten på ett bak, vilken skillnad det blir i hur vek hon ser ut.)

http://hem.passagen.se/xyplex/k050729.htm

Vek är hon dock oavsett hur man vrider på det, men bildserien då med sadel syns det mest extremt på.

Vet bekymras inte ett dugg över vekheten etc (även om JAG funderat på om det kan vara ett svar ang hennes ledproblem)

Senast ändrad:

Jag har en travardonna med veka kotor runt om, hon hade aldrig några problem med lederna under travkarriären men man fick givetvis ha skydd på bakbenen så att hon inte nöttes upp totalt av banan...

Bild...

Hon fick sin första ledbehandling på hösten som 6-åring och är ändå travhäst... :angel:

/// ghost

ghost skrev:
Jag har en travardonna med veka kotor runt om, hon hade aldrig några problem med lederna under travkarriären men man fick givetvis ha skydd på bakbenen så att hon inte nöttes upp totalt av banan...

Bild...

Hon fick sin första ledbehandling på hösten som 6-åring och är ändå travhäst... :angel:

/// ghost

Min fick sin första ledbehandling som 1½-åring (och hon var inte i träning), och sen har vi jojat in och ut på klinik med de där lederna, behandlat och hon svarar, en månad senare är vi tillbaka, skit igen. behandlas, hon svarar, en månad senare.. etc. Nu sist svarade hon inte :crazy:

Nu HOPPAS jag ju att vi fått tag i roten till det onda, huvudproblemet har varit frågan VARFÖR hon får problem hela jävla tiden, och i jakten på svaret har jag ju hunnit fundera över alla möjliga och omöjliga anledningar, inkl kotorna (Vet anser dock att det finns INGENTING i hennes exteriör som kan förklara det utan att exteriören tvärtom uttrycker hållbarhet och åter hållbarhet. Så vet tycker inte kotorna är veka nog att nämnas i förbifarten ens..). Nu tror inte jag att veka kotor är svaret heller, men jag har haft det úppe som fundering. (Sen är första bildserien jag la ut 'extrem' såtillvida att den ser absolut VÄRST ut av alla bilder som nånsin tagits på henne. Varför det såg så mkt 'mer' ut den där dagen är en bra fråga dock.. ironiskt nog så är den där bildserien tagen när hon varit som absolut fräschast under den här såpan. Ibland är det inte meningen att man ska bli klok på saker och ting tror jag..)

Jag har sett dina följetonger om Kele ja...

För ett gäng år sen hade vi en 18-årig arabvalack inhyrd som faktiskt var myyycket värre än både Dixie och Kele, han trampade ner på kotorna bak så fort han rörde sig fortare än lus-skritt men han verkade inte lida av det och under det året han stod här hade han inga problem alls med benen. Visserligen jobbade han inte så hårt men kom direkt från ridskola.

Du får söka lösningen någon annanstans, om den nu går att finna. :confused:

Liknande trådar

Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
350
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 538
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Mako, 14 månader BC, fick sina höfter röntgade idag. Höfterna såg ju fina ut, men jag fick mina misstankar om "det är nått med ryggen"...
Svar
12
· Visningar
2 085
Senast: AbCdE
·
Hemmet 3e tråden relaterad till hemmet och vi har inte ens flyttat in... 😅 men den här är lite generell också. Jo, jag läste nyligen (jag...
Svar
1
· Visningar
470
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama