Haha och jag som ändå kontrolläste texten en gångMenar du vana?Jag hoppas TS med sällskap håller sig vakna under vandrandet!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha och jag som ändå kontrolläste texten en gångMenar du vana?Jag hoppas TS med sällskap håller sig vakna under vandrandet!
Tyvärr har polaren snott soppideen till luncherna![]()
Så du menar din kompis (som är den av er som är vegan) har tagit de enkla rätterna och lämnat de svårare till dig som inte är van att laga veganskt? Snällt...
Så du menar din kompis (som är den av er som är vegan) har tagit de enkla rätterna och lämnat de svårare till dig som inte är van att laga veganskt? Snällt...
Men om kompisen dels är vegan och dels är en van vandrare som varit ute flera veckor i stöten så låter det ju som den ultimata personen att ge förslag på vegansk vandringsmat?![]()
Jag tänkte samma sak när jag läste trådstarten. Märkligt att @Araminta ska ta de svåra middagarna.
Kompisen råddar och planerar väldigt mycket annat för den här turen som jag har än mindre koll på. Att avlasta hen med planeringen för två av 7-8 måltider känns knappast som en orimlighet.
Det är så klart inte orimligt, men att få till just middagen kan vara nog så klurig ändå. Är man inte själv vegan eller vegetarian så kan det ju vara svårt att bedöma mängden mat, energitätheten, osv. för att man ska bli mätt. På en vandring med fyllda ryggsäckar så förbränner man ju väldigt mycket energi. Särskilt om det är tänkt att ni ska äta soppluncher så måste middagen vara ordentligt energirik.
Men ni ska vara ute i 2 (två) dagar. Det kan inte så värst mycket planering runt en så kort vandring.Kompisen råddar och planerar väldigt mycket annat för den här turen som jag har än mindre koll på. Att avlasta hen med planeringen för två av 7-8 måltider känns knappast som en orimlighet.
Om man inte ska gå så långt kan man självklart lyxa till maten genom att ha med sig "färska produkter" såsom tex krossad tomater, kokosmjölk etc. Men det väger som sagt så jag tar i princip alltid med mig "färdig" frystorkad mat från tex XXL om jag ska tälta. Just för att det är så enkelt att tillaga, går snabbt (bara att koka vattnet, rör runt, och låta det stå några minuter), endast ett kokkärl behövs etc. Man är ju ofta väldigt hungrig när man ska laga mat efter vandring och inte allt för sällan är vädret inte det bästaStort tack för ett utförligt och kunnigt svar! Vi ska vara ute två nätter (lör-mån) men ska göra ganska korta turer. Lite beroende på väder/humör så kan det tänkas att vi slår läger på en plats och sen gör dagsturer därifrån men jag tänker att vi gärna ska ha möjligheten att bekvämt gå med hela packningen.
Jag har gjort en del lättare dagsturer, skulle inte kalla mig van (knappt vaken för att vara ärlig). Kompisen är betydligt mer erfaren och har varit ute i flera veckor i stöten.
Att köpa det frystorkat (vilket autokorrekt poetiskt tolkar som "det stormar") känns lite överambitiöst för ett sån liten tur men jag ska definitivt tänka minimalistiskt och försöka minimera "vattenvikt". Salt och peppar skrivs ner.
Men ni ska vara ute i 2 (två) dagar. Det kan inte så värst mycket planering runt en så kort vandring.
I synnerhet inte för en van vandrare.