Jag är inte duktig på veganskmat men vandring och mat på vandring kan jag desto bättre

. Först frågan är hur länge (antal dagar) ni ska vandra och hur långt ni ska vandra varje dag. Är ni vakna vandrare? Är det dagavandring eller ute flera nätter i rad med tält?
För mig är grundregeln när det gäller vandring att allt man packar ska väga lite i den mån det går. Alla bäckar små så att säga. När jag vandrar har jag endast med mig frystorkad mat (köpt eller egengjord) samt torra produkter såsom pasta, nötter mm. Alltså, jag skulle aldrig bära med mig tex en tetra pack tomatsås eller liknande, då springer vikten snabbt iväg. Visst, man skulle kunna ha med det för lunch första dagen men inte mer än det.
Frystorkad mat finns att köpa på tex XXL och liknande sport/friluftsbutiker. Är portionsförpackningar och kostar mellan 60-100 kr st.
Jag har även själv gjort köttfärssås och torkat och då tagit med pasta. Det kanske du skulle kunna göra? Alltså av sojafärs då. Finns recept på nätet hur man gör den samt hur man torkat den. Torktiden är lång, min köttfärssås var i ugnen på låg värme över natten om jag minns rätt. Det ska dock sägas att det är svårt att behålla smakerna. Den frystorkade maten jag har köpt smakade betydligt mer än min egna hemmagjorda torkade köttfärssås

. Så rekommenderar att ha med salt och peppar på turen (finns smarta behållare för detta att köpa på friluftsbutiker).
Men som sagt, mitt råd är att maten du väljer är frystorkad eller torkad såsom pasta så att vikten är låg. Ska ni göra dagsturer så kan man såklart ha med sig andra råvaror.