Bland annat (även andra viktiga aminosyror såsom arginin, metionin och cystein.). Att ge veganmat till en katt är att sakta låta katten dö av näringsbrist. B.la kan de inte tillverka A-vitamin ur växtbaserad föda (β-karot till retinol/aktiv A-vitamin). En annan viktig vitamin för katter är vitamin-D, och katter saknar 7-dehydrokolesterol vilket ger en art möjligheten för syntes med dermala (växtbaserad) källor. Vitamin-A och Vitamin-D är de allra viktigaste vitaminerna för en katt, men är inte vattenlösliga (istället fettlösande) och kan lätt överdoseras, vilket kan leda till flera farliga sjukdomstillstånd vid överdos. Katter har också väldigt korta matstmälningssystem, kortare än hundens i jämförelse, och är inte gjorda för sakta matstmältning växtbaserad föda kräver. Inte heller har katter ett behov utav kolhydrater, utan de använder sig utav fetter och protein för att utvinna energi istället.
Kommer jag ihåg rätt, så var det en person som gav sina katter veganföda och kom i trubbel med länsstyrelsen. Han fick lägga av med veganfoder och åtminstone börja ge delvis med kött.
Köttprotein, aka animaliskt eller animal-baserat protein, skiljer sig ifrån vegetabiliskt protein. De tas upp olika och vissa djur kan inte ta nytta utav ena sorten, vissa kan dra nytta utav båda (t.ex människor), vilket är p.ga bland annat på aminosyrornas uppbyggnad men även mycket annat, också beroende på djurens kroppsanatomi, kroppsenzymer, osv. (uppväxt med kemister i familjen så sånt här har tragglats in sen barnsben
och jag är inte ens så överförtjust i kemi).
(Menade mer att jag trodde att det var allmän kunskap att katter är obligata karnivorer, efter min erfarenhet med många personers bild utav katten som en köttätare och inte opportunist/omnivor/osv. Inte som vetenskaplig källa förstås.
)
TL;DR katter äter kött, bör äta kött, och ska äta kött, och ingen veganmat.