Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Det måste ha varit väldigt längesedan du var vegetarian för jag har extremt sällan upplevt dina problem och inte mina andra vänner i min åldersgrupp heller.

Som jag tidigare skrev så är det snart 30 år sedan, för att vara mer exakt så 28 år sedan.
De jag radar upp här ovan ang. sjukhus och att äta ute så är det idag. Senast jag låg inne var det jättebra veg mat, då låg jag i Göteborg men gången innan dess på ett mindre sjukhus så kunde de omöjligt förstå varför jag inte kunde äta oxsvanssoppa för det var ju så lite kött i och jag åt nog när jag blev hungrig:grin: jag låg då inne eftersom min galla hade ballat ur och hade inte kunnat behålla någon mat på en vecka. Behöver jag skriva att jag skrev ut mej själv?

Senast jag råkade ut för köttbuljong i potatisgratäng var i november i år så det var inte längesedan.
Du och dina vänner kanske bor närmare eller i storstad? Då förstår jag att problemet är mindre men om du kommer till min lilla stad med ca 35000 invånare så får du leta länge innan du hittar någonstans som serverar riktig vegetarisk mat. Det finns en restaurang här som har två vegetariska rätter.
Det finns på kina och dylika ställen en rätt och den består av wokade grönsaker enbart, inget protein innehållande alls.

Så bor man inte i storstad så är problemet att äta ute nästan lika stort idag som för tio år sedan, när jag blev veg visste de flesta inte ens vad det innebar alls, idag tror de flesta att det innebär att man utesluter kött men äter kyckling, fisk och skaldjur.

Jag var inte vegetarian, jag är.

Senast ändrad:

Som jag tidigare skrev så är det snart 30 år sedan, för att vara mer exakt så 28 år sedan.
De jag radar upp här ovan ang. sjukhus och att äta ute så är det idag. Senast jag låg inne var det jättebra veg mat, då låg jag i Göteborg men gången innan dess på ett mindre sjukhus så kunde de omöjligt förstå varför jag inte kunde äta oxsvanssoppa för det var ju så lite kött i och jag åt nog när jag blev hungrig:grin: jag låg då inne eftersom min galla hade ballat ur och hade inte kunnat behålla någon mat på en vecka. Behöver jag skriva att jag skrev ut mej själv?

Senast jag råkade ut för köttbuljong i potatisgratäng var i november i år så det var inte längesedan.
Du och dina vänner kanske bor närmare eller i storstad? Då förstår jag att problemet är mindre men om du kommer till min lilla stad med ca 35000 invånare så får du leta länge innan du hittar någonstans som serverar riktig vegetarisk mat. Det finns en restaurang här som har två vegetariska rätter.
Det finns på kina och dylika ställen en rätt och den består av wokade grönsaker enbart, inget protein innehållande alls.

Så bor man inte i storstad så är problemet att äta ute nästan lika stort idag som för tio år sedan, när jag blev veg visste de flesta inte ens vad det innebar alls, idag tror de flesta att det innebär att man utesluter kött men äter kyckling, fisk och skaldjur.

Jag var inte vegetarian, jag är.

Växelvis stockholm, växelvis åmål (ca 10 000 invånare) och har inga problem!..Kan hålla med om att man kan få titta en extra gång iaf på buljongen, men det handlar mer om att folk inte tänker det som så, och jag tycker det händer så pass sällan att den inte är ett problem.

Tänkte på extremfallet för ett antal år sedan där föräldrarna var väldigt unga o gav sitt nyfödda barn mosad avocado eftersom modersmjök var animaliskt o det skulle deras baby inte ha.
Vet att det är ett extremexempel, men okunskap i dess prydo.

Knappis om att vara vegetarian. Det var nog enklare förr, när man lagade mat själv, mina föräldrar var Antroposofer så jag lixom växte in i det, har senare oxå mest ätit grönsaker, äter dock vilt o eget tillverkat kött, eller kött jag känner. Att gå på krogen var extremt svårt, eftersom servitörerna sällan kunde svara på om buljong eller annat i maten var animaliskt.

Sjukhus är ff en plåga, minns när jag låg på BB på -70 talet o får korvmacka till frukost, jag fullkommligt exploderade o personalen var helt ofårstående:
-"Men det är ju korv, inte kött"

Haha ja. Folk fattar inte vart maten kommer från :rofl:

Ang det där extremfallet var ju bara sjukt. Dom kan nog dock inte kallas veganer, för generellt sätt är ju inte veganer mot modersmjölk...men skrämmande!!!

TinyWiny;13095819 Varför hade du varit gladare om dina föräldrar gett dej vegetarisk mat som liten? Stolhet över att aldrig ha ätit kött? Jag tycker att det är ett viktigt val som alla ska få göra själva.[/QUOTE skrev:
Inte pga stolthet. :)
Ville vända på ditt argument. Maten blir ju ett på tvingande oavsett om vi börjar äta kött eller vegetariskt. När vi blir tillräckligt medvetna gör vi ett val, fortsätta med dieten eller ändra på den.
Vet många föräldrar som är vegetarianer som hemma serverar sina barn veg mat, men när dom inte är hemma(skolan/kompisar) så får dom äta vad dom vill. Tycker jag är en bra kompromiss.

Haha ja. Folk fattar inte vart maten kommer från :rofl:

Ang det där extremfallet var ju bara sjukt. Dom kan nog dock inte kallas veganer, för generellt sätt är ju inte veganer mot modersmjölk...men skrämmande!!!

Ja folk är galna:D

Jag hade en "kompis" som vid 19år undrade på vilken växt pannkakorna växte:rofl: (köttätare för övrigt;))

En mink som har levt hela sitt liv i fångenskap klarar sig inte i det vilda utan fryser och/eller svälter ihjäl eller blir påkörd, det tycker jag är grymmare än att slakta den och ta pälsen.

Om jag har fattat det rätt så vet dom att djuren inte klarar ett liv fritt, men att de hellre dör så än lever ett dåligt liv i fångenskap för att sedan avlivas av el eller vad som används idag.

Sen vet jag att många inte begriper att djur som levt sitt liv i fångenskap inte skulle klara sig bättre än en människa som placeras i skogen för att sedan själv försöka överleva. De verkar tro att djuren föds med massa egenskaper som gör dem till överlevare, men de flesta om inte alla av de djur som lever som päls- matdjur idag har inte dessa egenskaper utan måste lära sig dem.

Jag tycker att det blir snett när man anser att våld löser problemen

Håller med. Såg ett inslag om en man som hade en skinn- och pälsaffär. Han har blivit hotat och hans vuxna dotter likaså pga detta. Hans affär har fått utstå mycket sabotage och han mår mycket dåligt psykiskt. Han skulle stänga så de fick ju som de ville...

Min nuvarande granne som är mjölkbonde har tårar i ögonen varenda gång han måste skicka någon ko till slakt, de är hans vänner som han går och klappar på och pratar med.
De känner honom och tycker om honom och det räcker att han visar sig så kommer de genast fram för att bli klappade och kliade oavsett om det är mjölkningsdags eller inte.

:bow: Sånthär kan jag stötta utan ånger.

En mink som har levt hela sitt liv i fångenskap klarar sig inte i det vilda utan fryser och/eller svälter ihjäl eller blir påkörd, det tycker jag är grymmare än att slakta den och ta pälsen.
Jag anser inte att man är någon djurvän när man beter sig så, då är man en riktigt elak människa.

Minkar jagas dessutom med minkfällor och får sin död där... De ger sig på fåglar och deras bon under häckning, därför fångar man in och dödar så många man kan. Inte direkt roligt för minkarna det heller.

Jaha, vad blir krångligare? Kan ta pojkvännens brors barn som exempel. De byter bara ut köttet mot substitut. Hur svårt kan det vara att gå till veg frysen istället för köttfrysen till ICA? Han får för övrigt inte tillskott heller.

Givetvis kan du och jag välja men ett barn som är hos en kompis där alla är köttätare kan inte gå till veg disken på ica

Tvingar? Jag får be om ursäkt men vad svamlar du om? Små barn "påtvingar" man alltid en åsikt eftersom att de inte kan bestämma själva. Jag blev "påtvingad" att äta kött och visst var det väl gott, men jag grinade varje gång någon påminde mig om vad det var. När jag var 12 vägrade jag stoppa en bit till i mun. Du anser att dina barn ska äta kött. Du och ingen annan har gjort ett aktivt val för att de ska göra detta. Inget fel med det, med lika mycket som du "tvingar" dem att äta kött kommer jag "tvinga" mina framtida barn att äta veg kost tills de är mogna nog att säga "jag vill smaka på en köttkorv" eller liknande (om dom vill det!).

Nej jag tvingade inte mina barn att äta kött och jag svamlar absolut inte. Jag anser inte att mina barn ska äta kött, var har du läst det? De har fått välja mellan vegetariskt och kött sedan de började äta vanlig mat men har föredragit kött.

Din moster verkar inte vara någon rolig person som du beskriver, och jag beklagar att hon behandlade barnen så. Att de blev sjuka vet jag inte vad det beror på, men jag känner väldigt många som ger sina barn enbart vegetarisk kost och samtliga mår precis lika bra som alla andra barn.
Tyvärr kan jag inte låta bli att rygga tillbaka för åsikter som är baserade på erfarenhet och inte fakta. Det är ingen nyhet att människors matsmältningssystem är anpassat för i huvudsak vegetarisk kost och vegetariska proteinkällor, kött är inte på långa vägar nödvändigt, men visst har det sina goda egenskaper också och inte farligt för människor att äta. Vad folk sedan väljer att äta bryr inte jag mig om, men ditt svar är så "traditionellt" att jag inte kan hjälpa att dra öronen åt mig. Liknande historier fick jag höra av mina föräldrar, så jag satte mig helt enkelt och läste på om människans fysiologi och näringslära. Finns inget i detta som tyder på att vi behöver kött. Att det är en lätttillgänglig proteinkälla vet ju alla, men sojabönan är precis lika fullvärdig (för människor, ej för hundar)..Då är det bara att göra ett aktivt val :)

Varför de blev sjuka är väl inte svårt att räkna ut! De var inte vana vid kött, hade du eller jag ätit något med kött i nu efter många år som vegetarian så blir vi sjuka. Det trodde jag att varenda vegetarian visste.
De blev inte sjuka av den vegetariska kosten utan när de började äta köttet i smyg.

Läser du mer så kan du lära dej att det var tack vare att människan började äta kött som våra hjärnor utvecklades som de gjorde.
Nu behöver vi inte äta kött längre eftersom det finns fullgoda substitut men de människor som inte åt kött på stenåldern klarade sig helt enkelt inte lika bra som de som åt kött.

Jag ber om ursäkt för mitt sena svar, jag såg det inte förut och behövde vila en stund.

jag blir ibland hjärtligt trött på att folk tror att bara för att jag väljer att inte äta vissa saker så betyder det att jag förbjuder alla i min omgivning att äta det.
:bow::bow::bow: Känner igen det där och är också väldigt trött på den uppfattningen!

självklart äter min hund "kött-mat". Hundar är ju köttätare, såkart ska de äta kött!!

Om jag har fattat det rätt så vet dom att djuren inte klarar ett liv fritt, men att de hellre dör så än lever ett dåligt liv i fångenskap för att sedan avlivas av el eller vad som används idag.

I mina ögon är det faktiskt ännu värre om de vet vilket öde djuren går till mötes om de släpps ut:crazy: jag trodde ändå att det var av okunskap och att de föreställde sig att minkarna skulle leva lyckliga

Sen vet jag att många inte begriper att djur som levt sitt liv i fångenskap inte skulle klara sig bättre än en människa som placeras i skogen för att sedan själv försöka överleva. De verkar tro att djuren föds med massa egenskaper som gör dem till överlevare, men de flesta om inte alla av de djur som lever som päls- matdjur idag har inte dessa egenskaper utan måste lära sig dem.

Håller med. Såg ett inslag om en man som hade en skinn- och pälsaffär. Han har blivit hotat och hans vuxna dotter likaså pga detta. Hans affär har fått utstå mycket sabotage och han mår mycket dåligt psykiskt. Han skulle stänga så de fick ju som de ville...

Ja då har de ju fått ett rätt av sjutton fel eller nåt...

:bow: Sånthär kan jag stötta utan ånger.

Ja, det kändes bra, jag vill hellre köpa kött från ställen där jag vet att djuren har haft det bra.
Jag skulle aldrig köpa kött från utlandet eftersom jag har så minimal kunskap om vilka djurskyddsregler som finns där.

Minkar jagas dessutom med minkfällor och får sin död där... De ger sig på fåglar och deras bon under häckning, därför fångar man in och dödar så många man kan. Inte direkt roligt för minkarna det heller.

Nej verkligen inte.
Jag fattar inte varför människan har ett så stort behov av att gå in och pilla med allt:confused:
Tänk om vi kunde låta saker och ting vara ibland...då hade vi sluppit det som jägare kallar viltvård idag där de anser att de måste skjuta av räven för annars tar de för många rådjur och sedan tycker de att de måste skjuta av en massa rådjur för annars blir de för många och sedan...ja:crazy: Det handlar enbart om att de vill jaga och har inget med något vård intresse att göra alls.

Häromkring har vi tack och lov vettiga jägare, de skjuter enbart de rävar som är skabbangripna.
Varje sommar kan njuta av att titta på rävfamiljen när ungarna är ute och leker i solnedgången:love:Det innebär att man får stanna för rådjuren när de kommer på sina övergångsställen och det innebär också att man får dra ut ett och annat rådjurs skelett ur sommarhagarna innan hästarna släpps eftersom rävarna har haft kalas.
Det gör jag mycket hellre än ser jägare jaga dem igenom snön på vintrarna.

Det innebär också att det inte har varit någon älgjakt i "vår" skog på flera år eftersom det finns så få och övriga som jagar på "vårt" berg skjuter av allt de ser.

Det innebär att nästan varje ridtur innefattar den otroliga skönhet som ett rådjur kan erbjuda:love:

Nämen,Oj,OJ,Oj

Kallar du att ha hund;För djur i fångenskap?Lite väl....:crazy::confused:

men tycker inte man ska kalla sig för riktig vegan om man har ett djur i fångenskap men det hör ju inte hit ;)[/QUOTE]

Det är absolut inte krångligt varken att laga eller äta vegetariskt, det krångligare ligger i andras oförståelse och okunskap.

Varför skulle du bli sjuk av att vara vegetarian? Trodde du det eller någon annan?
Det som är krångligare med att vara vegetarian är just när man äter ute, är hembjuden till andra osv. För att inte tala om man är lite känslig för laktos också och man råkar tycka att qourn smakar illa.
Jag lever med en vegetarian och ja, jag tycker det är bökigare. Men visst det går.
Han har mer än en gång fått tex tonfisksallad eller kycklingbaguett när han tex varit på konferans "Men vadå det är inte kött":crazy:.

Nämen,Oj,OJ,Oj

Kallar du att ha hund;För djur i fångenskap?Lite väl....:crazy::confused:

men tycker inte man ska kalla sig för riktig vegan om man har ett djur i fångenskap men det hör ju inte hit ;)
[/QUOTE]

konstigt att alla utom du förstod vad man menade? givetvis tycker inte jag mina hundar lever i fångenskap ;)

men en riktig vegan stödjer i mina ögon inte djuravel för människors ("egoistiska") bruk på något sätt.

ett husdjur kan inte VÄLJA vem den ska hamna hos.

Självklart lever din hund i fångenskap?!
Du bestämer när han ska äta, när han ska gå ut det är du som har valt att skaffa honom och det är du som bestämmer när han kommer dö. (Om det inte sker i en olycka).
Hur kan man INTE kalla det fångenskap?

Självklart lever din hund i fångenskap?!
Du bestämer när han ska äta, när han ska gå ut det är du som har valt att skaffa honom och det är du som bestämmer när han kommer dö. (Om det inte sker i en olycka).
Hur kan man INTE kalla det fångenskap?

alla husdjur lever i fångenskap men jag trodde personen ovan menade fångenskap typ inlåst i en bur eftersom hon inte förstd min mening. försökte förklara mig lite bättre ;):angel:

:bow::bow::bow: Känner igen det där och är också väldigt trött på den uppfattningen!

självklart äter min hund "kött-mat". Hundar är ju köttätare, såkart ska de äta kött!!
O du har läst hela tråden innan du väljer ut ett inlägg att svara på, trots att den saken redan är utredd?
Det där med hur hin håle läser bibeln osv.....

Det som är krångligare med att vara vegetarian är just när man äter ute, är hembjuden till andra osv. För att inte tala om man är lite känslig för laktos också och man råkar tycka att qourn smakar illa.
Jag lever med en vegetarian och ja, jag tycker det är bökigare. Men visst det går.
Han har mer än en gång fått tex tonfisksallad eller kycklingbaguett när han tex varit på konferans "Men vadå det är inte kött":crazy:.

Precis, jag är både laktosintolerant och mår dåligt av quorn:crazy: Visst är det märkligt att folk inte vet vad som är kött:confused:
För att förtydliga för folk brukar jag säga att jag äter inte något som har ögon, jag fick också lägga till "som ser" eftersom vissa då skulle vara roliga och säga att jaha, då äter du inte potatis heller då för de har ju ögon:grin:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag bor på landet i Östergötland (inte runt Linköping eller Norrköping, utan på landet utanför en liten tätort), och har tre hundar...
Svar
13
· Visningar
818
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam... 2
Svar
28
· Visningar
2 479
Senast: Ginne
·
Hundhälsa Jag har anledning att tro att min hund har ätit hästbajs som en järv kan ha kalasat på före. Upptäckte järvspår på hygget bredvid...
Svar
11
· Visningar
1 163
Senast: tanten
·
Hundhälsa Är betnovat (0,5 ml i vardera öra i 10 dagar) och rengöring med otoact (varannan dag i 10 dagar) vanlig behandling för ökad förekomst av...
Svar
4
· Visningar
592
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23