Är man militant vegan så handlar det om politik, tyvärr har de flesta organisationer gjort bort sig ordentligt genom att släppa ut djur istället för att lobba för en bättre behandling av djuren.
En mink som har levt hela sitt liv i fångenskap klarar sig inte i det vilda utan fryser och/eller svälter ihjäl eller blir påkörd, det tycker jag är grymmare än att slakta den och ta pälsen.
Jag anser inte att man är någon djurvän när man beter sig så, då är man en riktigt elak människa.
En militant vegan ska ju vara vegetarian för att de vill göra något för djuren, det var kanske så från början, nu är det tyvärr mest en massa skadegörelse som absolut inte kommer djuren till godo.
Jag tycker att det blir snett när man anser att våld löser problemen och anser att djur inte ska finnas i fångenskap

då innebär det ju att vi måste utrota, med andra ord döda alla djur som finns i fångenskap idag.
Jag vill ha öppna landskap, jag vill vara tvungen att stanna för att korna ska över vägen, jag tycker att det är underbart och hör till.
Jag njuter av att se människor som behandlar sina djur på ett fint sätt även om de bara är kött och/eller mjölkmaskiner i andras ögon.
Jag har bott granne med en man som födde upp köttdjur, hans sätt att handskas med djuren var helt suveränt.
De levde i en stor flock med kor, tjur och kalvar på stora ytor och bra ligghallar.
Som exempel hade en av kalvarna dött, han lät kalven ligga kvar hos sin mamma tills hon själv gick därifrån och hade förstått. Som tack blev han anmäld av något pucko som tyckte att det var fruktansvärt att den döda kalven låg kvar för den borde han ju genast tagit bort. Att kon hade mått sämre av det brydde sig ju inte denne om.
Militanta veganer har flertalet gånger hotat och släppt ut dessa djur, till vilken nytta?
Det är extremt stressande för dessa djur att jagas ut ur hagen för att sedan irra runt utan tillgång till vatten och riskera att bli påkörda.
Det är i mina ögon mycket värre djurplågeri än att låta djuren växa upp i en harmonisk miljö för att sedan sluta sina dagar.
Dessa djur blir inte stressade ens hälften så mycket av att gå på en lastbil och köras till slakt som de blir om de blir utjagade ur sin hage av militanta veganer.
Det är tragiskt att vissas livsöde är så men ska man ändra det på bekostnad av att de inte får finnas alls?
Min nuvarande granne som är mjölkbonde har tårar i ögonen varenda gång han måste skicka någon ko till slakt, de är hans vänner som han går och klappar på och pratar med.
De känner honom och tycker om honom och det räcker att han visar sig så kommer de genast fram för att bli klappade och kliade oavsett om det är mjölkningsdags eller inte.
En bra djurhållning är inget vi ska försöka få bort, den ska istället utvecklas så att alla djur få ha det så bra de bara kan under sin livstid.
Människan har i alla tider behövt djuren för att få ett bra liv och människan har i alla tider vetat att ett bra djurliv innebär ett bra liv för en själv.
Den militanta veganens tanke var säkerligen god från början men är inte riktigt färdigtänkt. Det kan givetvis finnas undantag och jag hoppas att de isåfall blir starkare och kan överösta dem som bara förstör.