Å andra sidan tycker jag inte man helt kan jämföra det med smaksaker som mode, musiksmak osv där man gillar lite vad man vill och ingen annan behöver lägga sig i det. Skulle t.ex. någon förklara för mig att de börjat importera kinesiska hundskinn till mössor, skulle jag inte rycka på axlarna och mena att dom gör väl som dom vill. Eller om någon beställt björn-galla på internet.
Nu håller jag med dig om att det är stor skillnad. Men ju mer jag funderar så beror ju lite av skillnaden på normer? Inte allt naturligtvis men delvis. Mode brukar väl handla om kläder?(ja jag har noll koll på mode) och klädtillverkning är väl ofta inte helt oproblematiskt... Du nämner ju tex själv mössor och det är ju kläder.
Det jag försöker komma fram till att de nog är långt ifrån klart vad somär "okej" att kommenteraför det finns en så stor och luddig gråson och att normer och vanor osv spelar stor roll.
Vad som "borde" kommenteras det som kanske skulle undvikas att kommenteras och det där som spelar mindre roll om det kommenteras är svårt att dela upp. Även smaksaker kan ju påverka både andra individer och samhället
.
Dessutom så bör väl påpekas att kommentarer inte är det samma som kritik och att kritik inte är detsamma som att inte acceptera att andra gör andra val.