Vedeldad Badtunna

Fodong

Trådstartare
Jag tönkte köpa en badtunna!:bump:

Men det är förvånandsvärt stora skillnader på de som finns på marknaden.
Det finns de som är helt i trä, de är förstås miljövänliga, vackra och känns mest "riktiga". Men de är inte täta förrän efter c:a 1 timme och är svårare att rengöra.

Sen finns det de som har en innerbalja av plast, aluminíum och emaljerat kärl.
Fördelen med dessa är att de är lättare att hålla rena, att de är täta och jag antar att de håller längre. De rymmer också mindre överflödsvatten. Det skiljer flera hundra liter eftersom de har fasta bänkar istället för träbänkar nedsänkta i vattnet.

Jag vill nog gärna ha ett i aluminium, men de kostar över 30000:-, de andra kostar från 10 000:-.

Är det någon som har en badtunna?
Används den flitigt? Är ni nöjda? Vilken typ har ni? Är det lätt att sköta?

Sv: Vedeldad Badtunna

Vi hyrde en, det var en jääää*la massa vatten som skulle i, och vad tid det tog att värma upp, särskilt som man måste röra runt i vattnet hela tiden annars är det iskallt på botten när man glatt skuttar i.
Den läckte förståss en hel del vilket frös till glaciärer på utsidan (vi hade oflytet att det var ca 20 minus kvällen till ära..)
Har läst om hur glada Ecolibakterier är i att bosätta sig i trätunnor och förgifta oskyldiga badare...

Jag skulle nog satsat på en helgjuten... om jag kom fram till att jag verkligen skulle använda den. Att bada på vintern var inget vidare enligt mig själv faktiskt, allt på kroppen som blivit blöt måste hållas nedsänkt i vattnet annars frös det till is (typ hår, hals, haka) det var vansinnig ångest att ta sig upp och in i huset då man inte kunde RUSA in eftersom det var så halt med allt fryst vatten överallt...
Och sommartid kanske inte en vedeldad badtunna används så mycket?

OM jag köpte en skulle jag definitivt sätta den på en släpvagn, så jag kunde ställa den var jag ville, MYCKET praktiskt, då kan man ju dessutom hyra ut den om man vill :idea:

Mina svärföräldrar har en vedeldad badtunna helt i trä. Helt underbart!

Det tar lång tid att värma upp den och visst den läcker i början eftersom trät måste svälla för att hålla tätt. Men känslan av en trätunna är oslagbar.

Jag skulle själv välja en i trä. Så mycket snyggare.

Jag håller inte med om nåt av det du säger :p.

Vedeldad tunna är helt underbart på vintern :love:. Det ska vara riktigt kallt! Visst tar det lång tid att värma den, men man ska ha en pump som cirkulerar vattnet. Sen måste man ju ha locket på under tiden man eldar upp den. Och självklart ska det vara en trätunna :).

Jag har ingen egen men ska definitivt köpa en när jag får en mer långsiktig bostad än den jag har nu.

(Sätta den på en släpkärra skulle jag inte göra, det känns omysigt... )

Glömde en sak...

Tunnan används mycket flitigt, speciellt på sommaren!
Då eldas det som mest ute på altanen :)
En härlig sommarfest med vänner och ett dopp i tunnan på kvällen/natten. Härligt!

Glömde en sak...

Tunnan används mycket flitigt, speciellt på sommaren!
Då eldas det som mest ute på altanen :)
En härlig sommarfest med vänner och ett dopp i tunnan på kvällen/natten. Härligt!

Ja, det är så jag tänker mig, dessutom kan man ju ha den som avsvalkning på sommaren också.
Jag har en ny fin altan och tänkte öppna en extra grind i den och ställa tunnan utanför så det bara är att kliva i. Kvällssol och utsikt får jag gratis där:D

Alla tunnor har en utsida av trä, tycker ni ändå att det är snyggare om den är helt i trä?

Hur var det med rengöringen då?

Vi har en i aluminium, men den är nergrävd, så det syns inte så mycket av den. Visst kräver det en del planering när man ska bada, fylla i vatten och värma tar några timmar, men det är jättemysigt när det är färdigt.

Vår är väldigt lätt att rengöra, spraya på duschrent och svabba av, skölj. Men visst är de i trä gemytligare.

Baljan är dock redan på väg att bytas ut, om vi kan lösa finanserna;)Då blir det ett kar med uppvärmt, renat vatten hela tiden istället. Anledningen är mest att då kan man spontanbada, på morgonen t ex, eller när bara andan faller på.

Den vedeldade hamnar nog vid bäcken i skogen, om maken får bestämma. Tänk att sitta där en vinternatt...
IMG_5216.jpg

Det tar lång tid att värma upp den och visst den läcker i början eftersom trät måste svälla för att hålla tätt. Men känslan av en trätunna är oslagbar.
Men tömmer de verkligen tunnan efter varje gång? De jag känner med badtunna låter det gamla vattnet vara kvar i tunnan under sommaren. Tunnorna rengörs en gång i veckan under sommaren.

Under vintern kan man ju inte lämna vattnet kvar i tunnan, men så länge det är plusgrader är det ju inga problem.

Jag tycker att de är snyggare och känslan är ju en helt annan också.

Rengöring?
Svärföräldrarna fixar :D

Nej, låter vattnet vara kvar precis som du.
Skillnad under vintern då man inte kan ha kvar vattnet, men då används den inte så mycket heller.

Jag skulle ha valt en i plast/glasfiberliknande insida, för de i trä blir riktigt sunkiga efter några år vad jag sett.

Jag vet att det finns de som använder sina tunnor ofta under vintern
och de lägger bara ett tätt isolerande lock på så fryser det inte (mer än kanske en isskorpa) och så är det bara att elda nästa gång de ska bada
ist för att tömma ur allt.

En annan fördel med al.tunnan vi har är att eldningsaggregatet sitter på utsidan, ingen plats går alltså åt för kaminen.
Vi tömmer alltid ur baljan, rengör och är färdiga till nästa gång. Använder nästan uteslutande badet på vintern. Eftersom vi inte har nån slags rening vill iaf inte jag använda samma vatten igen. Om man badat sex personer på kvällen och sen tar en titt på vattnet i dagsljus är det inte så fräscht - hår och så...

En annan fördel med al.tunnan vi har är att eldningsaggregatet sitter på utsidan, ingen plats går alltså åt för kaminen.
Vi tömmer alltid ur baljan, rengör och är färdiga till nästa gång. Använder nästan uteslutande badet på vintern. Eftersom vi inte har nån slags rening vill iaf inte jag använda samma vatten igen. Om man badat sex personer på kvällen och sen tar en titt på vattnet i dagsljus är det inte så fräscht - hår och så...

Då har du nog en sån som jag egentligen vill ha, men det blir för dyrt.
Nu har jag anmält mig intresserad av en balja som ska vara med på Båtmässan i Stockholm. Jag får den billigare om jag hämtar och så. Den har sandfilter och behöver bara tömmas 2-3 ggr per år.:bow:

Min pappa har byggt in en gammal mjölktank (och isolerat då) en 900 liters tror jag det är, vi får plats 5 pers i alla fall :D sen värmer han upp det med ånga! går MYCKET snabbare :) tar max 2 timmar, kanske lite längre beroende på hur kallt det är..

Åh, kan du inte fråga din pappa om lite mer specifikt hur han byggt?
Min sambo har pratat om att bygga en sådan här och vi har evt fått tag på
en gammal mjölktank :)

Åh, kan du inte fråga din pappa om lite mer specifikt hur han byggt?
Min sambo har pratat om att bygga en sådan här och vi har evt fått tag på
en gammal mjölktank :)

jag kan fiska lite info av honom, tror inte han har gjort så mycket annat än att ribba runt om (så att det blev snyggt) och som sagt isolerat.. ska se om han har kvar bilder på när han byggde den... Vad hade ni tänkt er för "värmekälla" då?

Jag skulle aldrig i livet sätta mig i en badtunna ens! Gud vad äckligt.
Finns ingen rening alls i en sådan och folk tömmer i regel inte ut vattnet mellan varje gång de badar. Men alla är vi ju olika som tur är.

Finns ingen rening alls i en sådan och folk tömmer i regel inte ut vattnet mellan varje gång de badar. Men alla är vi ju olika som tur är.

Nu får du nog ta och läsa på litegrann innan du sprider din okunskap. Klart som f*n det finns rening, både med filter och klor.

Nu var det ju en egen tunna jag skulle ha, så jag lär ju ha ganska bra koll på om det finns rening eller nite och hur ofta vattnet byts...:confused:

I grannskapet häromkring har dom badtunnor utan varken det ena eller det andra. Vattnet är detsamma hela sommaren. Jag behöver inte läsa på om deras badtunnor - jag vet. Dom brukar ha insektshåv för att få upp döda flugor innan dom badar....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka