Vbl som "sparkar" med frambenet

Hanna_Z

Trådstartare
Ska få hem min fodervärdshäst igen, ett varmblod, som gärna lyfter på ett av frambenen när man borstar/sadlar inne i stallet. Han trivs inte riktigt med att stå i stallet själv utan en annan häst när man bara är inne för att fixa inför ridturen. I höstas blev han allt mer lugn ju fler gånger han stod själv inför ridturen, men frambenet åkte ofta upp.

Jag hanterade saken genom att bara lugnt lägga handen med ett lätt tryck på benet när det for upp och berömde när han tog ner det. Jag tyckte att det gjorde beteendet bättre och det blev ingen "stor grej" av det hela. Har även hört att många fd travare har det beteendet (?).

Har ni någon fundering kring varför han gör det och hur man hanterar det? För mig var det ett uttryck för att han var lite orolig och ville att jag skulle snabba på lite så vi kom ut fortare. Troligtvis finns det fler än jag som har samma erfarenheter med lyftade framben.

Sv: Vbl som "sparkar" med frambenet

Jag tror du är på rätt spår där. Troligen skulle det kunna vara så att han är ivrig att komma iväg och blir lite frustrerad när han tvingas stå still och vänta på att allt ska komma på plats. Att det "spritter" i kroppen och att han då inte riktigt vet vart han ska bli av. Jag tycker det var ett bra sätt av dig att behålla ditt lugn och lägga handen på benet etc. Fodervärden kanske inte har haft samma lugn som du och istället skyndat sig att komma iväg. Men jag skulle nog råda dig att fortsätta som du har gjort tidigare. Behålla ditt lugn och efterhand kommer han nog också att "landa" och lugna ner sig.

mvh Anemonia

Ska få hem min fodervärdshäst igen, ett varmblod, som gärna lyfter på ett av frambenen när man borstar/sadlar inne i stallet. Han trivs inte riktigt med att stå i stallet själv utan en annan häst när man bara är inne för att fixa inför ridturen. I höstas blev han allt mer lugn ju fler gånger han stod själv inför ridturen, men frambenet åkte ofta upp.

Jag hanterade saken genom att bara lugnt lägga handen med ett lätt tryck på benet när det for upp och berömde när han tog ner det. Jag tyckte att det gjorde beteendet bättre och det blev ingen "stor grej" av det hela. Har även hört att många fd travare har det beteendet (?).

Har ni någon fundering kring varför han gör det och hur man hanterar det? För mig var det ett uttryck för att han var lite orolig och ville att jag skulle snabba på lite så vi kom ut fortare. Troligtvis finns det fler än jag som har samma erfarenheter med lyftade framben.

pållen jag rider är likadan vad gäller benet, har också hört att många travare gör så. vet dock inte varför :/ han gör det endast när man sadlar, märks inte av så mkt.. men ja:/

Jag tror du är på rätt spår där. Troligen skulle det kunna vara så att han är ivrig att komma iväg och blir lite frustrerad när han tvingas stå still och vänta på att allt ska komma på plats. Att det "spritter" i kroppen och att han då inte riktigt vet vart han ska bli av. Jag tycker det var ett bra sätt av dig att behålla ditt lugn och lägga handen på benet etc. Fodervärden kanske inte har haft samma lugn som du och istället skyndat sig att komma iväg. Men jag skulle nog råda dig att fortsätta som du har gjort tidigare. Behålla ditt lugn och efterhand kommer han nog också att "landa" och lugna ner sig.

mvh Anemonia

Som du skriver är precis som jag har tänkt. Så jag fortsätter med att göra honom i ordning i "lugn och ro" tills han förstår att man inte behöver ha så bråttom!

Jag hade en kallblodstravare som var väldigt stressad tidigare. Hon stod och skrapade och sparkade framåt så fort hon blev uppbunden/ stod stilla och väntade på något osv. Jag tolkade hennes beteende som ett "kom igen nu" "ser du mig inte"om jag gav henne uppmäsksamhet på _något_ sätt på skrapade hon bara mer.(om jag t.ex så till henne eller petede henne på det ben hon lyfte osv).
Jag började då att ignorera henne totalt, varje gång som hon skrapade med hoven så vände jag mig bort från henne och stod så tills hon slutade. Slutade borsta om jag gjorde det och vände mig bort. Jag kan säga att det inte tog lång tid alls tills dess att hon mer eller mindre slutade skrapa helt. Hon insåg liksom att det bara tog längre tid när hon uppmanade mig att snabba mig genom att skrapa.
Jag vet inte om detta funkar på alla hästar men det kan ju vara värt ett försök... Lycka till !!

Mitt ena varmblod gör det ibland. Både när man borstar och ibland när man sadlar. Men det är inget jag bry mig om. Han är ju otroligt lugn och så. Så för min del handlar det nog inte om att han är stressad eller vill iväg fort så att säga. Men det har försvunnit mer och mer nu på sistone. Som sagt, inget jag bry mig om:p

Har läst om hästar som gör så, liksom bara "hejar" med ena frambenet.
Du gör rätt som berömmer när han tar ner det igen. En annan metod är att knacka med foten eller ett spö på benet tills han tar ner det & sen ge beröm. Eller så utnyttjar du det & lär honom spansk skritt :D

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 767
Senast: Jerseyite
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka