vbl som inte förstår skänkel.

C

casiopeja

Har för en månad sedan fått hem ett vbl sto som gått som fölsto sedan hon slutade på travet. Har endast blivit riden vid ett fåtal tillfällen. Har nu börjat skritta henne så smått.
Hon är världens coolaste och verkar tycka det är kul att bli riden. Första problemet jag vill övervinna är att hon inte förstår skänkel, utan bjuder framåt endast på verbalt komando. Har ju endast ridit "färdigutbildade" hästar i mina dar så detta är helt nytt för mig.
Nu behöver jag tips på övningar som får henne att förstå;)
 
Sv: vbl som inte förstår skänkel.

Det är bara att träna, träna och träna. Tänk på att alltid vara konsekvent, använd skänkel och röst exakt samtidigt och beröm, beröm, beröm. Gör inte hästen rätt, bestraffa ABSOLUT INTE, utan upprepa tills du FÅR rätt svar från hästen och beröm, beröm, beröm. När du går bredvid hästen, vid longering eller markträning tryck med handen i skänkelläget och smacka går hästen undan för trycket, beröm, beröm, beröm.

Hela inlärningen/omlärningen bygger på "berömprincipen" och inte "nu gör du som jag säger hästj-lprincipen". Det är i alla fall, det som har fungerat på alla mina omskolningar. "Nu gör du som jag säger hästj-lprincipen", leder bara till stressade och oridbara individer som sen kallas för "problemhästar".
 
Sv: vbl som inte förstår skänkel.

Öva sidförande "skänklar" från marken först för att se hur den reagerar och lära in hjälpen utan andra stressmoment. Lägg ett tryck - ge eftergift när den gör något åt rätt håll. Framåtdrivande skänkel tycker jag egentligen inte man behöver fästa så stor vikt vid eftersom hästen lär sig din "signal" till framåt automatiskt när du kombinerar det med röst-/ljudkommandon. Och personligen skulle jag hellre kopplat "framåt" till sitsen eller låren än underskänklarna.

När du sen ska överföra det till ridningen - tänk på att inte ge dubbelkommandon, och att inte kombinera ihop flera hjälper till en början. Ber du om framåt och hästen går för mycket framåt låter man den göra det ett par steg och tar SEN tillbaka den. Likaså bryr man sig inte om HUR den flyttar sig åt sidan för skänkeln, inte förrän hästen har fattat vinken. Om jag ska flytta sidvärts från hästryggen brukar jag till en början alltid göra halvhalter innan eller sakta ner tempot rejält för då är hästen beredd och hinner balansera sig, dessutom hinner jag själv lättare styra hästen.
 
Sv: vbl som inte förstår skänkel.

Hela inlärningen/omlärningen bygger på "berömprincipen" och inte "nu gör du som jag säger hästj-lprincipen". Det är i alla fall, det som har fungerat på alla mina omskolningar. "Nu gör du som jag säger hästj-lprincipen", leder bara till stressade och oridbara individer som sen kallas för "problemhästar".

haha din metod har iaf i ETT fall lett till en riktigt lat och självsäker j**el som gör lite som den vill!:rofl: :devil:
Jag tycker det är sant det du skriver, men överdriver man kan man få oönskade effekter av det också :angel: typ en häst som inte orkar koncentrera sig om den inte får beröm, som VET vad den ska göra men bara gör det halvdant för att det är lättare och den vet att ryttaren till slut berömmer ändå för att den åtminstone fått LITE rätt:rofl:
Tror det är viktigt att alltid anpassa beröm/eftergift till den nivå hästen är på och alltid vara beredd att gå vidare ett snäpp. Att visa hästen att "nu litar jag på att du kan detta och tar ditt ansvar" men ändå vara beredd på att gå tillbaka ett snäpp om det strular.
 
Sv: vbl som inte förstår skänkel.

jag håller med alla ovan om att beröm, beröm o åter beröm är den bästa metoden. o som någon sa: samtidiga hjälper och smackning, annars fattar den stackars hästen inte kopplingen.
när det gäller sidförande hjälper brukar de aldrig vara några problem på varmblod. varmbloden har ofta dålig balans (iaf om de gått på trav) o därför går det utmärkt att använda sitsen för att få hästen att gå dit man vill.
(observera att det inte är någon slags rasism - har själv travhästar - bara ett konstaterande)
:p
 
Sv: vbl som inte förstår skänkel.

när det gäller sidförande hjälper brukar de aldrig vara några problem på varmblod. varmbloden har ofta dålig balans (iaf om de gått på trav) o därför går det utmärkt att använda sitsen för att få hästen att gå dit man vill.

:p


Personligen tycker jag iofs att man gör sig själv en stor björntjänst av att använda en häst´s dåliga balans som träningsmetod. Särskilt som vissa gör vid galoppfattningar.
Visst, många hästar är ju känsliga för sitsen, men knappast så "känsliga" att de kan göra en skänkelvikning eller öppna/sluta första gången man ber om det med tyngdpunkten :p men jag håller med om att man kan styra hästen dit man vill med hjälp av vikten fast det kan man väl även göra med tyglarna om inte vikten hade funnits?

Som sagt, inte använda dålig balans som arbetsmetod, man vill ju sträva mot BRA balans!:crazy:
 
Sv: vbl som inte förstår skänkel.

Tack för jättebra tips!! :) Jag kämpar vidare!
 
Sv: vbl som inte förstår skänkel.

Du har alltså en insutten häst. Skulle du ge dig på att rida in ett 3 årigt hbl? Det är samma du utsätter dig (och hästen) för nu.

Mitt tips om du inte ens vet hur du ska få hästen att förstå framåtdrivande skänkel är att ta hjälp av instruktör, så snabbt du kan.
 
Sv: vbl som inte förstår skänkel.

Du har alltså en insutten häst. Skulle du ge dig på att rida in ett 3 årigt hbl? Det är samma du utsätter dig (och hästen) för nu.

Mitt tips om du inte ens vet hur du ska få hästen att förstå framåtdrivande skänkel är att ta hjälp av instruktör, så snabbt du kan.

Jag förstår vart du vill komma, men det är skillnad på folk och folk och skillnad på häst och häst.
Rent generellt tror jag ödmjuka människor löper mindre risk att göra fel som förstör hästar. Och rent generellt tror jag varmblod är mer väluppfostrade och "härdade" än ett oinridet halvblod även om dom ofta är känsliga i psyket.

I det här fallet tycker jag det är jättebra att man frågar om råd innan man "bara gör". Min erfarenhet av instruktörer när man omskolar travare är att precis från början när man lär in det mest grundläggande är det bättre att vara utan. När man börjar få lite ordning lönar det sig bättre att rida för instruktör. Sen är det optimala alltid om någon vet sedan innan hur man gör och har erfarenhet av inridning/omskolning MEN alla måste ju lära sig någon gång?
 
Sv: vbl som inte förstår skänkel.

Du har alltså en insutten häst. Skulle du ge dig på att rida in ett 3 årigt hbl? Det är samma du utsätter dig (och hästen) för nu.

Mitt tips om du inte ens vet hur du ska få hästen att förstå framåtdrivande skänkel är att ta hjälp av instruktör, så snabbt du kan.

eh.. nu ville jag ju ha tips av personer med vana av varmblod :cool:

mästrande och nedlåtande kommentarer som dina undanber jag mig.
 
Sv: vbl som inte förstår skänkel.

Vanliga unghästar, som inte är varmblodiga TRAVhästar utan varmblodiga RIDhästar. De förstår inte skänklar heller i början utan måste LÄRA sig. Och då kan det rätta sättet vara att skaffa sig en instruktör och om det gäller VANLIGA ridhästar, som inte är varmblodiga TRAVhästar utan varmblodiga RIDhästar, så måste väl det även gälla att det är ypperligt bra idé att ta hjälp av instruktör om man rider en varmblodig Travhäst?

Kommer då folk med kunskap om varmblod, vare sig det gäller ridhästar eller travhästar, så ska inte tipsen ses som mästrande eller nedsättande anser jag.

Jag lever lite efter detta citatmottot:

"Det är bättre att spela lite dum och fråga om man inte riktigt fixar något, än att spela självsäker och visa hur dum man i verkligheten är."

Därmed tar jag hellre hjälp av en instruktör, eller duktig kompis i verkligheten om jag kör fast med min häst, än frågar en hoper inkompetenta trådskrivare/forumanvändare på ett internetforum, som inte kan något. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: vbl som inte förstår skänkel.

Vanliga unghästar, som inte är varmblodiga TRAVhästar utan varmblodiga RIDhästar. De förstår inte skänklar heller i början utan måste LÄRA sig. Och då kan det rätta sättet vara att skaffa sig en instruktör och om det gäller VANLIGA ridhästar, som inte är varmblodiga TRAVhästar utan varmblodiga RIDhästar.

Kommer då folk med kunskap om varmblod, vare sig det gäller ridhästar eller travhästar, så ska inte tipsen ses som mästrande eller nedsättande anser jag.

Jag lever lite efter detta citatmottot:

"Det är bättre att spela lite dum och fråga om man inte riktigt fixar något, än att spela självsäker och visa hur dum man i verkligheten är."

Därmed tar jag hellre hjälp av en instruktör, eller duktig kompis i verkligheten om jag kör fast med min häst, än frågar en hoper inkompetenta trådskrivare på ett internetforum, som inte kan något. ;)


Det var inte de seriösa tipsen jag fick i början av tråden som jag tyckte var nedsättande.. därav mitt val av citat;) och hm? en moderator för ett forum som anser att användarna av forumet är inkompetenta trådskrivare.. ja där är det nåt som inte rimmar väl:crazy:
Jag ville ju bara ha tips på övningar och idéer................
 
Sv: vbl som inte förstår skänkel.

Det var inte de seriösa tipsen jag fick i början av tråden som jag tyckte var nedsättande.. därav mitt val av citat;) och hm? en moderator för ett forum som anser att användarna av forumet är inkompetenta trådskrivare.. ja där är det nåt som inte rimmar väl:crazy:
Jag ville ju bara ha tips på övningar och idéer................

Varför tror du jag använde smileys i just DET stycket och inte i något av de tidigare styckena? :angel:
 
Sv: vbl som inte förstår skänkel.

Låt det ta den tiden det tar.. Har själv ett vlb, men hon var Western riden mkt så hon förstod allt perfekt. Men du kanske ska andvända rösten istället och sätet? Rider min häst mkt på det sättet, funkar super. Men som sagt, låt det ta tid och träna träna , träna! Kan ju träna henne från marken också.
 
Sv: vbl som inte förstår skänkel.

Låt det ta den tiden det tar.. Har själv ett vlb, men hon var Western riden mkt så hon förstod allt perfekt. Men du kanske ska andvända rösten istället och sätet? Rider min häst mkt på det sättet, funkar super. Men som sagt, låt det ta tid och träna träna , träna! Kan ju träna henne från marken också.

Ja tanken har faktiskt slagit mig. Varför skulle det vara fel med att använda rösten?:) det är väl de gamla ridskolekunskaperna som spökar.. ;) Jag har nu skrittat henne 20 min 4 ggr i veckan och än har hon inte greppat skänkelns betydelse men på röstkommando lyder hon omedelbart.
Låter henne ta den tid hon behöver helt enkelt.
 
Sv: vbl som inte förstår skänkel.

Jag har alltid använt rösten på de varmblodiga travhästar jag ridit till och jag använder för det mesta rösten på min varmblodiga ridhäst också idag. Jag pratar, sjunger, hummar och "klickar" lite med tungan. Min dam och jag kommunicerar rätt bra på det viset. Problemet kommer väl de gånger jag är iväg och rider lektion i grupp med henne, när man gärna vill använda rösten. Då passar det inte alltid in. Så det gäller att använda det som passar, röst, hand (smekningar och mankkli, kommer man långt med).
 
Sv: vbl som inte förstår skänkel.

Jag har inte heller riktigt förstått det där med att inte använda ljudkommandon... (Vilket iofs sätter sig i ryggmärgen och är en dålig ovana om man ska tävla dressyr :angel: ).

Hade en extremt känslig häst med väldigt bra framåtbjudning, och det var nästan så att det blev för mycket om man ens med sitsen drev när man ville ha trav. Istället Kramade jag lite i tyglarna i tvåtakt (för att låsa vägen framåt liiite utan att blockera och för att förstärka tvåtakten och uppåt-känslan) lyfte skinkorna lite i takt med att jag ville att hästens rygg skulle svinga uppåt i traven och "klickade" med tungan i travtakt, dvs tvåtakt. Fungerade skitbra i den bemärkelsen att hästen förstod att det var ridtrav jag ville ha, inte springtrav.
Den hästen var så framåt och känslig för sitsen att jag aldrig kände att jag behövde lära den framåtdrivande underskänklar. Tvärtom tyckte jag att jag red mycket bättre om jag helt uteslöt underskänklarna. Till sidförande funkar sits, säte och lår också ypperligt.
Om jag jobbade från marken däremot förstod han framåtdrivande "skänkel" i form av handen vid skänkelläget.

Ett tips är att träna mycket från marken på ett eller annat sätt. Du får in ett öga och känsla för hur hästen rör sig, dess styrkor och svagheter utan att du själv sitter på och stör. Dessutom är det mycket lättare att koncentrera sig på en sak utan att ge dubbelkommandon. Bara att leda hästen i grimskaft och hålla ena handen i skänkelläget och göra halter/igångsättningar på en väg tror jag kan göra en hel del. Men personligen tycker jag halvhalterna är viktigast - att man känner att man kan bromsa ett ben i taget om man vill, att man kan be hästen hålla det tempo man vill osv. Sånt är värt en hel del träning.
 
Sv: vbl som inte förstår skänkel.

Jag har inte heller riktigt förstått det där med att inte använda ljudkommandon... (Vilket iofs sätter sig i ryggmärgen och är en dålig ovana om man ska tävla dressyr :angel: ).

Hade en extremt känslig häst med väldigt bra framåtbjudning, och det var nästan så att det blev för mycket om man ens med sitsen drev när man ville ha trav. Istället Kramade jag lite i tyglarna i tvåtakt (för att låsa vägen framåt liiite utan att blockera och för att förstärka tvåtakten och uppåt-känslan) lyfte skinkorna lite i takt med att jag ville att hästens rygg skulle svinga uppåt i traven och "klickade" med tungan i travtakt, dvs tvåtakt. Fungerade skitbra i den bemärkelsen att hästen förstod att det var ridtrav jag ville ha, inte springtrav.
Den hästen var så framåt och känslig för sitsen att jag aldrig kände att jag behövde lära den framåtdrivande underskänklar. Tvärtom tyckte jag att jag red mycket bättre om jag helt uteslöt underskänklarna. Till sidförande funkar sits, säte och lår också ypperligt.
Om jag jobbade från marken däremot förstod han framåtdrivande "skänkel" i form av handen vid skänkelläget.

Ett tips är att träna mycket från marken på ett eller annat sätt. Du får in ett öga och känsla för hur hästen rör sig, dess styrkor och svagheter utan att du själv sitter på och stör. Dessutom är det mycket lättare att koncentrera sig på en sak utan att ge dubbelkommandon. Bara att leda hästen i grimskaft och hålla ena handen i skänkelläget och göra halter/igångsättningar på en väg tror jag kan göra en hel del. Men personligen tycker jag halvhalterna är viktigast - att man känner att man kan bromsa ett ben i taget om man vill, att man kan be hästen hålla det tempo man vill osv. Sånt är värt en hel del träning.


Tack Totola för jättebra tips och synvinklar! Det där med att inbjuda till tvåtakt med ljudhjälper och hand är ju helt suveränt:) Att träna från marken har jag också förstått att det är bra och det försöker jag göra varvat med skritt nu. Men oj så svårt hon har för vänster varv när jag tömkör på volt.
Ska försöka anamma din idé om att med handen röra vid skänkel-läge när jag leder, det låter mycket intressant.
 
Sv: vbl som inte förstår skänkel.

eh.. nu ville jag ju ha tips av personer med vana av varmblod :cool:

mästrande och nedlåtande kommentarer som dina undanber jag mig.

Jag har erfarnehet att rida in (omträna) fd travare också. Det ÄR samma sak man måste lära hästen, oavsett ras. Ursäkta om du tog illa upp för jag tog ett ungt hbl som exempel.

Jag vidhåller att du borde ta hjälp av en instruktör som kan hjälpa dig. Även jag som ridit in många hästar tar hjälp av min instruktör. I början blir det inte lika ofta som när man tränar en färdig häst, men jag ser till att ha nån som kollar till mig och som jag kan vända mig till vid problem. Jag litar INTE på råd över nätet om det är saker jag inte har kunskap nog att veta om det är rimligt eller inte.

Vad jag gör när jag rider in en häst är:
1.se till att hästen förstår mina rösthjälper (t.ex. longering, tömkörning)
2.ser till att ha någon jag kan rida ihop med i början, eller någon på marken som kan agera "lockbete"

Vet du att hästen förstår att den ska börja skritta när du gör ett visst ljud så är det bara att börja lägga till skänkeln försiktigt i samband med ljudet. Varefter gör du hjälpen lite före ljudet, och minsta tecken på reaktion så beröm. Även om hästen bara provar att väga lite framåt så är det uppmuntran som gäller.

Tänk på att du vill ha en häst som är känslig för hjälperna, så gör nu som du vill göra i framtiden. Hästen ska nu lära sig dina signaler. När den förstår signalerna behövs ingen kraft, och innan den förstår är det ingen mening att ta i.

Ett sista tips: Vänta med galopp tills du kan rida din häst i balans i både skritt och trav, i det tempot och den takten du vill ha. Hästen behöver kunna vinkla om sig för att klara av att galoppera korrekt, och det är väl det du är ute efter? Aldrig jaga in hästen i galopp, samma där, lär den signalen och ge den tid att få ordning på sin kropp.

Lycka till!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kort sammanfattning av veckans ordinarie ridlektioner: trist. Jag funderar en hel del på varför jag tycker att det känns tråkigt. Det...
Svar
0
· Visningar
287
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
V
Träning Har en arab hemma, ett sto som är nio år. Blerv inriden när hon var tre år och sedan dess inte gjort mycket, knappt blivit riden efter...
Svar
6
· Visningar
1 767
Senast: noble art
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp