J

Jim

Jag undrar som så, om ni som tävlar varmblod i distans, tränar ni mycket i galopp? När ni tävlar, rider ni då i mycket galopp?
Min häst han har en hygglig galopp, men det är ju i alla fall mera ansträngande för honom att galoppera då han måste jobba mera på ett annat sätt, galoppen är inte helt bärig och oftas galopperar jag bara ensammen ute, han blir så ivrig när andra är med och de tycker att det går lite lite för fort för deras hästar, fast jag aldrig tappar kontrollen eller så.
Tänkte bara om det var bra att galoppera mera, eller om det är onödigt för honom om ni mest travar på tävling. När jag har varit med har jag inte galopperat alls.

Sv: Vbl igen

Min travare som är en relativt stor kille 161 cm och lång som 2 hästar:crazy: har en stor galopp som är lite mera kostsam i energi så jag travar större delen av tävlingarna och lägger in kortare galopper på någon eller några km på varje runda för att byta muskelgrupper. Ibland väljer han själv att byta till galopp och ibland så säger jag till.
Hemma tränar jag mera i galopp eftersom han nu tävlats i 6 säsonger och LSD träningen inte är lika aktuell som i yngre år.
Zodiac är lite lagom bekväm utav sej och för att få honom att komma upp lite i puls under träning så krävs det att jag galopperar men under tävling vill jag ju ha kvar honom i en lägre arbetspuls.
Jag köpte en GPS att ha på armen i vintras och den har jag även ridit med under tävling så jag har haft möjlighet att verkligen se km hastigheterna.
På Vedemaritten i år hade vi en lång raksträcka relativt snart efter start där låg jag i vad jag uppfattade som en stor och relativt avslappnad trav med en arbetspuls på ca 120 då tittade jag på GPSen,hupp!! 28 km/t
Denna hastighet håller han givetvis inte genom en hel 8 mil men det intressanta var att han låg relativt lågt i puls tog långa stora kliv och givetvis hade all sin energi kvar.
Under träning ligger han på en snitthastighet i trav på ca 16-17 km/t
utan att gå med någon större ansträngning.
Detta på rundor mellan 1-3 mil.
Går jag upp i canter så ökar farten till ca 30 km/t och arbetspulsen ligger på 140-150.
om jag då jämför med min andra häst som jag tränat som var en arab så låg hon sällan över 120 i canter.
Ökade jag upp till galopp så gick hon upp till ca 150 medan han ligger kvar eller ökar marginellt så min slutsats blir i hans fall att galopp oavsett fart är mer ansträngande för honom.
Vilken skrivklåda jag fått!!
Det blir ju en hel uppsats!:eek:

Du skrev att du köpt en GPS.. Jag är har tänkt skaffa en sådan och undrar därför vad det är för sort du har, vad kostar den?

Det var intressant att veta då du har både varmblod och arab, jag har bara haft varmblod. Hur kan man träna honom på uthållighet på rätt sätt? Det känns ju aldrig när/om han blir trött, han bara tuffar på, men om pulsen inte sjunker som ni säger, måste det ju vara för att han inte är rätt tränad? Jag kan ju inte rida 6 mil i sträck på träning, hur kan man träna uthållighet utan att rida så långt?
Tack för att jag får svar av er!

Uthålligheten tränar du genom att rida långa långsamma pass i ett jämnt malande tempo.Men man ska inte nöta ner hästen för det.För att hästar ska tillgodo göra sej träning krävs att de får vilodagar minst 1-2 ggr i veckan efter hårdare arbete.Detta gäller all typ av träning även när jag jobbade i travstall så hade hästarna minst 1 dags vila i hage dagen efter snabbjobb.
6 mila rundor kan man kanske ta 1 eller 2 ggr på våren den säsong hästen ska gå lite tuffare på 120-160 km. Men för en säsong på 3-5 tävlingar på 50-80 km i lugnare tempo skulle jag hålla träningen till 2 pass i veckan på ca 1-1½ mil med blandade gångarter skritt trav och galopp,någon lång skrittrunda plus markarbete. Sedan när vi börjar komma till Feb-Mars skulle jag varannan helg göra ett lite längre pass på ca 3 mil och då hålla lite mer jämn fart.
Pulsa din häst innan och efter alla träningspass.Själv brukar jag trava in på gården under de längre träningspassen kolla pulsen direkt ungefär som på tävling.Sedan tvättar jag av hästen och tar på ett täcke sedan skrittar jag den för hand 15 min.
Du kommer snart att se att det inte är något problem med pulsen på din häst om den inte är onormalt stressad.
Rid gärna ihop med andra och turas om att rida först.

Jag köpte en Garmin 201 och det är den nyttigaste och roligaste leksak jag haft sedan jag köpte pulsmätare i mitten av 90 talet:rofl:

Jag undrar efter att förut svarat på ditt andra inlägg om varmblod om din häst verkligen har hög puls eller om det var den där andra personen som du tränade med som kastat ut sej något som kanske inte var en sanning?
Vad har din travare för vilo puls och hur högt ligger han efter ett träningspass?
Om hästen ligger lågt direkt efter att du ridit så tränar du inte hästen utan du bara underhåller den nuvarande kondition.
På samma sätt som man bygger upp hållbarheten genom att gradvis utsätta senor och ligament för lite stress och sedan vila tränas även konditionen upp.
Viktigt är då att komma ihåg att det tar 3-4 år att stärka upp kroppen genom gradvis öka påfrestningen så tar den ca 6 mån med konditionen!
Och även om hästen varit i galopp eller travträning så går det INTE fortare utan snarare tvärt om. Minst ett år av att göra om de muskelfibrer som jobbar vid snabba explosiva jobb till att tänja ut dem till långa långsamma muskler som man sedan kan bygga upp en hållbar distanshäst av.

Jag kan inte speciellt mkt om travare eller så, men det jag vet är att trav sliter med än galopp, åtminståne i höga hastigheter.
en travhäst har ca 2-2,5 tons tryck på sina ben när de sätter ner dem...
en galopp häst har 1-1,5 tons tryck... det är ju mkt mkt mindre....
men det gäller ju bara när det går snabbt, har ingen anning om hur det är om man travar/galopperar långsamt...

Vad har du dina uppgifter ifrån? Jag har svårt att förstå varför trycket per ben skulle vara större i trav än i galopp.
I trav landar ju hästen efter svävningsfas på två ben medan han i galopp landar på ett ben efter svävningsfas.
L

kolla på www.backontrack.nu

men det var inte där jag läste det... för det är lite andra siffror, kolla i de olika brochyrerna.... trav : 1,5-2 ton
galopp 1-1,5.....
dock så stog det att travet var 2,5ton på den sidan som jag läste, men det var flera år sen....
jag tycker att det är självklart, titta när en häst galopperar så flyter den med fram medans när den travar så känns det mer som om den sätter ner benet stummt.... men det är bara min personliga åsikt som jag tycker att det ser ut...

Senast ändrad:

Tack för det:) Ska skaffa mig en sån.. Nyttigt att se dels hur långt man rider men kanske framförallt vilken puls hästen ligger på i olika hastigheter..

Garmin 201 är inte pulsintegrerad jag tror den heter Garmin 301.
Jag föredrar dock att ha pulsmätaren separat men det är ju vad jag tycker.

När man kommer in i grinden tycker jag att det tarlång tid för honom att gå ner i puls, jag har en Vetgate på honom då, han har ungerfär 68 och sjunker inte så snabbt. En jag red med hade högre puls på sin häst då när vi red, men den sjönk snabbt, det var en arab. Jag vet inte vad han har när vi rider hemma, ska önska mig en man har på hästen i julklapp.
Jag pratade med min kompis om det här när vi har ridit hemma och det var då hon sa att vbl sjunker långsammare, hon har tävlat mera än mig och jag tänkte som så att hon kanske hade hört något av andra som tävlat vbl. Jag förstår att araber har liksom lätt för sig, men jag älskar ju min häst och han är vad jag har och jag vill jättegärna tävla mera med honom, för det är så kul och alla är så trevliga på ritterna, i alla fall där jag har varit med.

Jamän det är klart att du ska tävla vidare med ditt varmblod. Det gör väl inte så mycket om han sjunker lite långsammare i pulsen? Bara han gör det inom tidsramen. Har du tänkt rida för placering är det ju en annan sak förstås. Men det är ju som du säger, man har vad man har och får göra det bästa av det. Det går inte att jämföra varmblod med araber.Från en som precis har fått hem nya sexåriga varmblodsstoet. Hoppas vi ses på någon tävling nästa år !Hon heter Beauty Dollar. Och jag håller helt med dig, distans är hur kul som helst och alla är jättetrevliga. Funktionärer o medryttare o groomar utefter vägen:-)

Om du vill kan du testa att ge hästen equi-calm det innehåller tryptofan som hjälper till att sänka pulsen.Du ger det i fodret 5-6 dagar innan tävling samt på morgonen så det blir ca 7 givor.
Jag vet flera som upplevt posetiv effekt av det.
Det innehåller magnesium och b vitamin oxå så det är endast bra för en häst som ska prestera.
Och själv klart ska du fortsätta tävla den häst du älskar och ha kul! Det är ju det mål de flesta har med sina hästar.
Hur gammal är hästen?

vi har 6 st varmblodstravare varav 5 st av dem har gått o går på
tävlingsbanan, kan bara säga att ingen av dem har sämre puls än vad arabhästarna har, säger som jag alttid brukar säga det handlar om indeviden, och givetvis träningen av hästen.
mvh anne

Ursäkta en nyfiken fråga:) Vad heter din häst? Jag har jobbat hos en tränare som ett tag hade VÄLDIGT många Zodiac hästar..
//C

Han heter Zodiac Accent e:Västerbo Gracias u:Bionda d´Hilly. Jag har haft honom sedan dec 1998 och tränat honom för distans.
Han är född 1996 och han stod 1 år hos Göran Högberg i träning men han var väldigt oregerlig och "valpig".
Så istället för att som de hade bestämt sej för skicka honom till himlen hamnade han hos mej.
Han ÄR ingen lätt häst men jag vill absolut inte vara utan honom.
:)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 292
Senast: Lady_S
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
984
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 786
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka