Växtvärk!!

B

brunette

Hur märker man o pållen har växtvärk?

Kan väl te sig på många olika sätt antar jag, men exempel :)

Sv: Växtvärk!!

Lite tröttare än vanligt och kanske lite svårare att få till arbete eftersom det kan ömma.

Oki :) tack för svar.

Pållen, han är fem år, har blivit lite snubblig och så står han och väger på alla benen. Han verkar rastlös i benen och så går han lite lite orent och galoppen är lite stötig.

En i stallet sa att hon trodde det var växtverk, hon kände på benen, vid knäna och sa att han var lite lite svullen där och att det var ett tecken på växtverk.

Han har växt en del de senaste månaderna, både på höjden och mer muskler och så.

Vad tror ni?

Oki :) tack för svar.

Pållen, han är fem år, har blivit lite snubblig och så står han och väger på alla benen. Han verkar rastlös i benen och så går han lite lite orent och galoppen är lite stötig.

En i stallet sa att hon trodde det var växtverk, hon kände på benen, vid knäna och sa att han var lite lite svullen där och att det var ett tecken på växtverk.

Han har växt en del de senaste månaderna, både på höjden och mer muskler och så.

Vad tror ni?

Ta det lite lugnt de dagar du märker att han har svackor, kör inga hårdpass då, då finns risken att han tycker att det är obehagligt att träna eftersom det kanske gör lite ont.

Samtidigt måste skelettet belastas för att anpassas efter träningen så han får ju inte stå helt!

Men kan det vara nåt annat än växtvärk eller är det förmodligen det?

Jag tänkte låta honom vila lite nu ett tag, men jag tänkte oxå på det, att det kanske inte är bra för honom att stå heller.

Ska man ut och skritta lite eller bara ut och leda honom?

Hur länge bukar de ha växtvärk? Ska han få ta det lugn nu ett par veckor (om han inte verkar ha ont då) eller ska man bara avvakta några dagar och om han inte verkar vara öm då så sätter man igång igen? :)

Har en unghäst som när han växer blir trött och ovillig till arbete. Jag låter honom helt enkelt vila i någon vecka och sätter sedan igång honom igen. Detta fungerar för honom...
Tror dessutom inte att en veckas vila skulle ha någon som helst effekt på att skelettet inte belastas under denna korta period. Är de fortfarande trötta och orkeslösa efter en veckas vila tar jag ett blodprov för att utesluta infektion och vid negativt blodprov konsulterar veterinär om tröttheten.
/Qbaby

Min blir trött och ligger ner med än vanligt. Vid arbete känns han inte lika "lätt" som vanligt, han har väldigt lätt för sig annars. Galoppen blir inte lika rund och bärig och han har väldigt mycket lättare att få passartad skritt (vilket han lätt får när han blir trött av arbete oxå) eftersom han är väldigt stor i både kropp o gång.

Har han börjat ömma/bli varm/svullen i tillväxtzonerna (vanligast är vän insidan under framknäna?) skulle jag bli väldigt orolig! Spec på en 5-åring. Övertränad eller väldigt kraftig tillväxt (onormal, ev pga överutfodring/överutfodring efter tidigare underutfodring och stopp i tillväxt).

Oki :crazy: Vad gör man åt det i så fall?

Hans ägare sa att det kanske är benhinne inflammation?

Vila vila vila! Och jag hade tagit ut veterinär om inte någon person i min närhet som jag litade på och om hade väldigt stor erfarenhet av unghästar och deras arbete sagt att det ENBART berodde på överansträngning. För då är det väl mest vila. Kanske kyla/liniment, jag vet inte, det vet ju veterinär bäst.

Hur är det med fodret då?

På min nuvarande märkte jag bara att hon fick lite sämre koordination. Detta var när hon var 5 år gamal. Lite vinlig och svanmlig och hade inte riktigt koll på sig själv. Speciellt galoppen blev står och obalanserad.

Jag fortsatte rida men tog det betydligt lugnare, skrittade och joggade lite för att hålla igång men inte mer.

På en yngre 3-4 åring skulle jag låta den stå för där händer det mer.

Det låter ganska likt som pållen. Just obalanserd och klumpigare :grin:

Blev din nångång svullen i tillväxtzonerna?

Oki :)

Hoppas det inte är någon fara då att han är lite svullen där :grin:

Men ska ta det väldigt lugnt ett tag.

Jag tycker definitivt att det låter som växtverk. Går det inte över inom ett par veckor så skulle jag nog konsultera med veterinär för att utesluta någon infektion eller virus på rörelseapparaten.

Dock kanske det inte hjälper. När jag vid ett tillfälle åkte till klinik på grund av plötslig stelhet och stapplighet fick min häst bara diagnosen "dum och stel" och lite smärtstillande. Det veterinären åkte jag inte tillbaka till i alla fall.

Tack för svaren :)

Jag avvaktar och ser och nu ska han få vila ett tag, kanske någon liten promenad bara.

Nä den vetrinären lät ju inge vidare :(

Är det nån som vet när tillväxtzonerna sluts? I knä och haser. :)

Liknande trådar

Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
547
Senast: CarEr
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Bamburine
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka