Växtvärk?

G

GloriaOrion

Finns säkert trådar om växtvärk men hittar inga med dom svaren jag letar efter.

Nu till frågan så undrar jag om just växtvärk,

När växer hästar som mest?
Hur märks det på dom att dom har växtvärk?
Vad ska man göra, vila eller nåt annat?

Har en 4-årig arabvallack som jag tror har växtvärk då han har blivit seg och så när man rider.

Tacksam för svar!

Isabella

Sv: Växtvärk?

Allmänt vid arbete så är det väl att de ofta känns mer olustiga och har inte samma arbetsvilja. Vill inte, orkar inte, tappar lättare form, takt, balans, bjudning och blir sega/tjuriga. Orkar helt enkelt inte med sin kropp. Vissa kan säkert reagera tvärtom oxå o dra på framåt och trots att även de tappar allt ovanstående men kanske börjar gå uppåt/bocka när man försöker korrigera ist för att stanna o tjura.

Annars så kan hästen bli trött, vilja ligga mer, tar tid på aig att äta, tappar muskler o hull (energin går åt till att växa o kroppen hänger inte med) och tar det lugnare i hagen, ligger ned mer osv.

Min är jättelätt läst, han ligger ner mkt mkt mer när han växer. Får då längre lunch/middagspauser inne när de äter så han kan ligga o sova ngn timme. Kan lägga sig i hagen ändå, trots att han vilar på matpuserna. Lägger sig tidigt på kvällen oxå. Vilar så gott som helt från arbete, passar på att lägga in ngn veckas vila då. Arbetas han så görs det med måtta, dock brukar man inte märka ngt på honom under arbete direkt, han har rätt lätt för sig o är rätt välbalanserad o väldigt framåt. Men då är det ju extra viktigt att hålla koll så man inte tar dem för hårt.

Han har vuxit i lite perioder (är 3 i år), minns inte på rak arm just nu. Men iaf lite nu under denna hösten när han vilade, i somras när han vilade och minst 2 perioder under hösten/vintern/våren 2-3 då han arbetades och man fick lägga in paus/ta det väldigt lugnt.

Ja du, det är ju faktiskt olika och man märker ofta när de växer.

Min häst blir tjurig och ovillig till det mesta. Men då kräver man bara inte så mycket av honom utan låter han ta det lugnt.

Man märker av det efter ett tag. Och hur länge de växer har jag dålig koll på, men minst till det är fem i alla fall, men inte riktigt i samma takt vad jag förstått

Tack för svaren!

Känner mig klokare nu :)

Tänkte på att han är arab och dom utvecklas ju i regel långsammare än andra raser har jag hört.
Han har även haft svårt att muskla ryggen så det kanske oxå kan va ett tecken på att han växer?

Ska allt låta han vila ett tag och sen börja jobba han från marken.

Kan det oxå vara bra att ge extra foder då dom växer?
Så dom har nåt att "ta av"?

Isabella

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 787
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 145
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 699
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar