Växtvärk, barnreumatism eller bara kontaktsök?

ameo

Trådstartare
Moderator
Min äldsta flicka säjer sig ibland ha ont i knän och/eller fotleder och fötter. Ibland kommer även handlederna på tal.
Jag började för många månader sen att linda henne med avklippta stallindor :rofl: (varianten som fanns före fleecelindornas intåg). Jag använder själv sådana när jag har ont, värmen lindrar jättebra!
Detta är dock lite för ofta återkommande numera för att bara vifta bort det. Så tankarna börjar ju snurra....

Hur yttrar sig växtvärk? Hon växer verkligen så det knakar, är 5 år och 117 cm lång... :eek: Men jag trodde inte att det satte sig så runt lederna som på henne. Rätt elelr fel?

Barnreumatism, hur brukar detta yttra sig?
Jag själv har ju reumatisk variant (psoriasisartrit), mormor har samma och gammelmormor hade något också.

Eller ska jag fortsätta härleda det till ett litet behov av närhet och omtanke bara? Hon är tyvärr inte så himla gosig av sig, utan det skulle mycket väl kunna vara så. Men....

Tacksam för uppslag och idéer.

Sv: Växtvärk, barnreumatism eller bara kontaktsök?

Jag har mycket liten erfarenhet av växtvärk då både jag själv och mina barn sluppit den biten. Men jag tycker att jag kan läsa mellan raderna här (rätta mig om jag har fel) att du själv egentligen inte tror på att det är varken växtvärk eller kontaktsökande.

Om jag vore du så skulle jag gå till läkare med henne. Dels eftersom reumatism faktiskt finns i släkten, dels för att om det inte är det så slipper du oroa dig, då vet du åtminstone att det INTE är det..

Lycka till! :)

Du har nog delvis rätt i ditt antagande...
Fast såtillvida att jag mest är orolig för att det ska kunna vara barnreumatism, de andra två alternativen är ju faktiskt betydligt trevligare... :smirk:

Den erfarenhet jag har av växtvärk är att det kommer på nätterna, eftersom barn växer på nätterna. Massage/klappa hjälper, ännu bättre hjälper det att doppa ner den onda leden i varmt vatten en stund - så varmt vatten som möjligt utan att barnet bränner sig.

Jag har blivit väckt av barn med växtvärk i åldrarna 4-11 år, ungefär. Jag vet inte om det avtar sen, eller om de bara är stora nog att klara av det själva.

Jag tycker tyvärr inte att det du beskriver låter som växtvärk. Med tanke på den ärftliga belastningen och symtomen som jag tolkar ditt inlägg, skulle jag ringa läkare.

Tillägg: Det verkar dock som om växtvärk sätter sig i/runt lederna. Där är väl växandet extra komplicerat, kan jag tro.

Senast ändrad:

Min son är 5 år och kring 125 cm lång, han har ännu inte haft växtvärk någon gång. Tyvärr brukar en mammas "instinkt" allt som oftast vara rätt så tyvärr bör du nog kolla upp dina egna tankar i ämnet. Håller tummarna hårt för att det är växtvärk ändå!

På tal om växtvärk, är det vanligt att man har det någon annanstans än i benen? Brorsbarnen brukar vakna på nätterna av växtvärk vilken lindras med i micron värmd vetedyna. Min egen rutinerade 4-barnsmamma minns jag en vår påpekade om ena brorsbarnet som då hade växtvärk om nätterna att det nog var för att han hade gått med gummistövlar ute och blivit kall om dagarna (töigt snö väder) och just den biten har jag senare fått visst belägg för så jag tror numera på det sammanhanget. (Som orsak till vissa nätters vaknande med växtvärk, inte alla förstås)

Kan det inte vara lite grann att hon vill vara lik dig ? Du har lindor och då vill hon också ha det. Litegrann som en markering att hon är stor (större än småsyskonen !).

Men du måste nog utesluta barnreumatism....med ett läkarbesök.

Hon har nog inte sett när jag haft lindorna, dem använder jag bara på nätterna = de lindas på när hon somnat och tas av innan hon vaknar... Men hon tycker nog att det är skönt att ha dem, sen jag börjat använda dem.

Jo, jag får nog ta tag i ett läkarbesök. Det känns dock inte så kul just nu för hon är ju lite blyg för vuxna hon inte känner. Och de har så n besrövlig läkarbrist på vårdc här just nu att det nog är omöjligt att få en tid, ffa hos nån läkare som hon kan mjukna något inför... :smirk:

*hoppas fortfarande på växtvärk*

Då jag hade växtvärk så kändes det i själva benen, inte i lederna eller ens i närheten av lederna. Mitt inuti smalbenen så gjorde det liksom ont som tusan.

Växtvärk *ryser* :crazy:

Då jag hade växtvärk så kändes det i själva benen, inte i lederna eller ens i närheten av lederna. Mitt inuti smalbenen så gjorde det liksom ont som tusan.

Precis! Det gjorde ont inne i skelettbenen! Och så kändes det som om man hade 1000 myror som sprang runt!

Det brukade hjälpa att pappa drog i benen! :)

/Timsetim, idag glad över sina långa ben! ;)

Jag känner igen det där, jag hade själv barnreumatism... Värk i knän, fotleder och fötter till att börja med, så småningom även handleder (och därefter resten av kroppen...) Ngt som enl min mor var lite annorlunda med mig som barn var att jag vrickade och stukade mig hela tiden. Mina föräldrar trodde väl bara att jag var ett ovanligt klumpigt barn :angel: men det visade sig hänga ihop med reumatismen...

Gå till läkaren med henne, jag håller tummarna för att det inte är barnreumatism... Men som sagt, det låter inte riktigt som växtvärk, det brukar inte sitta i leder och fötter...

Jag håller med om att växtvärk känns i smalbenen, i allafall har det gjort det på mig. Jag brukar tänka att det är samma sak som remonthälta!
Hade jag varit du, så hade jag åkt till läkare. Magkänsla brukar ju som sagt stämma... Hoppas dock att det visar sig vara växtvärk ändå!

jag ska ta upp det med läkare, så snart jag kan få en tid hos någon vettig....

tack för era svar!

Jag känner igen det där, jag hade själv barnreumatism... Värk i knän, fotleder och fötter till att börja med, så småningom även handleder (och därefter resten av kroppen...)
Jag har en vän som också hade barnreumatism, och där det yttrade sig på detta sätt. Så jag skulle absolut kolla upp det. Min väns dotter fick det också, och eftersom min vän vet hur det är, är hon som värsta rabieshunden när det gäller att få BRA vård för sin dotter.

Hmm.... Behöver jag säja att jag hade hoppats på helt andra svar i tråden... :crazy:
Men jag är tacksam att Ni delar med er av erfarenheterna!! :bow: Jag SKA ta tag i det.

Jag har en bekant som har en son med barnreumatism, han fick det när han var runt 1 år gammal, han vägrade gå och sa ajaj när dom försökte få han att gå.

Idag är han 8 år gammal och måste vid dom värsta perioderna använda rullstol men han har som tur är inte dom perioderna så ofta!!!

Hej, läste ditt inlägg, kanskel lite sent, men tyckte kanske jag kunde dela med mig av min egna erfarenhet.
Fick reda på att jag hade Barnreumatism vid 5 års ålder (är nu 18) och då hade jag lidit länge av svår "växtverk" och mina föräldrar tyckte det skulle gå över. Men en dag så upptäckte de en knöl/ bula i huvudet som jag tidigare inte haft, vi åkte till läkaren som skickade oss vidare till en barnrematoulog, de tog en rad olika blodprover och olika röntgen plåtar.
Jag hade då som liten mest besvär i mina knän och att jag inte orkade tugga kött, kanter på bröd och dylikt, morgonstelhet. Det visade sig att jag hade barnreumatism, och behadnling startade med Naproxen, en halv tabelett om dagen som snart dubblades både en och två gånger som mest var jag uppe i 4tabletter dagligen.
Efter många läkarbesök och undersökningar bytte vi läkemedel (detta efter kanske 6 år) till Metrotrexat, ett slags cellgift, jag kanske var runt 13 år då, dessa skulle tas varje fredag kväll 6 tabletter, dagen efter kunde jag känna lätt illamående och yrsel. Men efter ytterligare ett uppsvullet knä fyllt med ledvästka (under behandlingen av Naproxen skedde svullnaden i knät kanske 3- 4 ggn) detta behandlas med kortison insprutat i leden och kryckor i 24 timmar. Efter ytterligare en knätömmning slutade jag med Metrotrexaten och började med Brufren retrat, som jag år i kanske 1 år men slutade sedan med då jag ansåg att min verk aldrig varit så hög att jag behövt äta mediciner.
Under alla mina år som barnreumatiker har det blivit många besök hos olika läkare, bland annat ordontologen då mina käkar blivit påfrestade och specialtadställning under natten fått bäras, besök hos ögonläkare har även skett regelbundet då rädslan för att det ska gå upp iögenen varit stor (denna undersökning är nu laggd på id något år tillbaka då man aldrig upptäckt något). Jag gick även i arbetsterapi där jag fick träffa andra tjejer med liknade probelm. Jag har under hela min tid höllt på mycket med hästar och ridning och jag kan säga att detta har lett till att min verk varit så lindrig som den varit, för jag har och är lyckligt lottad som inte behöver gå på några mediciner eller annat. Jag kan fortfarande känna stelhet på morgonen, och få ont i leder och i korppen om jag varit ute och rört på mig mycket. Men jag har aldrig sett att sjukdomen skulle hindra mitt sätt ifrån att leva ett normalt liv.
// HANNA

Oj, det var en gammal tråd som blev uppknuffad.
Vad det var vet jag inte ännu, men det verkar inte vara reumatiskt (ännu i alla fall)... :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka