Lupin

Trådstartare
Går i växthustankar, vilket jag iofs gjort i fler år nu. Såg att Jula har ett på 5 kvm för precis under 4000 kr, i polykarbonat. Det verkar ju prisvärt? Men räcker storleken? Hur stort behöver man egentligen? Jag vet att någon säkert kommer att svara: så stort som möjligt, större är bättre! Men man har ju inte plats för hur stort växthus som helst i en villaträdgård.

Och så får man ju bara ha 15 kvm utan bygglov på tomten...och vi ska ordna nytt vedskjul (riva det gamla först bara) på ca 6-8 kvm dessutom. Sen blir det säkert någon slags lekstuga framöver, så man är ju raskt uppe i 15 kvm total yta!

Och vi vill inte ha glas i växthuset, med tanke på barnen.

Vad tror ni? räcker 5 kvm eller är det på tok för lite? :confused:
 
Sv: Växthus

Låter OK i pris, men blir antagligen för litet.Polykarbonat är bättre än glas.
Vad har du tänkt att odla?
 
Sv: Växthus

Klart att 5 kvadratmeter är bättre än inget! Det beror ju lite på vad du tänkt ha i växthuset? Vill man ha plats att sitta och njuta med ett glas vin så låter det ju trångt med 5 kvadratmeter, men det är väl klart att det räcker att odla en del i.

Själv har jag ett Willab-växthus på knappt 10 kvadratmeter och det är lagom för mig. Det kostade ca 18 000 kr vill jag minnas, plus ungefär lika mycket till för grundläggning och montering. Jag odlar inte så mycket, någon tomatplanta, ett olivträd, en vinranka, jag drar upp fröer nu på våren, pelargoner, passionsblomma och lite sånt har jag. Plus ett litet bord och två stolar där jag njuter av tillvaron. Jag har alltså mitt mest som ett litet lusthus. Ibland hade jag velat ha ett större så att man kunnat ha middagar därute, men vi lyckades faktiskt klämma in oss 7 personer där i midsomras för silllunch när det regnade. Plus en hund. Fast det var i och för sig så att väggarna bågnade!
 
Sv: Växthus

Mitt växthus var på dryga 8 kvm och det var lagom tyckte jag. Se bara till att det är ordentlig höjd i växthuset så du kan gå där och att klimatet blir bättre.
 
Sv: Växthus

Klart att 5 kvadratmeter är bättre än inget! Det beror ju lite på vad du tänkt ha i växthuset? Vill man ha plats att sitta och njuta med ett glas vin så låter det ju trångt med 5 kvadratmeter, men det är väl klart att det räcker att odla en del i.

Själv har jag ett Willab-växthus på knappt 10 kvadratmeter och det är lagom för mig. Det kostade ca 18 000 kr vill jag minnas, plus ungefär lika mycket till för grundläggning och montering. Jag odlar inte så mycket, någon tomatplanta, ett olivträd, en vinranka, jag drar upp fröer nu på våren, pelargoner, passionsblomma och lite sånt har jag. Plus ett litet bord och två stolar där jag njuter av tillvaron. Jag har alltså mitt mest som ett litet lusthus. Ibland hade jag velat ha ett större så att man kunnat ha middagar därute, men vi lyckades faktiskt klämma in oss 7 personer där i midsomras för silllunch när det regnade. Plus en hund. Fast det var i och för sig så att väggarna bågnade!

Låter mysigt med ditt lilla lusthus. :) Men vi har ju ett inglasat uterum redan, i direkt anslutning till huset. Där står tex mina citrusträd på vintern + lite annat för övervintring. Min vindruva är en härdig utomhussort (blå burgunder), så den behöver jag inte heller ta upp växthusyta med. :)
 
Sv: Växthus

Låter OK i pris, men blir antagligen för litet.Polykarbonat är bättre än glas.
Vad har du tänkt att odla?

Jag hade tänkt dra upp lite av varje, allteftersom andan faller på. :) Men troligtvis inget "bofast" a la vindranka. Föredrar härdiga frilandsvindruvor, de är mer lättskötta dessutom.

Jag vet att 5 kvm är ganska lite, men jag måste samtidigt tänka på den totala ytan. Man får ju inte sätta upp mer än totalt 15 kvm utan bygglov. Och det är dessutom lättare att planera in ett lite mindre växthus, så att det smälter in på tomten. För att inte tala om att jag suktar efter ett litet hönshus och en liten flock om 4-5 hönepönor som skulle kunna gå lösa i trädgården... Men varenda gång jag nämner hönsen så får sambon krupp. :angel: :D
 
Sv: Växthus

Mitt växthus var på dryga 8 kvm och det var lagom tyckte jag. Se bara till att det är ordentlig höjd i växthuset så du kan gå där och att klimatet blir bättre.

Jag har också på känn att ca 8 kvm är mer lagom, men då blir det svårt att få till en liten lekstuga med (för att inte tala om det däringa lilla hönshuset :angel: ). Livet är fullt av kompromisser! Och som Nenne 1 skrev, fem kvadrat är ju mer än inget växthus alls.

Vg höjden, så har jag för länge sedan bestämt att jag dels ska markisolera genom att gräva ner en bit i marken (1 m?) och antingen sätta sten eller någon slags skivor och dels att jag ska mura upp en kant på minst en halvmeters höjd, som sockeln sen ska fästas på och växthuset monteras ovanpå. Nockhöjden på Julas lilla växthus är enligt infon 2,03 m, så det kan nog bli lagom med drygt en halvmeter "sockel".
 
Sv: Växthus

En dum fråga, men var placerar man växthuset bäst? I full sol eller vandrande skugga? Vilka väderstreck är bäst? :o
 
Sv: Växthus

Full sol skulle jag välja. Vandrande skuggor blir ofta till nackdel tidig vår och senare höst, det är ju inte bara varmare man vill ha utan även längre säsong.
Du kan klämma in en del på liten yta. Beskär hårt och låt det växa på höjden. Tänker på gurka o tomat.
 
Sv: Växthus

Och bara för att då krångla till det, så har jag satt mitt i vandrande skugga (fast mest sol, så klart). Dels för att jag tycker det är mysigare, dels för att det passade att ha växthuset där på tomten, dels för att det blir lättare med bevattning och sånt. Jag har förvisso automatisk fönsteröppning, men det blir ändå varmt mitt på dagen. Så lite skugga där vid 12-tiden (vilket är vad jag har har) är ganska skönt.

Men, som sagt, jag har ju mer mitt som lusthus än för att få ut maximal odling.
 
Sv: Växthus

Låter mysigt med ditt lilla lusthus. :) Men vi har ju ett inglasat uterum redan, i direkt anslutning till huset. Där står tex mina citrusträd på vintern + lite annat för övervintring. Min vindruva är en härdig utomhussort (blå burgunder), så den behöver jag inte heller ta upp växthusyta med. :)


Det är det! Och jag är väldigt glad för mitt växthus. Men om du redan har ett uterum, så förstår jag att du kan förlusta dig i det och ha växthuset bara till odling.
 
Sv: Växthus

En dum fråga, men var placerar man växthuset bäst? I full sol eller vandrande skugga? Vilka väderstreck är bäst? :o
Växthus ska stå i full sol och långt så långt från träd som det går. Skugga ska man göra själv när det behövs.

Tips: I mitt växthus odlade jag bara i krukor. Jag lade in marksten där för att slippa gräva ur växthuset varje säsong. Det är lättare att släpa ut krukor :idea: och snyggt blev det också! Jag hade en sockel av tryckat trä men din ide låter ännu bättre!
 
Sv: Växthus

Växthus ska stå i full sol och långt så långt från träd som det går. Skugga ska man göra själv när det behövs.

Tips: I mitt växthus odlade jag bara i krukor. Jag lade in marksten där för att slippa gräva ur växthuset varje säsong. Det är lättare att släpa ut krukor :idea: och snyggt blev det också! Jag hade en sockel av tryckat trä men din ide låter ännu bättre!

Hm, ja just det, det hade jag glömt. Att gräva ur och markisolera behöver man ju bara göra ifall man ska odla direkt i marken inne i växthuset. Och då har man ju nackdelarna jordtrötthet mm. Det är snyggt med stengolv i växthus. Men kan vara opraktiskt att odla i krukor (tänker främst på att krukor torkar upp fortare), men det finns ju olika slags krukor - olika stora med. Man kan t.o.m. slänga in en säck jord och göra kryss och så/odla direkt i säcken. :D
 
Sv: Växthus

Full sol var det! Skönt att höra, för vi har mest "full sol" att erbjuda. Skulle behöva lite mer skugga i trädgården, men det planerar jag också... :)
 
Sv: Växthus

Full sol skulle jag välja. Vandrande skuggor blir ofta till nackdel tidig vår och senare höst, det är ju inte bara varmare man vill ha utan även längre säsong.
Du kan klämma in en del på liten yta. Beskär hårt och låt det växa på höjden. Tänker på gurka o tomat.

Det finns ju även fina växthushyllor man kan montera upp vid behov, Jula har sådan och även skuggnät, som verkar vara skräddarsydda till växthuset de säljer.
 
Sv: Växthus

Men kan vara opraktiskt att odla i krukor (tänker främst på att krukor torkar upp fortare), men det finns ju olika slags krukor - olika stora med. Man kan t.o.m. slänga in en säck jord och göra kryss och så/odla direkt i säcken. :D

Jag har också marksten i mitt växthus, och det som ska odlas, det odlar jag i spannar från Willab. (Jag tror de rymmer 20 l). De har vattenmagasin, så de torkade inte upp så snabbt. Funkade bra till mina tomater! Var inte särskilt dyra heller - kolla på Willabs hemsida. Sen har jag köpt "krukfat på hjul", så behöver man inte släpa på de stora krukorna, utan kan bara dra runt dem när man så vill.
 
Sv: Växthus

Jag har också marksten i mitt växthus, och det som ska odlas, det odlar jag i spannar från Willab. (Jag tror de rymmer 20 l). De har vattenmagasin, så de torkade inte upp så snabbt. Funkade bra till mina tomater! Var inte särskilt dyra heller - kolla på Willabs hemsida. Sen har jag köpt "krukfat på hjul", så behöver man inte släpa på de stora krukorna, utan kan bara dra runt dem när man så vill.

Tack för tipset med Willabs spannar. :)
 
Sv: Växthus

Ny fråga!

Julas växthus har ju vanlig aluminiumram och jag tycker de grönmålade är betydligt snyggare, men kostar ganska mycket mer. Kan man måla ramen själv? Vilken färg ska man i så fall använda?
 
Senast ändrad:
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Nu har jag bestämt mig. I vinter eller senast till nästa sommar blir det hus för min och sambons del. Det känns otroligt vuxet och inte...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
13 575
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp