tinissen

Trådstartare
I år ska jag investera i växthus och har redan bestämt modell och så men det jag funderar över är det här med lackningen, ett obehandlat aluminium på 12m2 ligger på ca 9000kr motsvarande grönlackat ligger på 13000-14000kr ett i mörkgrå blir ytterligare några tusen, jag är inne på att köpa lackat av den enkla anledningen att det håller bättre och är snyggare MEN jag är inte förtjust i varken grönt eller grått och det jag funderar över är hurvida det går lacka stommen själv?! lämna in för lackering eller beställa färdiglackat i egenvald färg får prislappen att stiga rejält så det ser jag inte som alternativ. så, har någon bukare lackat växthuset själv? Tänker om obehandlad alustomme är behandlat med något från fabrik som gör att det inte går?! om det fungerar tänker jag göra det själv annars får jag stå ut med det gröna.. och givetvis blir jag glad om ni vill lägga in lite bilder och bidra med både tips och idéer.:)

Sv: Växthus!

Hur kan lackat hålla bättre?

Jag hade inte försökt lacka själv för risken att det inte blir bra. Så bra som fabrikslackat kan man aldrig göra själv.

/tanten - som drömmer om ett grönlackat växthus

Ett par bekanta vitlackade sina stommar med hjälp av kontakter på ett lackeri. Blev fantastiskt snyggt! Ring och hör med växthusfirman om det går att lacka stommarna själv eller om de kanske har möjlighet att lacka i den färg du önskar.

Då vi bor nära väg så kommer det uppstå erosion av vägsaltet :) lacket blir ett skydd, precis som på bilar mot väder vind och andra yttre faktorer.

Min mans kusin har lackeringsfirma så det hade gått att göra lika bra men han var rätt hunda att de ytbehandlar även det obehandlade aluminiumet med någon typ av olja vid tillverkning så vi beslöt oss för att slippa jobbet med att få bort det i alla kanaler så jag får stå ut med ett grönlackat :P Det viktiga var ändå dubbeldörrar och minst 10m2 :) Beställde i morse så förhoppningsvis står det uppmonterat om 3 veckor! :):banana:

Ett par bekanta vitlackade sina stommar med hjälp av kontakter på ett lackeri. Blev fantastiskt snyggt! Ring och hör med växthusfirman om det går att lacka stommarna själv eller om de kanske har möjlighet att lacka i den färg du önskar.

Det är byggbolag så de tillverkar inte dem själva, de har bara tre färger att välja på därav som de kan hålla lågt pris :) Grönt får duga! :)

Det blev jag sugen på att göra med mitt lilla växthus!! Någon aning om vad det kan kosta?

Det dyra är färgen, är man inte så kinkig med färgval har hammarlack bra sprayfärger och gissningsvis går det åt ett par burkar + klarlack. på lackeringsfirma skulle jag gissa på att det kanske kostar 3000kr?! om det kommer rengjort och färdigt för lackering men det är som sagt bara en vild gissning!

fö så kommer mitt på tisdag! Maken blev så exhalterad så vi har bestämt oss för att utöka och höja gräsmattan på baksidan, med ca 150-200m2 stenlägga (troligtvis) hela växthuset (för att odla i krukor) och pallkragar utanför och göra ett stort fint svängt drädäck utanför för att använda det som kombinerat uterum på sommarkvällarna med odling:):banana::banana:

*KL*

Jag ÄLSKAR mitt gröna (trä-)växthus för det smälter så fint in i grönskan! Tycker därför att du ska satsa på ett grönt!

En bild på ett likadant som jag har kan du se HÄR.

Helst hade jag velat ha ett vinrött men det fanns inte att beställa så grönt fick duga. Ett sånthär anländer imorgon!

V%C3%A4xthus_Serralux+gr%C3%B6n.jpg

Jag tror INTE att du kommer att ångra färgvalet!

Såg föresten en bra formulering här om dagen: "I växthuset odlas även själen!"

IMG_1583+(Small).jpg

Här "odlar jag min själ"!!!

IMG_1602+(Small).jpg

Och här ser man kanske lite tydligare hur fint den gröna färgen smälter in i den omgivande grönskan?! (Växten i förgrunden är en Stjärnflocka.)

usch det kommer bli så naket här! Vi har totalt nyanlagd trädgård och där växthuset ska stå har inte anlagts ännu! Dags o börja samla lite idéer! Tack för inspiration minett!

Det blev jag sugen på att göra med mitt lilla växthus!! Någon aning om vad det kan kosta?

Tyvärr har jag ingen aning, kanske du kan ringa runt till några lackeringsfirmor och fråga?

En annan smart grej de gjorde var att de murade en ram som växthuset står på och skapade odlingsbänkar med hjälp av lecablock som sedan putsaden. Jättefint!:love:

usch det kommer bli så naket här! Vi har totalt nyanlagd trädgård och där växthuset ska stå har inte anlagts ännu! Dags o börja samla lite idéer! Tack för inspiration minett!

Vi har stenlagt golv och odlar i krukor och eftersom vi lika mycket använder det som uterum brukar vi kalla det "orangeriet"! (Jo, vi har både citrus- och olivträd där också). Därför har vi också satsat på mycket växtlighet utanför, så att man sitter "mitt i grönskan" även om det inte är jättemycket växter inne i växthuset.

På norrsidan (som inte syns på bilden) har vi satsat på spaljérade växter för att vi snabbt skulle få upp en grön "vägg" där. På södersidan höga perenner och snabbväxande isländskt vide. Nu funderar jag få att spaljera Besksöta på den bakre gaveln...

Inne i växthuset har vi ett litet miniväxthus för gurka, eftersom den vill ha extra mycket fukt.

usch och blä, vi har fått 20cm snö sen igår och jag bor i södra småland, växthuset känns långt borta just nu! :(

DSC04321.jpg

"Ramlade" över en bild där man ser liiite mer av hur det ser ut invändigt i vårt orangeri. Älskar verkligen golvet!!! Vi har sittplats med två vilstolar längst in och ett litet slagbord med stolar längs långsidan till vänster i bild - där sitter vi ofta och äter. Soliga dagar kan det bli lunch i orangeriet redan i februari!

Till höger om maken, som sitter och sover i en däckstol, anar man det mindre växthuset för gurkan. Och framför den en stor låda med pelargonior. Det gröna längst till vänster närmast kameran är citrus- resp olivträdet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka