Växter på internet?

Tajger

Trådstartare
Nån här som handlat växter på internet? Kanske har ni nån bra hemsida att rekommendera. Vi håller på att anlägga en stor slänt, och vissa växter har jag inte hittat i de lokala plantskolornas sortiment.

Sv: Växter på internet?

Om det inte finns i de lokala affärerna så är det oftast för at det inte funkar i regionen eller att det är fel säsong att plantera just den växten.
Min man vill gärna handla på nätet men det är inte mycket som är fräscht när det kommer fram - det lönar sig att köpa av "riktiga" trädgårdsmästare.
Frön och lökar däremot kan man ju alltid chansa med - dom tål ju rätt mycket.

I en slänt så är ju nävor suveränt och dom döljer ju även vårlökars vissna stjälkar.

Om det inte finns i de lokala affärerna så är det oftast för at det inte funkar i regionen eller att det är fel säsong att plantera just den växten.
Min man vill gärna handla på nätet men det är inte mycket som är fräscht när det kommer fram - det lönar sig att köpa av "riktiga" trädgårdsmästare.
Frön och lökar däremot kan man ju alltid chansa med - dom tål ju rätt mycket.

I en slänt så är ju nävor suveränt och dom döljer ju även vårlökars vissna stjälkar.

Håller inte med om att det inte är fräscht det man beställer från internet.
Har köpt en del från Hortogreen och allt har varit jättefräscht.

Tycker att de lokala plantskolorna visst kan ha massor med "skräp" också. Även de dyra och "fina". Man får helt enkelt kolla noga var man än handlar. Det braiga med att handla på internet är att man i lugn och ro kan sitta hemma och planera istället för att som jag gör, handla med ögonen när jag besöker handelsträdgårdarna, och därmed kommer hem med växter som jag inte har plats för...

Tex Buskkörsbär, har hittat en som heter Lettisk låg, men det är den enda sort jag hittat. En bekant hade en gulröd variant, men den kan jag inte hitta.

Fairyrosor är ju vanliga, men det ska finnas en gul variant, den har jag svårt att hitta.

Annars ska jag ha en del vanliga "på-landet" växter också, forsythia, syrener, pioner mm.

Det är ganska stor yta som ska täckas, och jag vill inte ha barrväxter, får mig att tänka på villaträdgårdarna på 70-talet...

Jag gillar mest buskar i olika varianter, kommer nog att stoppa in en del prydnadsgräs också, vi får väl lägga till senare, om det känns glest.

Hade en trädgårdsarkitekt här för ett par år sen som ritade på slänten, men jag lyckades nog inte förmedla riktigt hur jag vill ha det, för det blev tusentals plantor för att täcka marken, en del dyra träd mm.

Ska kanske tillägga att jag INTE gillar att rensa ogräs, allt ska vara minimal skötsel. Går det??? Eller är det asfalt som gäller då?
Så nu försöker vi själva;)

ska du ha rosor (särskillt om du ska ha många) är rosenposten det bästa alternativet. Tror dom har gul the fairy

Om du vill ha en massa växter till en liten budget föreslår jag impecta.se finns hur många fröer som helst! Jag är helt såld!

Tack, men fröer är uteslutet, tar alldeles för lång tid. Jag vill ha färdigt NU! Helst igår;) men har slänten bestått av lupiner och ogräs de senaste 5 åren, kan jag tåla mig till våren åtminstone, men inte längre...

alltså, många av perennerna är ju ganska svåra att så. Ett antal av de jag köpte förra året skulle ha en köldknäpp i kylskåpet för att gro (stratifiering) och det var inget som tog sig. Så perenner skulle jag nog i första hand köpa som plantor om man inte är duktig på att dra upp från frö.

Nävor, nävor, nävor - finns höga o låga, mängder m färger, täcker suveränt (förutom några enstaka sorter som är lite svagväxande)och tål torrt klimat i en slänt.

För så lite ogräs som möjligt så gäller det att ha växterna väldigt tätt, bark är ju också bra, blir åtminstone lättare att rensa, och en duk, vad de nu heter, under det översta lagret, sedan har du garderat dig en del iaf :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
435
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Jag är lite folkskygg :p och vill ha en undangömd trädgård. Baksidan av vårt hus är skyddad av skog och av huset då ❤, men ena sidan...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 898
Senast: sjoberga
·
L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 996
Senast: LiviaFilippa
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 751
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar