Växter i hagen, vad säger de om marken?

A

ang

Har lagt märke till att vi får allt fler vitsippor. Förmodligen har väl tillgången på ljus en stor betydelse, men vad säger - om de säger nåt - om marken och vad som finns där?

Och brännässlor?!
Som jag förvisso ska ta bort nån dag ...

Om betestrycket i en hage är för svagt så breder oönskade säxter sk ohävdsarter ut sig...Brännässlor slås av med trimmer eller liknande under blommningstiden...och man ska forsla bort det man slagit ned annars finns risk för det fröar av sig..dett kan behöva upprepas flera gånger på en säsong. Brännässla växer på kväverik mark. Vitsippan växer i skogs och hagmarker och den vet jag inte så mycket om.

Betestrycket är inte för lågt, snarare finns inte tillräckligt med bete så vi stödutfodrar. Men det är gammal ängsmark, och i takt med att den blivit nedbetad så ser vi fler andra växter. Därav nyfikenheten :)

Brännässla växer ofta på ställen där marken blivit förstörd på ett eller annat sätt. Typ där det varit en gammal ladugård, gödselplatta eller något som stört naturen.

Var rädd om brännässlan, den är bland det nyttigaste du kan ge din häst. Slå den och torka den och ge den som fodertillskott under vintern! :)

Vitsippan tror jag växer där det är förlite tramp, för lite tryck på marken, men jag är inte säker eftersom jag inte har några sånna blommor.

Vänd dig till Länsstyrensels miljö eller lantbruks avdelning. Dom har biologer som arbetar med betesmarker. Där kan du få den information du behöver.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 038
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka