växt värde

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare sandra569
  • Startdatum Startdatum
S

sandra569

brukar ni ta växt värde på era unghästar? har tagit på min 2 åring för att hon har kännts så dålig i träning.
Värdet låg på 17,4 och dom ska väl ligga på ca 7.
veterinären tyckte att jag skulle låta henne vara helt i 2 månader.
vad tycker ni? ska jag låta henne vara ifred eller ska jag motions köra några dagar i veckan?
kan tillägga att hon inte är jobbad nånting än eftersom hon har haft så mycket problem med växten utan bara motions körd i skogen och lite "lek" inne på banan.

Sv: växt värde

vet inte exakt men det är något slags värde som tas på skelettet genom ett blodprov. man kan se om dom är i en växtperiod just då och hur pass mycke dom växer. och 17,4 är ju ganska så högt så hon växer ju som satan kan man säga. kan vara bra att kolla om dom är halta eller risiga på annat sätt och man vet att det inte beror på att dom är hårt tränade. hon har oxå lite höga vita om det har ett samband kan jag inte riktigt svara på.

brukar ni ta växt värde på era unghästar? har tagit på min 2 åring för att hon har kännts så dålig i träning.
Värdet låg på 17,4 och dom ska väl ligga på ca 7.
veterinären tyckte att jag skulle låta henne vara helt i 2 månader.
vad tycker ni? ska jag låta henne vara ifred eller ska jag motions köra några dagar i veckan?
kan tillägga att hon inte är jobbad nånting än eftersom hon har haft så mycket problem med växten utan bara motions körd i skogen och lite "lek" inne på banan.

Jag hade själv inte "ställt av" ,har bara dåliga erfarenheter när man ställer av dem helt.Däremot får man ju vissa perioder ta det lite lugnare som t.ex om de är inne i en växtperiod.

nä dom erfarenheterna har jag oxå. tänkte bara om nån har nått liknande exempel. hästen är 161,5 just för dagen och vi har ju trott att det ska ge sej snart men icke de. ja det är bara att sela på å åka ut i skogen å lulla på!

kl

Väcker upp tråden igen, det här lät intressant och jag skulle gärna vilja veta vad det där är för prov? Någon som kan berätta hur det går till?

Jag skulle låta hästen "bestämma" ..är den väldigt ovillig just i perioderna så skulle jag nog se till att framförallt hålla humöret bra....Annars skulle jag nog hålla igång några dar i vecka iallafall, skritt o trav,

ja tidigare i somras har hon varit så halt att det inte har gått att köra så då fick hon ju såklart vara ifred tils hon blev bra. men annars så knallar vi på i skogen i lugn fart bara för att hålla igång litegrann.

är det verkligen ingen som har tagit ett sånt här prov? och som kanske kan förklara bättre än mej??

ja tidigare i somras har hon varit så halt att det inte har gått att köra så då fick hon ju såklart vara ifred tils hon blev bra. men annars så knallar vi på i skogen i lugn fart bara för att hålla igång litegrann.

Jag hade en tvååring för ett par år sedan som växte rejält under våren och sommaren. Han var aldrig halt men klarade knappt av att trava i långsamt motionstempo, var trög och ville bara stanna av. Körde honom 2-3 gånger i veckan under denna tid i den takt han tyckte var lagom, dvs något mellanting mellan skritt och trav...
Vi tog inget växtvärde men jag var in till vet med honom för en genomgång vilket inte visade något alls. Jag beskrev problemet och fick iaf en 10 dagars kur med Finadyne som allmänbehandling till honom. Efter denna kur släppte allt och han premade strax efter.
Han hade helt enkelt enorm "växtvärk" och Finadyne hjälpte honom oerhört.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
1 063
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 227
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 489
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar