Växjös inställda symposium

A

a_schuber

Vad beror det på att de fick lov att ställa in sitt symposium.
Föreläsarna de hade lyckats få tag på var av världsklass.
Tänk att få höra Jack Begaud, topptränare/ryttare från FRANKRIKE prata om hur de tränar, tävlar, avlar. Han har hållt på sen tidernas begynnelse, är professionell tränare och LEVER på distans!!!!
Vad är det som gör att vi här uppe i ankdammen Sverige inte är intresserade av att lära oss mer???
Jag fattar ingenting. Var är nyfikenheten, den brinnande lusten att lära sig mer?
Jag är mycket intresserad av att få höra från er hur ni tänker - varför anmälde ni er inte? Vad var det som var fel?

///Anna

PS. Det var ingen rusning till Staffan och Evas försök att anordna kurser heller om jag förstått det rätt.

Sv: Växjös inställda symposium

Jag tror att inbjudan kom lite fel i tiden. Precis till slutet av våren så har de flesta tävlingsryttarna siktet inställt på tävlingssäsongen. Pengarna går till tävlingarna helt enkelt och man blir lite "distansmätt" ändå.

Jag tycker att det var synd att man gav upp så tidigt och inte väntade lite till innan man avblåste hela arrangemanget, för jag tror att det skulle blivit mer intressant nu när säsongen är över.

Dessutom måste jag själv förstås tillägga att jag tycker att det var synd att jag inte fick inbjudan mailad till tidningen Distansryttaren, för där kunde jag dels lagt ut hela inbjudan tidigare (jag fick den av Anna, ganska sent) och jag kunde även ha skrivit en tydligare puff i redaktörens ruta för jag tycker att initiativ som dessa är värda att uppmärksammas.

Jag hörde talas om planerna för detta avelssymposium vid Växjösymposiet men då var programmet inte lagt, så jag förväntade mig faktiskt att få mer info till tidningen senare. Synd att inte det forum som finns, används i större utsträckning för all sorts information till distansryttarna. Det är tråkigt för ryttarna och det är jättetråkigt för mig som känner att tidningen marginaliseras (och jag förstår inte varför).
Det sista är en liten passning till DK, som jag redan framfört till dem förut.

Jag anmälde mig redan i samband med Symposiet i mars, men har senare även sett det på Förbundets web. Jag tycker det är sååå synd att inte fler anmälde sig. Det var gräddan av distanskunniga som skulle komma. För min del tyckte jag det låg bra i tiden - allt utanför säsongen är bra och eftersäsong bäst - då känner man inte att man "offrar" en viktig träningshelg utan kan åka hemifrån med hyggligt gott samvete.
Jag vet inte vad det är som gör att intresset för att lära sig mer är så lågt. Är det så få som verkligen är intresserade av att komma någon vart i sin sport? Eller känner de som kommit till de högre nivåerna att de inte har något att lära?:eek:

Jag var förvånad även i våras när Växjö arrangerade en temadag med dels mental träning (superbra) och dels med Maria Thomson som jobbat i distansstall i USA och Frankrike och som nu jobbade i Frankrike med de allra bästa. Dels visade det sig att jag, som skåning, var den enda "utom-socknes" som anmält sig och dels var jag förvånad över att när frågan gick runt om vilken nivå ryttarna låg på så var det övervägande 50-80km ryttare som kommit. Nästan ingen svår-klass ryttare var där. Tyckte det var märkligt.

(Själv har jag beställt hem en bunke vinterlitteratur från Amazon - allt från stretching för sporthästar till Veterinärlitteratur speciellt för sporthästar mm mm. Nå´t måste man ju förkovra sig i, fast jag hade mycket hellre åkt till Växjö på seminarier!)

Jag får bara för mig att folk i allmänhet skulle vara mer benägna att anmäla sig nu, när mörkret sänker sig och man ridit klart alla tävlingar och bara har en vinter framför sig. Men kanske inte....

Men när det gäller kurser och utbildning av distansryttare så håller jag annars med. John & Wendys kurser borde ju t ex varit mer än fullbelagda varje gång med tanke på att det var proffstränare med högst konkreta råd för att förbättra tränings och tävlingsresultat.

Om man tycker att det är dyrt med kurser så tycker jag att man ett ögonblick ska tänka på vad ryttare inom andra discipliner lägger ner på att träna sig själva och sina hästar.
Just nu kostar vår dressyrtränare 240 kr för 30 minuters lektion. Hopptränaren tar 225 för 1 t 15 min. En hopp- och en dressyrlektion per vecka....ja räkna ut vad det blir per månad.
Dyrt som bara den, men samtidigt otroligt utvecklande för ryttare och häst.

Att då betala ett par tusenlappar om året på ett symposium och nån kurs är i sammanhanget rätt lite. Klart att om man bara inte har pengarna så har man dem inte, men jag har bara en känsla att det inte är pengarna det handlar om i första hand, utan något annat.

Jag tycker att det känns lite märkligt. Orsaken till att det inte blev något uppgavs vara fär få anmälda men det var ju så långt i förväg! Jag och flera jag vet om hade tänkt anmäla men hann inte förrän det var avblåst...

Samma här!! Liza o jag hade snackat om att anmäla oss!

Jag är en av dem som mer än gärna skulle springa på såna här föresläsningar, men jag har ett stort hinder...

Jag hör dåligt! Finns inte en chans för mig att höra vad en engelsktalande person säger, då jag har problem redan när de pratar svenska... :( De är verkligen synd, för man känner att man missar så mycket, det är otroligt intressant såna här föreläsningar, och full lärd blir man aldrig!!

Ja visst var det jätte synd att det inte blev något!!! Har pratat med Yvonne som var sammordnare från DK, som skulle vara arrangör. Intresse anmälan kom ut runt års skiftet, för att se om intesse fanns, då det är ett stort arrangemang att få ihop föreläsare från hela världen. Nu efter sommaren då det bara kommit in intresse från ca 25-30pers varav hälften kom från våra nordiska grannländer alltså runt 15st från Sverige. Alltså avblåstes projektet i augusti då intresset från sverige var mkt tunnt. Synd..........

Ja visst var det jätte synd att det inte blev något!!! Har pratat med Yvonne som var sammordnare från DK, som skulle vara arrangör. Intresse anmälan kom ut runt års skiftet, för att se om intesse fanns, då det är ett stort arrangemang att få ihop föreläsare från hela världen. Nu efter sommaren då det bara kommit in intresse från ca 25-30pers varav hälften kom från våra nordiska grannländer alltså runt 15st från Sverige. Alltså avblåstes projektet i augusti då intresset från sverige var mkt tunnt. Synd..........

Nä, men inte avblåstes det i augusti?
Jag tog med det i Distansryttaren nr 2 som kom ut i början av juni och från det att jag skrev in blänkaren i tidningen tills den blev tryckt (innan juni) så stod det redan på SvRF:s web att avelssymposiet var inställt.
Jag tyckte det var synd att man inte väntade tills tidningen kom ut. En del anmälde sig iallafall och en del andra avstod eftersom de såg att det redan var inställt.

Så det stämmer inte.

Men jag vill inte att det ska bli så att arrangörerna känner att de får skit för detta, för de har ju faktiskt letat ju jätteintressanta föreläsare och gjort en hel del jobb innan det ställdes in.

Det jag tycker man kan dra lärdom av är möjligtvis marknadsföringen. Det räcker INTE med att bara lägga ut det på distansens officiella sida. Många läser där, men långt ifrån alla och man läser inte den sidan så ofta eftersom den inte uppdateras så ofta.

Som jag sa förut: Distansryttaren går ut till nästan alla aktiva tävlingsryttare inom distans i Sverige. Jag har aldrig, aldrig vägrat ta in något (som inte är stötande för enskild person förstås) i tidningen, tvärtom jag har alltid erbjudit plats, gratis, för sådant som är icke-kommersiellt och baserat mest på ideella insatser.
Hör av er hit om ni vill få ut något till distansryttarna.
Det kan ju läggas ut både på Internet OCH i tidningen. Men bägge ger ju bästa genomslagskraften, eller hur?

Sen kan man ju faktiskt också lägga ut en blänkare i en tråd HÄR också. För jag (som inte tävlar just nu) läser ju inte tidningen och kikar inte in på Ridsportsförbundets sida alls under den här perioden, men jag hade gärna anmält mig om jag vetat om att det var på gång. Det här är det första jag hör talas om saken.

Håller även med flera som skrivit tidigare i tråden att det kanske hade varit bättre att gå ut med anmälan NU och haft tillfället i vinter då man sitter och är så sugen på att NÅT distansigt ska hända över huvud taget...

Men måste idén vara död nu då för att det inte funkade direkt? Kan man inte försöka ta upp intressesanmälningar igen istället? *hoppas på*

Och jag anmälde mig också omedelbart jag hörde talas om det, men fick ingen som helst bekräftelse. Vare sig att det skulle bli eller ej:-(

Så håller jag helt med om att det nog är läge att inför något krav på att de som tävlar måste tex vara funktionär på en tävling själv. Många ridskolor och klubbar har redan det systemet. Ett funktionärskort som stämplas och sparas. Eftersom distansen inte har så många tävlingar får det väl bli retroaktivt så att säga. Tex för att få starta under 2008 måste man ha minst en funktionärstjänstgöring under 2007. Borde väl inte vara så svårt att genomföra. I klubben jag tillhör har man tex funktionärskrav för tävlande, men man kan låta någon anhörig jobba istället, om man tex inte har tid för just eget tävlande.

Vår sport får problem med att växa om tävlingar måste ställas in pga av sådana simpla saker som att det inte finns tillräckligt med funktinärer!

Var det inte så att det tog väldigt lång tid innan programmet offentliggjordes?

Sen har jag för mig att man mer eller mindre var tvungen att bo på hotellet. Man kunde alltså inte bara välja att gå på och betala för föreläsningarna.

Fast det var så längesedan. Jag minns inte. Dessutom var/är största anledningen till att jag håller mig hemma min lilla bebis.:love:

Och jag anmälde mig också omedelbart jag hörde talas om det, men fick ingen som helst bekräftelse. Vare sig att det skulle bli eller ej:-(

Instämmer med ovanstående. Jag anmälde mig direkt, men fick aldrig någon bekräftelse att jag var anmäld eller någon information om att det var inställt. Det var en slump att jag surfade in här idag. :crazy:

Hade jag vetat om det hade jag velat gå. Hur sköttes marknadsföringen? Jag hörde om det först i den här tråden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka