W

Warhammer

Jag lettar efter en hopphäst och nu hittade jag en häst som jag fastnade för men han är bara 163 cm och är 5 år.
Hur mkt mer tror ni att han växer?
Då jag skulle vilja ha en lite större häst.

Sv: Växer?

tror inte den växer så mkt mer, kanske på sin höjd 1-2 cm...
den blir ju trots allt 6 år snart.

Hej!!

generellt ska hästen inte växa så mkt mer om den är 5, men det där är ju olika mellan individerna. det beror ju på hur pass utvecklad hästen är nu och så. det du kan räkna med är att den växer kanske 1-2 cm, men att den också blir grövre och mer musklad.

En häst jag hade tidigare växte 7 cm från det han fyllde 4... ett extremfall kanske, men han var väldigt sen i utvecklingen och ville inte heller tillgodogöra sig fodret.

Varför vill du ha en större häst??
Är du egentligen för lång för en häst på 163? eller är det för att "ju högre häst, desto bättre hopphäst" -som ju är en myt... jag vet!

Oscar skrev:
Hej!!

generellt ska hästen inte växa så mkt mer om den är 5, men det där är ju olika mellan individerna. det beror ju på hur pass utvecklad hästen är nu och så. det du kan räkna med är att den växer kanske 1-2 cm, men att den också blir grövre och mer musklad.

En häst jag hade tidigare växte 7 cm från det han fyllde 4... ett extremfall kanske, men han var väldigt sen i utvecklingen och ville inte heller tillgodogöra sig fodret.

Varför vill du ha en större häst??
Är du egentligen för lång för en häst på 163? eller är det för att "ju högre häst, desto bättre hopphäst" -som ju är en myt... jag vet!

Bra svar :bow: en kompis häst växte 1 dm från det han var 4 till han var 8 så det är ju svårt att säga utan att ha sätt hästen. Hur stora är föräldrarna och´hur ser hästen ut, är den färdig i kroppen??

Liknande trådar

Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 105
Senast: Trott
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 414
Senast: Sesca
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
329
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama