Växande unghäst!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fullblod89

Trådstartare
Har en 2,5 åring, fullblod, som jag mätt till ca 157 i dagsläget men säkert 160+ i bakvagnen.

Det säg att fullbloden växer snabbare och ska vara färdigväxta på höjden vid ca 4 års ålder(vet inte om det verkligen stämmer?), men ni som har erfarenhet av att se hur stora dem kan bli uppskattningsvis. Vad ska man kolla då?

Jag har även ett 4 årigt fullblod som är lika hög, 157 och så gott som färdigväxt om teorin stämmer. Är inte något överbygd. Väldigt ädel i typen, smala ben kort i ryggen och litet huvud:)

Men 2,5 åringen är mycket längre i ryggen/halsen, bredare över bringan, rejälare ben och bakbenen ser ut som styltor, väldigt långa men liten rumpa. Kan man våga hoppas på att hon blir stor?! :grin:

Vet att det är svårt att kanske bedöma utan att se hästen:angel:

Sv: Växande unghäst!

Fullblod brukar vara färdigväxta mkt tidigare än 4 år sällan de växer mer efter 2 års ålder.
Tyvärr är det ganska vanligt med överbyggda fullblod med långa bakben i förhållande till framben även som färdigväxta, så tror faktiskt inte du skall förvänta dig någon större tillväxt om någon alls.

Så tidigt som 2 års ålder har jag dock aldrig hört talas om att dem slutar växa utan 4 år är det alla sagt som jag pratat fullblod med.
Däremot händer det att dem stannar i växten när dem går i träning och då är dom 2 år. Men när man plockar bort dem från träningen så kan dem växa till sig om dem bara får vila lite. Kanske det du hört om att dem stannar då som 2 åringar;)

Men min är inte inriden och då innebär det ingen träning som hon normalt skulle gjort som löphäst. Därför borde hennes tillväxt inte hämmas på något sätt som 2 åring.

Nej det handlar inte om att jag har hört detta utan egen erfarenhet under väldigt många år av både fullblod och halvblod med stor fullblodsandel, det är i stort sett ingen ens av halvbloden med hög andel fullblod än mindre fullbloden som växer något på höjden efter 2-2,5 års ålder det hör förr till undantagen och då är det ofta hästar som är dåligt uppfödda första året och därmed sena i tillväxten. Och då pratar jag inte om hästar som gått in i någon galoppträning utan hästar som bara varit unghästar för att sedan användas som vanliga rid/tävlingshästar. Har faktiskt aldrig ens hört talas om ett fullblod som växt så länge som till 4 års ålder och då jag jobbar med unghästar så har det blivit ett antal genom åren som jag sett tillväxtkurvan på.

Jag har läst gamla trådar om folk som köpt fullblod vid 3-5 års ålder som växt till sig en hel del med rätt foder.

Att fodret är viktigt vid första året är a och o. Men det hoppas jag att alla som föder upp hästar vet om. Men det är nog så viktigt med bra foder fortsättningsvis för att dem ska kunna fortsätta växa.
Om både dina fullblod och halvblod med stor andel fullblod inte växt mer efter 2-2,5 års ålder så kan du inte gett tillräckligt med foder.

Mitt fullblod har jag bara haft 1 vecka än så länge men det senaste halvåret har hon vuxit mycket vad jag vet och hon växer fortfarande.

Jag har även pratat med en som tränade fullblodshästar och han sa att dem kan fortsätta växa till 5 års ålder.
Så det kan vara många faktorer som spelar in. Miljö är säkert en väldigt bidragande faktor...

Nu snurrar du nog till det ordentligt, uppenbarligen har du ingen egen kunskap i ämnet, man skall inte tro allt man läser på internet forum.
En fullblods unghäst som blir rätt fodrad växer upp och är färdigvuxen vid 2-2,5 års ålder är de däremot fel uppfödda med för lite mat och eftersatta på annat sätt ja då växer de kanske längre men då är det bara för att de varit så undernärda under sina första år så att de inte haft något att växa av.
Hur sjutton får du det till att om de är färdigvuxna tidigt så skulle de fått för lite mat ??

Jag kan tyvärr inte hjälpa att det inte var det svar du ville ha för att du hoppades på att din skulle bli stor, men tyvärr är ditt enda hopp att du skall få en stor häst att den blivit dåligt uppfödd och därmed växa onormalt länge.

Jag har svårt att se att den inte ska växa lite till med tanke på din beskrivning. en vanlig lite ful 2åring.;) som inte vuxit i sin kropp ännu.

Många fullblod som ska löpa göds ju- brolier.

De jag har sett som ska till banan har fått jäkligt mkt kraftfoder o har redan som tidiga 2-åringar haft stora motorer utan att ens ha ridits in.

Att de sedan växer till sig på bredden händer ju under en längre tid.

...
En fullblods unghäst som blir rätt fodrad växer upp och är färdigvuxen vid 2-2,5 års ålder är de däremot fel uppfödda med för lite mat och eftersatta på annat sätt ja då växer de kanske längre men då är det bara för att de varit så undernärda under sina första år så att de inte haft något att växa av.
...

Så du menar på fullt allvar att alla fullblod som växer efter 3 års ålder har varit undernärda, fått fel eller för lite mat?!

Märkligt att såå många fullblodsuppfödare inte vet vad de gör...:angel:

Så du menar på fullt allvar att alla fullblod som växer efter 3 års ålder har varit undernärda, fått fel eller för lite mat?!

Jag har som sagt under mina 20 år som unghästutbildare nästintill aldrig stött på ett fullblod eller halvblod med högt fullblodsinslag som vuxit någonting efter 2,5 år och de få som faktiskt har gjort det har varit tunna och eländiga och skrangliga och uppenbart dåligt fodrade så jag vet inte vad det är för fullblods uppfödare du rör dig bland om du har sett många som har hästar som växer efter 3 år.

Jag har svårt att se att den inte ska växa lite till med tanke på din beskrivning. en vanlig lite ful 2åring.;) som inte vuxit i sin kropp ännu.

Eller en beskrivning på en helt vanlig sprintermodell av fullblod, de ser ut precis så överbyggda med långa bakben, därav att man hellre väljer stayer modellerna som ridhästar.

Ja Sprinters måste se ut som dragsters:rofl:

Nje jag tycker nog att du generaliserar en gnutta.

att en del är överbyggda är ett faktum o ingen synvilla.

Sprinters är ju väldigt muskulösa. De jag har sett:angel:

Precis vad jag också tänker, en ful liten 2 åring. För som hon ser ut nu skulle jag inte vilja rida henne, otroligt mkt nedförsbacke. Därför jag aldrig i min vildaste fantasi kan tänka mig att hon är färdiväxt. Visst det finns många överbyggda fullblod idag men kollar man på hästens stam så är ingen av dem överbyggda utan väldigt propertioneliga. (stavning?)

Bra svarat! Jag känner endel som håller på med fullblod och dom vet nog vad dem gör när det gäller foder.
En unghäst som inte får tillräckligt med foder orkar inte prestera så tror också att fullblodsuppfödare vet vad dom håller på med. :idea:

Visst säger man så.

av den anledningen så var jag orolig att den hästen som jag köpte som föl, skulle bli så liten som en exteriörexpert sa på fölvisningen- den där.... blir inte större än 160-61! nu blev den 168 o är ett halvblod med mkt fullblod i sig, men den var under hela uppväxten jäkligt snygg så jag var orolig:grin:

Sen köpte jag en 2,5åring som var 176- för att vara mer säker:rofl:

Pro... tänk på mat portion- pro-portion- erlig.:angel:

Hur länge växte din som du köpte som föl? ;)

tack, det var ett lätt sätt att tänka på stavningen :D

Här har du en bild på ett stackars, undernärt fullblod vid 4 års ålder ;)
Efter att bilden togs växte hon 2,5cm

577.jpg

Ett annat felnärt fullblod, direkt från banan vid 3,5 års ålder.
Sedan dess, hon är nu 5,5 år, har hon vuxit 5,5cm och hon är inte riktigt färdig än. :angel: Hon har varit dragster i omgångar :D

Bild026.jpg

Fullblod brukar vara färdigväxta mkt tidigare än 4 år sällan de växer mer efter 2 års ålder.
Tyvärr är det ganska vanligt med överbyggda fullblod med långa bakben i förhållande till framben även som färdigväxta, så tror faktiskt inte du skall förvänta dig någon större tillväxt om någon alls.

Ha ha ha ha det var det mest korkade jag har hört på länge! Fullblod växer som alla andra hästar ända till 7 års ålder, även om de inte växer på höjden mer än till kanske 5.
Snälla du svara inte folk om du inte har ett dugg koll utan bara gissar eller går på dina fördomar eller vad du nu gör.

Ja Sprinters måste se ut som dragsters:rofl:

Nje jag tycker nog att du generaliserar en gnutta.

att en del är överbyggda är ett faktum o ingen synvilla.

Sprinters är ju väldigt muskulösa. De jag har sett:angel:

Ja du har ju sett min quarterdragster i alla fall:angel::D

Hoppas att ingen tar Gylles svammel på allvar, jag har sett o haft tillräckligt många fullblod som INTE varit minsta undernärda :rofl: som växt som alla andra hästar och att påstå att de inte växer efter två måste Gylle ha drömt eller så har hon aldrig nånsin följt ett tvåårigt fullblod vidare i livet.;)

Så TS bry dej inte om de svaren. Din blir garanterat högre än nu då den är 2.5 men hur hög är svårt att veta. Har du provat att måtta med det sk zigenarmåttet, jag tycker ofta det stämmer rätt bra?

Senast ändrad:

Ha ha ha ha det var det mest korkade jag har hört på länge! Fullblod växer som alla andra hästar ända till 7 års ålder, även om de inte växer på höjden mer än till kanske 5.
Snälla du svara inte folk om du inte har ett dugg koll utan bara gissar eller går på dina fördomar eller vad du nu gör.

Haha det var det största skämtet jag hört idag finns jättemånga hästar som växer till de är 7 eller hur.......... Möjligen något kallblod eller sen ponnyras. herregud snacka om att man inte skall öppna munnen om man inte har koll.

Efter 20 år som unghästutbildare så tror jag nog att jag har rätt bra koll på hur hästar växer OM de fodras korrekt........ Har man annan erfarenhet bör man nog se över sin hästhållning..... say no more.......

Jag hade ett fullblod tidigare som växte både på höjden och i huvudet. Köpte en grimma när jag köpte hästen och efter några år när jag tänkte ha den som extra grimma så var den på tok för liten. Köpte honom när han var 5 år och han växte fram till ca 7,5 års ålder

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Hästvård För ca 2 veckor sen upptäckte jag att min sköthäst hade börjat få typ som hudsprickor på ballarna, på bägge bak. Eftersom han står på...
Svar
8
· Visningar
2 009
Senast: skuggi
·
Utrustning Har letat och letat men hittar verkligen ingenstans i Sverige där man kan köpa vettiga sadlar till shettisar. I England verkar utbudet...
Svar
13
· Visningar
2 796
Senast: ylvalill
·
Hästvård Behöver lite tips och idéer från er. Har ett femårigt halvblod som i slutet av aug klev in en stor sten i höger fram sko. Jag fick...
Svar
15
· Visningar
3 002
Senast: Breccia_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka