Växande överben!

Polly_Mulle

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp!
När jag red in min valack för drygt 2,5 år sedan så fick han små överben insidan av bägge framkotorna. Han var då 5,5 år och aldrig tidigare belastad. Dessa överben kom trots att vi tog det lugnt i början. Nu har jag inte tänkt så mycket på dem förrens igår igen när jag såg att det ena har blivit större. Ganska mycket större dessutom och varmt! Jag har inte belastat honom hårdare än innan mer än att jag har hoppat några små hinder (ca 70 cm) för första gången på ca ett år. Han är dock hoppad innan. Regelbundet riden och i trevlig form. Vad kan det bero på?
Kan det vara att han har snubblat på ridbanan elelr i hagen? Eller ska jag tro på en spark? Eller?
Planerar i alla fall skritt och liniment ett par dagar, vad kan jag emra göra?

Det kan ju bero på ganska mycket och blir mest spekulationer.. Men jag hade valt att kollat upp det..

överben brukar dom få av att dom "slår" på sig.
Kör med linement och vila ett par dagar .om det inte gått över kontakta vet.

Blir han inte markant bättre så åker jag så klart in, men jag vill gärna ha en orsak klar för mig. Om han får överben av till exempel att han stryker sig så får jag ju linda honom och det känn som en mindre bra idé att kolla upp honom om det kommer tillbaka hela tiden pga att jag inte vet orsaken.
Överben har hästar fått så länge jag kan minnas och jag minns nog alrdig att någon åker in med den direklt. Han är varken trycköm eller halt.

Om man bör åka och kolla häste pga av överben direkt eller inte tycker jag beror helt på var de sitter, på insidan av kotorna hade jag kollat... iofs så rider jag inte mina hästar utan skydd så att det skulle fått dem av att struka sig i ridningen är ingen jag skulle tippa på.

köper inte det med at man ska ha en orsak klart för sig INNAN man kollar fel på en häst, det är ofast en undersäkning som visar vad som är fel och där av kan man ofast klara ut vad som är orsaken också.

Att din hästs arbetsbelastning inte ökat på sistonde gör att jag lutat åt att han går på sig. Sätt på nya eller "blanka" skydd på hästen när du rider och kontrollera sedan efter ridningen om det finns repor eller grus eller dylikt som pekar åt att han varit på sig.
Överben är generellt inte alls farligt, utan snarare en bra sak. Hästen har en svag pungt,antingen som är exterört svagt eller ett ställe hästen slår på sig och då byggs det upp ett extra ben för att skydda detta svaga område. Så länge hästen inte blir halt av det, eller på annat sett hindras i sitt arbete kan man göra något åt det, men annars har jag ingen förståelse för människor som bränner bort överbenen

Det är det jag också har lärt mig om överben. ATt kroppen förstärker sig själv för att tåla belastning. Men att de har växt lite är jag konfunderad över. Men det kan ju bara vara så att han behövde lite extra förstärkning där kanske?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 406
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 962
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka