• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare knoppan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 770
K

knoppan

Vad händer egentligen i en häst när den väver?
Jag är inte ute efter svar om varför hästen väver eller vad man gör för att motverka det, utan jag vill veta vad som händer med hästen rent fysiska.
När en häst står och väver börjar den ofta gäspa, varför?
Har också hört att dom kan söva sig själva så att dom tuppar av. Är det sant. Och vad är det som händer i kroppen som gör att det blir så?

Sv: Vävning?

Från etnolog Anna Olsson har jag saxat följande:

Man kan dela in hästarnas beteendestörningar i två huvudgrupper: de rörelserelaterade (som har att göra med rörelse) och de orala (som är lokaliserade till munnen).

Bland de rörelserelaterade störningarna är vävning samt så kallad 'pacing' vanligast. En häst som väver står med frambenen något isär och pendlar med huvud och hals i sidled. Man ser det i stallet, både i box och i spilta. I extrema fall väver hästen nästan konstant under tiden den inte äter, men det vanligaste är att hästarna väver när de är upphetsade. Man hör ofta att vävning kan leda till överansträngning av frambenen, men faktum är att ingen vetenskaplig undersökning har kunnat visa att det är så. 'Pacing' innebär att hästen vandrar antingen runt eller fram och tillbaka mellan två bestämda punkter, och det förekommer både i stallet och när hästar är ute i små inhägnader. Även om man inte har kunnat se att det skulle vara direkt skadligt för hästarna, blir stämningen i stallet oroligare när det finns en häst som ständigt står och väver eller går runt i boxen.

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
598
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 971
Senast: 13579vas
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka