flugskit

Trådstartare
Hur kan man förhindra vävning hos en liten ponny som står på boxvila pga. skada?
I wendy står det ju att man ska måla boxväggen svart/vit randig, fast det är nog inte så aktuellt! :angel: :rofl:

Och en annan sak när jag lika är i gång. En häst som har kot-,hovleds- o knäinflammation, hur ska man ta hand om dennes ben? Ska dom lindas, linimentas eller ska man bara låta dom vara?

Sv: Vävning

Se till att hästen alltid har grovfoder i någon form, kanske även grenar att gnaga på, morötter hängande från taket, bollar, eller vad hästen nu roas av.

En del är ju inte ett dugg intresserade av "leksaker"...

Angående inflammerade leder:
Vad säger behandlande veterinär? Är det den hästen som har boxvila? Verkar den isf få problem (svullna ben etc) av att stå still?

Jag har fått höra av SÅ MÅÅÅNGA duktiga hästmänniskor att man ska måla väggarna randiga , jag tyckte först att det lät vanvettigt och väldigt konstigt, men när jag tänkt efter ett tag så kan man ju faktiskt tänka sig att det blir MEGAobehagligt att stå o svänga med huvudet framför ett mönster ( jag var naturligtvis tvungen att testa att ställa mig själv och göra så och ränderna börjar svänga!!!)

Efter det har jag testat det här på en massa hästar, och även sett andra göra det.
Det HAR fungerat på varenda en, inte en kotte av de väver idag. ( tog som längst en och en halv vecka innan den "trögaste" slutade)

Om man inte vill måla sätter man helt enkelt upp tejp i en kontrastfärg till väggen ( och crib-halt/ no bite cream i kanterna)

Jag tror grenar kan vara en bra idé. En tjej i stallet pratade även om det. Ska prova lägga in lite grenar och se vad hon säger!

Jo, det är samma häst. Veterinären sa inte så mycket, hon kunde inte veta vad inflammationerna berodde på utan sprutade lederna med kortison och sa att vi skulle återkomma om 2-3 veckor.
Jag tog av bandagen i dag och hon såg väldigt fin ut i benen, så några svullna ben har jag (än) inte sett något tecken på.

Supercassie: Så det fungerar? Kanske man ska lägga fram förslaget hos dom bestämmande i stallet. Är ju inte så bra för hästen om hon står och väver, speciellt inte när hon har inflammationer i båda frambenen.

Jag har fått höra av SÅ MÅÅÅNGA duktiga hästmänniskor att man ska måla väggarna randiga , jag tyckte först att det lät vanvettigt och väldigt konstigt, men när jag tänkt efter ett tag så kan man ju faktiskt tänka sig att det blir MEGAobehagligt att stå o svänga med huvudet framför ett mönster ( jag var naturligtvis tvungen att testa att ställa mig själv och göra så och ränderna börjar svänga!!!)

Efter det har jag testat det här på en massa hästar, och även sett andra göra det.
Det HAR fungerat på varenda en, inte en kotte av de väver idag. ( tog som längst en och en halv vecka innan den "trögaste" slutade)

Om man inte vill måla sätter man helt enkelt upp tejp i en kontrastfärg till väggen ( och crib-halt/ no bite cream i kanterna)

Hur gör man då med hästar som väver även ute?
Och det finns ju en anledning att hästen väver, har man kollat om den fortfarande stressar upp sig då istället när ränderna är där?
Hästen i sig mår ju bra av att väva när den får endorfiner, det blir ju en drog, vad byter hästarna till för steriotyp när de slutar väva?

Jag har oerhört svårt att tro att ränder på väggarna kan "bota" vävare, möjligtvis att de byter olat... Den inre stressen som de troligtvis känner utan endorfinerna försvinner ju inte bara...

En fundering bara.

Och det finns ju en anledning att hästen väver, har man kollat om den fortfarande stressar upp sig då istället när ränderna är där?
Hästen i sig mår ju bra av att väva när den får endorfiner, det blir ju en drog, vad byter hästarna till för steriotyp när de slutar väva?

Jag har oerhört svårt att tro att ränder på väggarna kan "bota" vävare, möjligtvis att de byter olat... Den inre stressen som de troligtvis känner utan endorfinerna försvinner ju inte bara...

En fundering bara.

men en vävare skadar ju även benen.. inte så bra...

jämför med krubbitare som egentligen inte skadar sig (eller tänderna, men man kan ju ha gummimattor uppspikade)...

RUTINER är no.1 på vävare... då vet de vad som händer å när...

om de väver ute så vet jag inte vad man ska göra... kompis å grenare.. en "rolig" hage å inte bara en fotbollsplan...

supercassies förslag är helt klart superbäst!!

men en vävare skadar ju även benen.. inte så bra...

jämför med krubbitare som egentligen inte skadar sig (eller tänderna, men man kan ju ha gummimattor uppspikade)...

RUTINER är no.1 på vävare... då vet de vad som händer å när...

om de väver ute så vet jag inte vad man ska göra... kompis å grenare.. en "rolig" hage å inte bara en fotbollsplan...

supercassies förslag är helt klart superbäst!!

På min vävare funkar det bättre att INTE ha rutiner, då vet hon INTE när saker ska hända och behöver därför inte stressa upp sig inför något som hon inte vet när det ska hända ändå :D .

Ja givetvis är det dåligt för benen att väva så självklart är det bra om man får dem att sluta, jag ifrågasatte mer om det verkligen var så enkelt att hästen blev helt fri från olater pga några ränder...
Hästen har ju ett djupare problem än det synliga att den svänger fram och tillbaka.

Hästar som har vävt i flera år väver just av vanan och för att de är "beroende", det beroendet tror jag är oerhört svårt att häva... just av ett par ränder, annan sysselsättning kan ju funka bitvis.

En fundering bara.

Man bör ju ta reda på VAD det är som är den utlösande faktorn till själva vävandet. Handlar det om stress, rastlöshet eller någonting annat?!
Mirre, ponnyn jag pratat om innan i tråden, väver när hon blir rastlös eller när det nalkas fodring. Det känns så jobbigt att min lilla kompis står och väver när hon redan är dåligt i sina ben, det blir ju inte bättre direkt :(

Om det är vid tex fodring kan fri tillgång på grovfoder underlätta betydligt, även för rastlösheten fö.

Ja det var det jag menade, att man måste ta reda på grundorsaken och försöka lösa problemet därifrån, inte tro att det löser sig för hästen med några streck på väggen, det är möjligt att de inte just väver, det har jag ingen aning om, men om hästen istället stressar upp sig kan man ju förvärra problemet ytterligare...

Skaffa ett hösilagenät. Jag vet inte om de finns att köpa i Sverige, tyvärr. Jag har beställt mina från England www.rideaway.co.uk . Dessa hönät har extra små maskor, och om man använder det till hö så räcker höet mycket, mycket längre. Jag har ju åkt mycket färja med mina pållar, och det är kanon när två skivor hö räcker i 4-5 timmar!

Jag hade en get som sallskap i boxen:idea: funkade super, och nar jag jobbade inom travet hade manga en kanin, de kan bli trampade, men det var faktiskt inte sa vanligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
777
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka