Vävnadsdöd och Lymfangit

_Runaway_

Trådstartare
Någon kunnig som kan förklara för mig VAD vävnadsdöd och lymfangit är? Jag vet att benet svullnar vid lymfangit, men varför, vad har hänt i benet? Ofta till följd av sårskador?

Och varför vävnadsdöd? Vad jag förstått är det vävnader som inte får blod, och då dör, men varför uppkommer det?

tacksam :bow:

Sv: Vävnadsdöd och Lymfangit

www.google.se är JÄTTEBRA.

Följande saxat från agria.se
------------
Lymfangit innebär att lymfkärlen i hästens ben inflammerats. Lymfkärlen transporterar normalt bort vätska från vävnaderna. Vid en inflammation i lymfkärlen sker inte detta. Då samlas vätska i hästens ben som sväller kraftigt. Tillståndet kan bli kroniskt om det inte behandlas i tid. Hästen får ett så kallat elefantben.
----

Mer om vävnadsdöd (nekros) kan du läsa här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Nekros

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: Emmsan88
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 081
Senast: skiesabove
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 094
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka