väver med huvudet!!! panik!

Sv: väver med huvudet!!! panik!

Första gången jag själv hörde det var på en föreläsning av Dennis Hallgren (eller vad heter han) för en herrans massa år sedan...
Sen tycker jag att man har läst det lite här och var i olika tidningar.

Och sen vet man ju som sagt att djur inte kan härma ett steriotypt beteende.

Ja det var ju just det. Var kan jag läsa om det att djur inte kan härma stereotypa beteenden. Jag vill gärna läsa om det. Inte bara få det konstaterat att det är så.

Vet inte.
vi läste om det i skolan och då om andra djur också, inte bara häst.
Och det är över 10 år sedan så jag kommer inte alls ihåg vad böckerna hette...

Spegel i boxen får hästar att må bättre
Hästar som ägnar sig åt stereotypt beteende i boxen, exempelvis vävning, mår psykiskt dåligt. En spegel i boxen kan få dem att må bättre, hävdar en brittisk forskare.
Veterinären Daniel Mills på University of Lincoln är Storbritanniens första professor i veterinär beteendemedicin. Han har forskat om just vävning*, skriver tidningen Ridsport som citerar the Horse.

Hästarna i hans studie hade samtliga vävt i minst två års tid. 24 timmar efter att de fått en spegel i boxen hade beteendet minskat eller helt upphört. En uppföljande studie hos hästägare som haft spegel hos sin häst i minst tolv månader visade att spegeln även hade långtidseffekt.

Spegeln gör enligt Mills att hästen inte längre känner sig isolerad. Spegeln måste dock placeras så att hästen kan välja om den vill "umgås med" sin spegelbild eller inte, den ska alltså inte placeras vid hästens krubba eller vattenskål.

För hästens skull anser Daniel Mills att umgänge med riktiga kompisar på mer naturligt vis givetvis är att föredra. Men om det inte går att lösa rekommenderar han alltså en spegel. Denna måste vara hästsäker, glanspolerat stål är bättre än glas, och ska inte vara för stor. Hästen ska nämligen inte känna att "hästen i spegeln" kan komma in i boxen.
ATL

*) Tidigare har det hetat att hästar som väver har tråkigt. Nu heter det istället att beteendet beror på stress, frustration eller ängslan.

TÄNK OXÅ PÅ ATT HÄSTEN BEHÖVER MKT UTEVISTELSE, SE SINA HÄSTKOMPISAR FR BOXEN, UTEBOX KANKSE ÄR NGT ATT DISKUTERA? LÄGG GÄRNA HALM I ETT HÖNÄT MED SMÅ "HÅL" SÅ HÄSTEN FÅR NGT ATT PILLA MED, TÄNK OXÅ PÅ ATT INTE GE DEN FÖR MKT KRAFTFODER OCH GÅR DET SÅ RID MKT SÅ DEN FÅR UT SIN ENERGI...:smirk:

Måla lodräta linjer i boxen i någon läskig färg grönt el rött.

Kan hjälpa har hjälpt på fullbloden vi tagit hem.

Hästen har inte utvecklat vävning på 2 veckor utan hon har haft det sen du tog över henne. Det har bara tagit dig den tiden för att upptäcka det. Tyvärr, vävning är kronisk, har aldrig hört talas om någon som fått bort det. Jag skulle se om jag kunde upphäva köpet.

måste rätta dig lite där :P vävning kan visst försvinna då de är ett stressbeteende. i många fall minskar vävningen och i vissa fall försvinner den :)

Den här tråden är över två år gammal... det är oftast inte så populärt här att dra upp tråden så långt efteråt när man egentligen inte har något att tillföra diskussionen :idea:

ok aa sry är inte så hemma här på buke, såg inte de. men när de gäller beteende så är de väl alltid bra med fler åsikter? du hade ju inte behövt gå in och läsa om de stör dig så mkt.

Då ber jag så hemskt mycket om ursäkt för att jag försökte visa dig tillrätta eftersom jag såg att du var ny :crazy: Du ska genast få fortsätta att bete dig precis som du vill och irritera alla andra tusentals användare :angel:

irritera? ursäkta men den enda som verkar vara irriterad är du så!

ja de kan man ju undra, tycker bara hon hade en tråkig attityd.

Liknande trådar

Hästvård *lite småorolig* Hoppas att någon orkar läsa allt:) Chili brukar stå inne på dagarna nu när det är så varmt och brukar tycka att det...
Svar
9
· Visningar
1 244
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama