Sv: Vattnig träck av protein?
Lånar mitt eget svar i annan tråd:
Jag har precis lärt mig att det beror på proteinet som de är känsliga för. Jag trodde förr att det var TS-halten, men jag frågade diverse kunniga på SLU och de hänvisade till proteinet och inte TS-halten.(Jag läste en avel/utfodringskurs vilket dock ej är lika med att jag är expert) Hästar tål ett överskott på 60% smbrp.
Då halm innehåller 0 g smbrp så kan det vara bra för blöta magar, inget extra protein tillförs ju!
Mitt nuvarande hösilage har en MJ/smbrp kvot på 12!! och nu när jag ändrat foderstaten med tanke på proteinet är min känsliga kille bra i magen igen.
Jag har ju nu flera vintrar haft problemet att valacken får 'bajsvatten' med avföringen. Finns andra trådar om det. Hursom.. veterinnären tyckte direkt 'det är hösilaget'. Jag tyckte det var knepigt iom att han i många år ätit hösilage, men provade att öka halsten TS och gav honom hö. Magen bra. Nu kan jag inte ge hö, så jag provade ge mkt lucernhack - magen bra.
Gav magbalans - magen bra tills jag slutar, då är magen dålig igen. Vafan..
Många har samam problem, vilket man kan se i bajsvattentrådarna, och det har spekulerats i om de äter något knas i hagen. Jag har känt att 'knappast, det är ju likadant även om det är en meter SNÖ'.
Och inte fan är jag klokare nu, men det enda jag vet är att det i HANS fall INTE är proteinet! Hösilaget i år har en kvot på 9.5. Jag har ett annat hösilage med kvot på 6 med, det är lite blötare med. Ingen skillnad på de olika hösilagena. Ingen skillnad från år till år heller beroende på protein, haft mellan 6 och 11 i kvot..
I år har han stått på boxvila sen oktober, släpptes ut i stor hage på julafton. Han hade tokdiarre strax innan han åkte på boxvila (MYCKET ovanligt för den plåtmagen) och tog ett tag innan magen blev helt okej igen. Men sen så - INGET bajsvatten. Alls. Jag tänkte 'jaja det kommer'. Nehepp. Inget alls. Förrän han fick gå ut i hage igen. Två dagar senare är bajsvattnet tillbaka.
Vilket gör att även jag börjar fundera om det ändå ÄR något han får i sig i hagen, men vad fan då liksom - luft?
Menar inte 'äsch det är inte proteinet' med min tråd, för många hästar reagerar precis så på för mkt protein. Men att det inte BEHÖVER vara det. Vill man kan man söka efter trådarna (finns flera, låånga) om vattning avföring, bajsvatten med bollarna etc.