Vattnig träck av protein?

mahlmt

Trådstartare
Vissa vintrar så är min häst mycket vattnig i sin avföring och kan även lyfta på svansen för att bara få ut vätska.
Nu tror jag mig veta att det är pga mycket protein i grovfodret. I fjol var han ok men då var proteinhalten "normal". I år är grovfodret högt i protein o då kommer problemen igen.
Vad jag funderar över är hur man kan lösa detta? Frågan är om det räcker med att försöka få ner kvoten eller om det är mängden protein som måste minskas?
I år står han på torv annars har han stått på halm. Så halm har inte hjälpt.
Någon annan som sett detta samband eller har ideer om hur man löser detta foderproblem?
// Linda

Sv: Vattnig träck av protein?

Min valack har samma bekymmer, det blir lätt för starkt för hans känsliga mage. jag prövade att ge lucernhack med kraftfodret o faktiskt så hjälpte det! :bow:

Hade du ett proteinrikt grovfoder och gav lusernhack till?
Eller istället för att ge lusernen som grovfoder (pga proteinfattigt grovfoder) så blandade du ut det i kraftfodret?
Jag förstod inte riktigt hur du menade.
// Linda

Min systers häst har samma problem. Han får enbart hö, då det är mkt höga värden 8,7 MJ och 110 g smrp per kg foder.
Han står på halm men jag vet inte om han äter så mycket av det.
Han får utöver höet bara några morötter och lite mineraler.

Förut fick han också en liten aning Betfor men det har vi tagit bort för det gav onödig energi.

Har med detta ingen lösning på problemet, har faktiskt inte funderat på att det beror på det höga proteinet i grovfodret, men nu när du säger det så!
Inte mkt att göra åt för vi har inget annat hö att välja mellan.

De andra bägge hästarna får samma hö men deras bollar är normala.

Lånar mitt eget svar i annan tråd:
Jag har precis lärt mig att det beror på proteinet som de är känsliga för. Jag trodde förr att det var TS-halten, men jag frågade diverse kunniga på SLU och de hänvisade till proteinet och inte TS-halten.(Jag läste en avel/utfodringskurs vilket dock ej är lika med att jag är expert) Hästar tål ett överskott på 60% smbrp.

Då halm innehåller 0 g smbrp så kan det vara bra för blöta magar, inget extra protein tillförs ju!

Mitt nuvarande hösilage har en MJ/smbrp kvot på 12!! och nu när jag ändrat foderstaten med tanke på proteinet är min känsliga kille bra i magen igen.

Frågan är om det räcker med att försöka få ner kvoten eller om det är mängden protein som måste minskas?
Beror på proteinet. Överskottsprotein måste brytas ned och kväve utsöndras med urinen vilket gör att vätejoner måste frisättas. Hästen måste dricka lite mer vatten än normalt. Träcken får också en högre vattenhalt troligen beroende på att grovtarmnmiljön förändrats och tagit åt sig mer vatten. Dessutom måste hästen göra sig av med den spillvärme som processen genererar.

Lånar mitt eget svar i annan tråd:
Jag har precis lärt mig att det beror på proteinet som de är känsliga för. Jag trodde förr att det var TS-halten, men jag frågade diverse kunniga på SLU och de hänvisade till proteinet och inte TS-halten.(Jag läste en avel/utfodringskurs vilket dock ej är lika med att jag är expert) Hästar tål ett överskott på 60% smbrp.

Då halm innehåller 0 g smbrp så kan det vara bra för blöta magar, inget extra protein tillförs ju!

Mitt nuvarande hösilage har en MJ/smbrp kvot på 12!! och nu när jag ändrat foderstaten med tanke på proteinet är min känsliga kille bra i magen igen.

Jag har ju nu flera vintrar haft problemet att valacken får 'bajsvatten' med avföringen. Finns andra trådar om det. Hursom.. veterinnären tyckte direkt 'det är hösilaget'. Jag tyckte det var knepigt iom att han i många år ätit hösilage, men provade att öka halsten TS och gav honom hö. Magen bra. Nu kan jag inte ge hö, så jag provade ge mkt lucernhack - magen bra.

Gav magbalans - magen bra tills jag slutar, då är magen dålig igen. Vafan..

Många har samam problem, vilket man kan se i bajsvattentrådarna, och det har spekulerats i om de äter något knas i hagen. Jag har känt att 'knappast, det är ju likadant även om det är en meter SNÖ'.

Och inte fan är jag klokare nu, men det enda jag vet är att det i HANS fall INTE är proteinet! Hösilaget i år har en kvot på 9.5. Jag har ett annat hösilage med kvot på 6 med, det är lite blötare med. Ingen skillnad på de olika hösilagena. Ingen skillnad från år till år heller beroende på protein, haft mellan 6 och 11 i kvot..

I år har han stått på boxvila sen oktober, släpptes ut i stor hage på julafton. Han hade tokdiarre strax innan han åkte på boxvila (MYCKET ovanligt för den plåtmagen) och tog ett tag innan magen blev helt okej igen. Men sen så - INGET bajsvatten. Alls. Jag tänkte 'jaja det kommer'. Nehepp. Inget alls. Förrän han fick gå ut i hage igen. Två dagar senare är bajsvattnet tillbaka.

Vilket gör att även jag börjar fundera om det ändå ÄR något han får i sig i hagen, men vad fan då liksom - luft?

Menar inte 'äsch det är inte proteinet' med min tråd, för många hästar reagerar precis så på för mkt protein. Men att det inte BEHÖVER vara det. Vill man kan man söka efter trådarna (finns flera, låånga) om vattning avföring, bajsvatten med bollarna etc.

Kanske vilan har någon betydelse ändå?
I år har han stått på boxvila sen oktober, släpptes ut i stor hage på julafton. Han hade tokdiarre strax innan han åkte på boxvila (MYCKET ovanligt för den plåtmagen) och tog ett tag innan magen blev helt okej igen. Men sen så - INGET bajsvatten. Alls. Jag tänkte 'jaja det kommer'. Nehepp. Inget alls. Förrän han fick gå ut i hage igen. Två dagar senare är bajsvattnet tillbaka.

Vilket gör att även jag börjar fundera om det ändå ÄR något han får i sig i hagen, men vad fan då liksom - luft?
Nu boxvilar inte min, men nästintill... Han är skadad (igen - femtielfte gången) och hagarna är så leriga att hästarna står kvar vid grinden hela dagen. Vad kan de i så fall pilla i sig, de små rackarna, som får magen att balla ur så fullständigt?
Jag gav oxå lusernhack fram tills dess att jag fick analysen, då bytte jag till halm (uppskattat) men då årets halmkvalite är usel vet jag inte hur länge det fungerar...
Jag inbillade mig iaf att när jag fick ner proteinet så blev magen bättre, men det är kanske av en helt annan anledning?

Kanske vilan har någon betydelse ändå?

Jag begriper bara inte HUR den skulle det..Klurat och klurat men kommer liksom inte på VAD som skulle vara skillnaden.. Jag kommer ju heller inte på vad fan det skulle vara i hagen, som finns från snön kommer till snön smälter typ (ett normalt år), men som också finns sådana här år? Okej om det bara var när det fanns ätbart i hagen, men när snön ligger meterdjup - vad kan de äta då som de inte borde..

Ett mysterium är vad det är. Ska bli 'intressant' att se om det eskalerar eller ej. Värsta perioden brukar vara kring jul - nyår, dvs det brukar succesivt blir sämre för att nå bottennotering vid jul - nyår och sen succesivt bli bättre. Inget höst och vår normal vinter.

Nu är det VÄLDIGT lindrigt jmf med normalt, men varit uppe knapp vecka än bara, så får se om det kommer försämras..

Jag inbillade mig iaf att när jag fick ner proteinet så blev magen bättre, men det är kanske av en helt annan anledning?

Jag tror inte alls det är inbilling. Jag tror snarare att det där med vattning träck/bajsvatten med bollarna är ett symptom på flera olika orsaker. Det visar ju om inte annat trådarna där vissa vars hästar står på hö ändå har vattning träck, medan andra hästar bli bra av att stå på hö. Vissa är bättre i hage utan 'ätbart', andra bättre i hage med ätbart. Så, jag tror det finns en hel massa anledningar och att det är olika från häst till häst. Och i din herres fall kan det ju mycket väl ha varit proteinet.

Hästar tål ett överskott på 60% smbrp.

Intressant. Faktum är att han med nuvarande foderstat ligger på ca 60% överskott.
Har räknat o kommer att byta ut en kraftfodersort, dra ner lite på hösilaget och tillsätta olja. Då får jag ner det till ca 30% överskott. Så får jag se om det blir bättre.
Har även pillat fram några äldre halmbalar, får se om han vill äta av dem.
// Linda

Beror på proteinet. Överskottsprotein måste brytas ned och kväve utsöndras med urinen vilket gör att vätejoner måste frisättas. Hästen måste dricka lite mer vatten än normalt. Träcken får också en högre vattenhalt troligen beroende på att grovtarmnmiljön förändrats och tagit åt sig mer vatten. Dessutom måste hästen göra sig av med den spillvärme som processen genererar.

Jag tackar för ditt svar. Skönt med kunnigt folk. Tur att du fortfarande ser tillräckligt bra för att kunna skriva :angel:
Efter år med div jäst, frö, magpulver, frystorkat, ja allt vad man provat så finns det bara alternativet protein kvar. Jag tycker så grymt synd om min häst för han lider av att bli äcklig på bakben o svans.
// Linda

Intressant tråd. Vårt hö har en lägre kvot än önskvärt 5,2 om jag minns rätt men i övrigt okej. Jag försöker ge mer protein men så fort jag är uppe i en kvot på 6 så är magen sämre samt dessa förargliga "protein/foder" knölar. Har testat olika "proteinhöjjare" Groov, soja bland annat och nu linfrökaka. Men nu ligger han på en lägre kvot då funkar det bra. :confused: Förvirrande, undrar också hur det kan komma. Då har vi inte något extremt överskott som TS skriver om. Utan mer proteinkvoten generellt.

Hade du ett proteinrikt grovfoder och gav lusernhack till?
Eller istället för att ge lusernen som grovfoder (pga proteinfattigt grovfoder) så blandade du ut det i kraftfodret?
Jag förstod inte riktigt hur du menade.
// Linda

Det stod på säcken att det skulle vara ett stabiliserande komplement till silage, o eftersom han dessutom äter upp Krafften rätt fort så tänkte jag att han kunde få tugga lite extra om jag la det i krubban.... 2 flugor på smällen som funkade.:bow:

*knapplån*

Detta problem har varit uppe flera gånger här på Buke. Oftast så brukar hästarna ha fina runda bollar men det kommer precis som du skriver bajsvatten i tid och otid.

Lösningen på detta verkar vara högst induviduell då inget verkar fungera på alla hästar.

Det som har kommit upp har bla varit: mag och tarm, proviva, loppfrön, betfor, ingen betfor, halm, lucern, hö, ensilage, filmjölk osv i all oändighet.

Det enda som verkar gemensamt för dessa hästar är att de är jättefina i magen så länge som de går på gräs. Men så fort hösten kommer så börjar det att krångla igen. I ett stall på tio hästar kan det vara en enda som har det problemet. Alla går i samma hage äter samma hö, dricker samma vatten osv. Dessutom drabbar det hästar som också har fri tillgång på grovfoder.

Min häst har blivit faktiskt helt bra pga melass. Det var av en ren slump jag upptäckte det då jag hittade en gammal melass dunk längst inne i ett skåp och tyckte det var lite synd att slänga den så jag gav lite till hästen och på bara 3 dagar var hon bra. När dunken var slut så blev hon dålig på bara 1 vecka. Köpte en ny dunk och på några dagar var hon "frisk" igen. Min fundering är om att hon har haft för lite socker med tanke på att gräs har en ganska så hög halt socker. Men detta är helt amatörmässiga funderingar och det är inte omöjligt att det är fel.

Min fick också betfor men det hjälpte inte. Så nu får hon både betfor och melass. 2 dl betfor och ca 6 dl melass.

Men du får som sagt prova dig fram för att hitta det som hjälper din häst. En av mina kompisar har haft mycket bra resultat med Karron oil. Det har hjälpt hennes häst.

Mitt ensilage har en kvot på 6,4.

Mvh

Tora

Det enda som verkar gemensamt för dessa hästar är att de är jättefina i magen så länge som de går på gräs. Men så fort hösten kommer så börjar det att krångla igen.

Nopes, min herres problem kommer ju knäppt nog när VINTERN kommer. Dvs hösten går bra, men när det blir vinter så kommer det. Dvs när det inte finns något alls att äta (tycker man) i hagen.. Är somv ärst kring jul/nyår, dvs när snön normalt ligger tjock.

I år var det som sagt bra hösten, hade lite tendenser i oktober, sen hamnade han på boxvila och blev bra, utsläppt på julafton och då kom det tillbaka. Så vad fan det än är så är det något via hagen som BÅDE finns vintertid när det är snö och sådana här skitvintrar. Och som INTE finns höst/vår..

Han blir bättre om jag byter hösilaget mot något med mer TS eller lucernkompletterar kraftigt. Magtarm etc hjälper ett tag men såfort jag slutar så är problemet tillbaka.

Utryckte mig lite luddigt där. Menade intag från betet och framåt. Men din hade väl inga problem på betet heller eller kommer jag ihåg fel?

Som sagt lösningen på broblemet verkar vara högst individuellt och man får oftast prova sig fram. Det som fungerar på den ena hästen fungerar inte på den andra. Det är det som är så himla lurigt med detta problem. Suck. Vet inte hur många olika saker jag provade innan jag av ren tur hittade rätt (och det dessutom av en ren slump).

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Utryckte mig lite luddigt där. Menade intag från betet och framåt. Men din hade väl inga problem på betet heller eller kommer jag ihåg fel?

Nej du minns rätt, inga problem. Men har inte problem höst/vår när det inte finns något gräs eller bara gammalt äckligt gräs heller. Utan det kommer 'senare' på vintern så att säga.

Ska bli intressant att se om det kommer bli värre och värre nu men nå kulmen senare, eller om det inte blir värre än ssåhär som det är nu (dvs nästan inga problem alls). Med tanke på att värst brukar det vara kring jul och nyår annars..

Om han lever så länge så jag får se då vill säga..

Jag tackar för ditt svar. Skönt med kunnigt folk. Tur att du fortfarande ser tillräckligt bra för att kunna skriva :angel:
Efter år med div jäst, frö, magpulver, frystorkat, ja allt vad man provat så finns det bara alternativet protein kvar. Jag tycker så grymt synd om min häst för han lider av att bli äcklig på bakben o svans.
// Linda
Även en blind höna hittar sina frön :angel:

Sätt hästen i ett sådant arbete att den utnyttjar mer av proteinet så blir det mindre att bryta ned :idea:

Har också (haft?) problem med vattnig träck. Började i samband med att jag började ge hösilage för några månader sedan. Har idag varit bra i magen och dessutom visat lite mer av sina "gamla" takter vid uteritten :bump: .
För 4 dagar sen fick de nytt hösilage från en ny leverantör. Tänkte att "nu blir det väl etter värre". Inte idealiskt med ett sånt abrupt grovfoderbyte, men vad gör man. Förra hösilaget innehöll inget klöver, det gör det här (har ingen analys än). Dessutom har jag börjat ge honom salt i fodret då jag insett att han inte alls använder sin slicksten (trots att jag provat olika varianter).
Nu undrar jag förstås vad som hänt och om det kommer att hålla i sig.

Kan du inte återkomma med analysvärdena. Om det nya hösilaget är lägre i protein eller ej.
// Linda

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 425
Senast: Madick
·
Foder & Strö Har foderproblem och behöver lite input! Flyttade till ett ny stallplats i vintras i ett större, halvkollektivt stall. (Från 4...
Svar
16
· Visningar
1 287
H
Foder & Strö Långt. Jag rider en liten islandhäst dam på 14 år en dag i veckan. Nu är det såhär att varje vinter blir hon jättedålig i magen. När hon...
2
Svar
30
· Visningar
2 756
Senast: Hannola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka