Vattnet går i sängen=förstörd?

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

ChristinA

Pratade med en kille i förra veckan. Han är 2barns pappa.
Han berättade att hans fru sovit på någon typ av vattentäta lakan inför båda förlossningarna för att inte vattnet skall gå i sängen och förstöra den.

Är det så?
Det hade jag aldrig hört innan.
Men han berättade även om någon där vattnet gått i bilen och de fick byta ut sätet!

Har ni varit med om säng/bilsäte som blivit förstörda?
 
Sv: Vattnet går i sängen=förstörd?

Har oxå funderat lite över det där... Kan ju vara bra att veta, om det är så borde ju plastad frotté funka :confused:

Mitt vatten gick inte av sig själv förra gången, men nu har jag fått för mig att den här gången kommer det gå när jag har föreläsning, sitter på bussen, handlar eller liknande... Känns inte helt lockande :crazy:
 
Sv: Vattnet går i sängen=förstörd?

Mitt vatten gick hemma (när jag gick på toa). Det räckte med en binda i bilen.
 
Sv: Vattnet går i sängen=förstörd?

Det LUKTAR. Rekommenderar plastad frotté med handduk över.
 
Sv: Vattnet går i sängen=förstörd?

Ja jag är själv inte gravid, men ganska nyfiken!

Men luktar det så mycket att sängen verkligen blir helt förstörd?
 
Sv: Vattnet går i sängen=förstörd?

ChristinA skrev:
Ja jag är själv inte gravid, men ganska nyfiken!

Men luktar det så mycket att sängen verkligen blir helt förstörd?
Jag kissade vid 5 på morgonen och när jag la mig i sängen igen började det rinna = vattnet gick. Tycker INTE att vare sig säng eller lakan blev förstörda trots att det hann sippra en del. La mig i samma säng utan ombytta sängkläder några timmar senare när vi åkte hem en sväng från BB, kände ingen hemsk doft heller men så hade jag ju värkar = kanske ej helt alert på omgivningen.

Mitt råd är: oroa dig inte, det blir antagligen inte förstört och vem vet om ens vattnet går i sängen för dig? Jag skulle skippa plastad frotté men vill man så kan man väl ha det...
 
Sv: Vattnet går i sängen=förstörd?

Intressant att höra hur det funkade för dig!

Jag är inte orolig! Bara nyfiken på om det finns grund för det han sa! Har själv aldrig hört talas om det.
 
Sv: Vattnet går i sängen=förstörd?

Nu har inte vattnet gått spontant någon av gångerna så just den biten kan jag inte svara på, men jag skulle aldrig frivilligt sova på plastadfrotté någon längre stund... Det är varmt och svettigt...
 
Sv: Vattnet går i sängen=förstörd?

Snurrfian skrev:
Nu har inte vattnet gått spontant någon av gångerna så just den biten kan jag inte svara på, men jag skulle aldrig frivilligt sova på plastadfrotté någon längre stund... Det är varmt och svettigt...
Men om man lägger något över?
Vi sover med plastad frotté (eller någon variant av det från Ikea)under lakanet nu med bebisen, och jag har inte märkt att det blir varmare.
 
Sv: Vattnet går i sängen=förstörd?

Jag blev rekommenderad att ha plastad frotté i sängen. Hade själv inte ens tänkt så långt, men bäddade i det någon vecka innan. Och det var tur för mitt vatten gick i sängen. Och för mig fullkomligt forsade det, så det blev blött eller dyngsurt rent ut sagt. Inte luktade det, men om sängen blir dyngsur och man inte hinner ta rätt på det kanske det inte blir så fräscht...
För mig rann det på hela dagen, det räckte inte med binda, fick ha handdukar i bilen...
 
Sv: Vattnet går i sängen=förstörd?

Bri skrev:
Men om man lägger något över?
Vi sover med plastad frotté (eller någon variant av det från Ikea)under lakanet nu med bebisen, och jag har inte märkt att det blir varmare.

Det från Ikea är väldigt mycket bätte på det sättet... däremot står det inte emot lika mycket väta... dottern testade nämligen det genom att hälla ett glas vatten i sängen...:crazy: ;)
 
Sv: Vattnet går i sängen=förstörd?

När mitt första barn föddes så gick vattnet i sängen. Jag vaknade så klart, for upp och fick undan lakan och bäddmadrass rätt snabbt så at inte för mkt skulle gå ner i sängen.
Vattnet var väl inte så farligt, sen kom ju amningsperiod med läckande bröst...

Vid de andra två förlossningarna gick inte vattnet förrän ganska sent, men jag satt på en sopsäck när vi åkte till BB ifall att.
 
Sv: Vattnet går i sängen=förstörd?

Jag sov på plastad frotté och det var lite klibbigt... På slutet hade jag det inte ens under lakanet eftersom jag värkarbetet och öppningsskedet började 2 veckor innan knodden tittade ut, och jag tog med mig frottén till soffan på dagarna (där jag låg...) Tur det, för jag vaknade av att det forsade! :eek: Och jag fick ta frottén mellan benen när jag sprang ut till duschen (hela benen och allt var blött...). Satt även på en bit plastad frotté i bilen på väg till BB för säkerhets skull.

Som någon annan sa så kommer det ju även en period med läckande bröst :crazy: Det kan rinna rätt bra så jag rekommenderar att ha något under sig även efter förlossningen, t ex en handduk... Jag sov även med en mjuk top och ilägg. Efter ett tag brukade det inte ens läcka om jag hade så men så fort jag sov utan så kom det! :crazy:
 
Sv: Vattnet går i sängen=förstörd?

Förstår inte detta med läckande bröst - använder ni inte amningsinlägg?
 
Sv: Vattnet går i sängen=förstörd?

Jovisst gjorde jag det men de satt ju inte alltid där de skulle. Och så tänkte jag ibland att "nu har det ju inte läckt på läääänge" så jag sov utan och DÅ rann det till direkt :crazy:
 
Sv: Vattnet går i sängen=förstörd?

ulda skrev:
Förstår inte detta med läckande bröst - använder ni inte amningsinlägg?


fast somnar man när man ammar så paketerar man ju inte in tuttarna igen och då kan det bli ganska grisigt i sängen :angel:

jag gjorde så att jag la en använd T-shirt under Emma, dels för att det skulle lukta "mamma" och dels för att skydda mot läckade bröst och kräks... provade att sova på plastad frotte EN gång när sonen var liten... och det räckte :eek:
 
Sv: Vattnet går i sängen=förstörd?

*kl* Vad har ni för plastad frotté? Vi har hela sängen full i plastad frotte (under vanliga lakanen förstås). Jag märker ingen som helst skillnad. Jag har det för att skydda sängen från både det ena och andra. Först från att vattnet ev skulle gå i sängen, sedan mot läckande tuttar, kräkande barn, mjölksull (ammar liggande, rinner utför kinderna på barnet ner i sängen), blött barn (sonen har en viss förmåga att inte kunna ha en blöja att räcka en hel natt), storasyster som inte är helt pålitlig utan blöja på nätterna och som traskar in i vår säng. Min säng är alldeles för dyr för att jag vill ha den förstörd.
 
Sv: Vattnet går i sängen=förstörd?

Jag köpte på metervara på en tygaffär, Det blev mycket billigare än att köpa de färdiga bitarna och så kan man klippa till hur stora eller små man vill ha. Jag tyckte att det blev varmt. Stackars vår son, han har frotté under sitt lakan... :( Elaka mamma...
 
Sv: Vattnet går i sängen=förstörd?

Jag fick väldigt såriga bröstvårtor när jag ammade frfa första barnet, och då är det bra att låta tuttarna hänga fria. Dessutom som någon skrev så kanske man somnar om när barnet ätit på natten.
För att spara sängen så hade jag tjocka badlakan och låg på, ingenting plastat.
 
Sv: Vattnet går i sängen=förstörd?

Raeman skrev:
Jag köpte på metervara på en tygaffär, Det blev mycket billigare än att köpa de färdiga bitarna och så kan man klippa till hur stora eller små man vill ha. Jag tyckte att det blev varmt. Stackars vår son, han har frotté under sitt lakan... :( Elaka mamma...

Min son sover med det varje natt för han kissar i sängen.
Och det gör han nästan varje natt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 523
Senast: Modest
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 765
Senast: cassiopeja
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 993
Senast: Avalbane
·
Relationer Nu står jag inför ett dilemma som jag känner att jag behöver input på. Jag var tillsammans med en kille i 9 år. Vi avslutade...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 227
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp