Vattna halmpellets?

J

juules

Behöver lite hjälp... Har införskaffat ett lass med halmpellets efter att jag läst om hur bra det är på internet.

Vi har dock kallstall, ja, uteboxar kan man väl säga. Vad händer om man vattnar på halmpelletsen nu när det är -15, som det står överallt att man ska göra? Går det, eller får man lov att vänta tills de blir söndertrampade?

För övrigt tycker jag att det måste ta lång tid innan de blir just söndertrampade, med tanke på hur hårda de är?

Tacksam för svar!

Sv: Vattna halmpellets?

Jag vattnade lite i lösdriften i höstas när det blev lite dammigt ,dock hade de själva trampat sönder pelletsen .

När jag bytte i stallboxen från spånet till halmpelletsen så har jag inte vattnat någon ting och pålle har lätt trampat sönder pelletsen och den dammar inte .

Mia

Miaa-
Såg att du hade halmpellets i lösdriften. Vad har du för underlag, platta eller "vanlig" mark?

juules-
Jag hade halmpellets i kallstall förra vintern, ibland vattnade jag ibland inte. Det funkade iallafall att vattna fast vi säkert hade -10 i stallet ibland :)
Pelletsen trampas sönder ganska så snabbt(beroende på hur tung häst man har såklart) :)

Vi har halmpellets nu och det är första vintern. Vi har också kallstall. Här har varit sviiiiinkallt :eek: och vi har haft problem med att det fryser. Å andra sidan har vi haft det problemet oavsett strö. Det som funkat bäst i det avseendet har varit spån. Värst var det med torv, kommer jag aldrig mer ha!

Halmpelletsen har funkat bra ner till ca -10 utan att frysa. Vi har inte vattnat för det har inte varit så dammigt. Nu har vi nog kommit på hur det ska mockas i det för att bli bra men det har tagit ett tag att komma på det :crazy: När det var som kallast och det frös la jag vanlig halm över vilket gjorde att det isolerade bra så då funkade det. Nu när det är runt nollan är det superbra!

Lycka till!

Jag har inte vattnat någon gång, och det funkar utmärkt ändå på mina hästar (en d-ponny och en stor) De trampar sönder på en natt utan problem. Jag byter inte igen:banana:

Å vi har kallstall o har vattnat hela vintern, funkar bättre än när de ska trampa sönder tycker vi. Jag gräver en liten grop i bädden, lägger i 2 påsar pellets o häller 2 hinkar vatten på. På eftermiddagen har det svällt upp o då är det bara att kratta ut den torra fina pelletsen i boxen!

Jag kommer heller inte att byta, bästa strö jag haft hittills!

Hej

Jag har platta gjutet i min lösdrift .Tror inte det fungerar så bra på vanlig mark , dock är det vad återförsäljare sa till mig .

Men någon annan kanske vet hur det fungerar utan platta ?

Mia

Vi har lagt in boxmattor i gummi i våra uteboxar med frigolit under, halmpelletsen funkar klockrent och har inte frysit trots 20 minusgrader. Vår leverantör säger inte att man måste vattna, och vi upplever att de löser upp sig i lagom takt av sig själva utan att tillföra vatten. Inte heller har det varit några problem med att det skulle damma för att vi inte vattnar. Vi är supernöjda helt enkelt, och jag vill gärna tro att även ponnisarna är det :-)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 585
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 675
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 198
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka