Vattkoppor på barn

Mirre

Trådstartare
ÄR det verkligen så ofarligt på små barn som det sägs eller är det bara en myt? Tänker att det finns ju en anledning till att det idag vaccineras mot det. Vi hade en diskussion om det här idag och jag vill ha lite mer på fötterna sas.

I de flesta fall så förlöper vattkoppsinfektioner tämligen okomplicerat men visst finns en liten risk för farliga komplikationer som t.ex. hjärnhinneinflammation. Att det finns vaccin är ju särskilt bra för de som troligen klarar infektionen sämre, som barn med svåra sjukdomar/nedsatt immunförsvar, eller vuxna som inte haft det som barn och inte vill riskera att få det heller - vuxna blir ju ofta betydligt sjukare än barn av vattkoppor.

@Mirre
Tänker att om det hade varit hög risk för komplikationer hade det ingått i vaccinationsprogrammet vilket det inte gör.

Men som @Ja88 säger är det ju bra att det finns för vuxna eller barn som är känsliga av olika orsaker.

Här i Finland ingår vattkoppsvaccinet i programmet sedan två år (tror jag) tillbaka. (Även rota ingår)

Var först att äh, varför vaccinera. Jag hade ju det själv och hade inga problem. Sedan kom jag på att så sade man ju tex om mässlingen också

@Mirre
Tänker att om det hade varit hög risk för komplikationer hade det ingått i vaccinationsprogrammet vilket det inte gör.

Men som @Ja88 säger är det ju bra att det finns för vuxna eller barn som är känsliga av olika orsaker.
Fast så kan man väl inte resonera? Att det nu äntligen finns ett vaccin som fungerar innebär inte att det automatiskt kommer in i vaccinationsprogrammet direkt utan det tar alltid några år. När mina barn var små kom vaccinet mot smittsam hjärnhinneinflammation. Det tog ett antal år innan det kom in i vaccinationsprogrammet men det innebar ju inte att den dödliga sjukdomen inte var allvarlig utan innebär enbart att byråkratins kvarnar mal långsamt och att människoliv faktiskt vägs mot kostnaden för vaccinationen. De som liksom jag hade koll betalade själva för den vaccinationen då och det hade jag utan tvekan gjort för vattkoppsvaccin också. Vattkoppor kan både vara besvärligt och mycket smärtsamt och hade jag kunnat undvika det för mina barn så hade jag självklart gjort det.

Fast så kan man väl inte resonera? Att det nu äntligen finns ett vaccin som fungerar innebär inte att det automatiskt kommer in i vaccinationsprogrammet direkt utan det tar alltid några år. När mina barn var små kom vaccinet mot smittsam hjärnhinneinflammation. Det tog ett antal år innan det kom in i vaccinationsprogrammet men det innebar ju inte att den dödliga sjukdomen inte var allvarlig utan innebär enbart att byråkratins kvarnar mal långsamt och att människoliv faktiskt vägs mot kostnaden för vaccinationen. De som liksom jag hade koll betalade själva för den vaccinationen då och det hade jag utan tvekan gjort för vattkoppsvaccin också. Vattkoppor kan både vara besvärligt och mycket smärtsamt och hade jag kunnat undvika det för mina barn så hade jag självklart gjort det.
Inte så jag tänkte heller, jag menar bara att en HELT ofarlig sjukdom hade det inte ens skapats ett vaccin till öhvt. Vi har vaccinerst barnen mot allt utom just vattkoppor, men det är enbart för att de redan hade haft det när vaccinet kom. Annars hade det varit ett självklart val

Vattkoppor kan vara väldigt farligt för de med nedsatt immunförsvar eller andra sjukdomar. Men för de allra flesta som i övrigt är fullt friska är det ofarligt. Vaccinet är väl framtaget för riskgrupperna och det ligger väl rätt nära i pipelinen för att läggas till i det allmänna vaccinationsprogrammet. För att skydda riskgrupperna, inte den stora gruppen fullt friska.

Jag undrar några saker om vattkoppsvaccinet: Hur länge varar det? Hur mycket skyddar det? Kan man få bältros när man är vaccinerad mot vattkoppor?

Sen kan man ju inte säga att man aldrig tagit fram vaccin mot en ofarlig sjukdom. Hade det gått hade man definitivt tagit fram ett vaccin mot förkylning även om det är ofarligt.

Vattkoppor kan vara väldigt farligt för de med nedsatt immunförsvar eller andra sjukdomar. Men för de allra flesta som i övrigt är fullt friska är det ofarligt. Vaccinet är väl framtaget för riskgrupperna och det ligger väl rätt nära i pipelinen för att läggas till i det allmänna vaccinationsprogrammet. För att skydda riskgrupperna, inte den stora gruppen fullt friska.

Jag undrar några saker om vattkoppsvaccinet: Hur länge varar det? Hur mycket skyddar det? Kan man få bältros när man är vaccinerad mot vattkoppor?

Sen kan man ju inte säga att man aldrig tagit fram vaccin mot en ofarlig sjukdom. Hade det gått hade man definitivt tagit fram ett vaccin mot förkylning även om det är ofarligt.
Man får tänka på att vaccin inte handlar om individnivå (mer än för en själv, självklart) när myndigheter bestämmer vad som ska och inte ska ingå i det allmänna vaccinationsprogrammet. Det handlar om samhällets funktioner och pengar (och självklart att skydda utsatta grupper). Man väger för och emot vad som är mest ekonomiskt, vad samhället vinner mest på och att ge någon från en utsatt grupp intensivvård pga en i övrigt ganska harmlös sjukdom är en dyr historia. Vab och sjukskrivningar är dyrt och kan bli ett samhällsproblem, därav massvaccinationen för svininfluensan när den kom. Det var inte för att den influensan var särskilt farlig utan för att man visste att den till största delen skulle drabba arbetsför befolkning och yngre med den påverkan det kunde få på samhället i stort. Att vår samhällsapparat fungerar och inte fallerar pga något som kan motas i grind av vaccinationer är helt klart en ekonomiskt och samhällelig vinst. En vinst för mänskligheten.

Som svar på dina frågor angående vaccination mot vattkoppor och bältros https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Vattkoppor/ Man kan också vaccinera sig mot bältros https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/baltros/

ÄR det verkligen så ofarligt på små barn som det sägs eller är det bara en myt? Tänker att det finns ju en anledning till att det idag vaccineras mot det. Vi hade en diskussion om det här idag och jag vill ha lite mer på fötterna sas.

Ingen expert på ngt vis. Men valde bort vaccinet DELVIS av skälet att de då inte kunde säga hur länge det verkar. Och att få vattkoppor senare i livet kändes som en sämre idé än att få det som barn. Självklart ”ska” man fylla på med tiden men sånt där är så lätt att glömma bort när det gått några år. (Hade vi varit väldigt oroliga hade vi såklart sett till att det inte ”gick” att glömma.).

Ingen expert på ngt vis. Men valde bort vaccinet DELVIS av skälet att de då inte kunde säga hur länge det verkar. Och att få vattkoppor senare i livet kändes som en sämre idé än att få det som barn. Självklart ”ska” man fylla på med tiden men sånt där är så lätt att glömma bort när det gått några år. (Hade vi varit väldigt oroliga hade vi såklart sett till att det inte ”gick” att glömma.).

Samma här. Kände att eftersom barnet är friskt i övrigt var det bättre att få det som barn än att vaccinera och sen missa att uppdatera (eftersom det verkade osäkert hur länge det varar) och få det som vuxen istället. Men hade det ingått i det allmänna vaccinationsprogrammet eller om sjukvården rekommenderat det till oss hade vi naturligtvis vaccinerat.

Minns inte var, men vet att jag läst att det inte alls alltid är så ofarligt. Det rekommenderades inte att man "smittar barnen med flit", dvs låter barnen lelaed barn med vattkoppor.
Ska se om jag hittar var jag läste det.

Ingår vaccin mot smittsam hjärnhinneinflammation i det allmänna vaccinationsprogrammet?

Våra vänner har precis legat inne 2 mån pga hjärninflammation efter vattkoppor på sitt barn.
Även om man inte drabbas så hårt så har både jag och min systerson (vi är friska förutom allergier/astma) drabbats av tuff version av vattkoppor med fruktansvärt många koppor på otroligt obekväma ställen såsom i mun/ögonlock osv.

Ingår vaccin mot smittsam hjärnhinneinflammation i det allmänna vaccinationsprogrammet?
Ja det gör den numera. https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Behandlingar/Vaccinationer-av-barn/ Det är pneumokocker som orsakar smittsam hjärnhinneinflammation. https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/pneumokocker/

Hm, på andra ställen står det såhär https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Epidemisk-hjarnhinneinflammation/ så nu blev jag tveksam. Ska kolla i mina barns vaccinationskort.

Ja det gör den numera. https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Behandlingar/Vaccinationer-av-barn/ Det är pneumokocker som orsakar smittsam hjärnhinneinflammation. https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/pneumokocker/

Hm, på andra ställen står det såhär https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Epidemisk-hjarnhinneinflammation/ så nu blev jag tveksam. Ska kolla i mina barns vaccinationskort.
Det står inte med i deras vanliga vaccinationskort och jag är för sjuk nu för att orka leta efter de andra så jag ber dig kolla med BVC istället.

Nej smittsam/epidemisk meningit orsakas av meningokocker och det ingår inte i vaccinationsprogrammet. Däremot ingår ju såväl pneumokocker som haemophilus influenzae B, som även de kan leda till meningit.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Övr. Barn Jag har tänkt länge att jag vill åka till Tom Tits med barnen, och nu kommer en stängningsdag när jag kan vara kompledig. Vi har dock en...
Svar
6
· Visningar
590
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 835
Senast: Mirre
·
Småbarn Vi funderar på att låta vaccinera vår 3,5-årig mot vattkoppor. Jag tänkte göra det redan i våras, men såg sedan att FHM skulle utredde...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka