Vattenstölder! :O

SoffiProppi

Trådstartare
Min häst går ensam (självklart med kompisar runt omkring) i en hage nära en ganska stor skog. Nu den senaste veckan har min vatten"hink" (150l) varit tom varje dag jag kommer upp till stallet på em... Den är fylld med 50 l, och vad jag gissar så kan inte en enda häst på 500kg dricka så mkt under 10 tim? Så jag antar att vi har vattentjuvar, dvs skogensinvånare! Vad ska jag göra? Hästen stackarn är alltid jättetörstig när han kommer in från hagen. Har ni några tips hur jag ska få bort dessa tjuvar? :devil:

Sv: Vattenstölder! :O

antagligen någon annan som är väldigt törstig i såfall kan du inte hälla ut mer vatten??

jag håller med lättast är nog att köpa ny tunna, dom flesta vilda djur tar sig rätt lätt in o ut i hästhagar ska du skydda vattentunnan kommer inte din häst heller kunna ta sig in o ut till den. om du inte ska viltsökra hela hagen o det blir nog lätt både dyrare och jobbigare än att köpa ny tunna,, annars fylla den flera grr per dag.

Det kan inte vara någon liten spricka längre ner också som tömmer vattnet ur tunnan? Ny tunna/större hink kanske är värt att testa?

Står tunnan på exakt samma plats som den gjorde på morgonen?
Jag har en liten buse som gärna vickar på vattenkaret så att mycket vatten rinner ut, men den brukar hamna på rätt köl igen när han lekt färdigt...
Om hästen står ensam i sin hage kanske han roar sig bäst han kan?

Bara en tanke ;)

Står tunnan på exakt samma plats som den gjorde på morgonen?
Jag har en liten buse som gärna vickar på vattenkaret så att mycket vatten rinner ut, men den brukar hamna på rätt köl igen när han lekt färdigt...
Om hästen står ensam i sin hage kanske han roar sig bäst han kan?

Bara en tanke ;)

Det är inte så blött runt tunnan så jag tror inte det.:D Men en bra tanke.

Dags att köpa ny tunna då:idea:

jag håller med lättast är nog att köpa ny tunna, dom flesta vilda djur tar sig rätt lätt in o ut i hästhagar ska du skydda vattentunnan kommer inte din häst heller kunna ta sig in o ut till den. om du inte ska viltsökra hela hagen o det blir nog lätt både dyrare och jobbigare än att köpa ny tunna,, annars fylla den flera grr per dag.

Det kan inte vara någon liten spricka längre ner också som tömmer vattnet ur tunnan? Ny tunna/större hink kanske är värt att testa?

Det blir nog en ny tunna.. Lite bökigt eftersom jag är billös o så men men...

Det blev en annan lösning, höpåse över tunnan! :idea: Och remmarna sätter jag under så att ett surt rådjur inte kommer i. Sedan har utsläpparn lovat att ta bort påsen på morgonen igen!! :banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 507
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 702
Senast: Glimra
·
F
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 608
Hästvård Hej! Det här är min första tråd då jag undrar om vad ni tycker att jag ska göra. Skulle ni ha bytt stall eller inte? Vet att jag...
Svar
12
· Visningar
1 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka