Vattenslang

T

Tjalfe

Hur vänjer jag min ponny vid vattenslangen?
Skulle badat min lilla ponny förra sommaren men hon flög all världens väg när vi tog på vattenslangen och vägrade gå ner i det hörnet utav inhägnaden på flera dagar sen:eek: Det blir väldigt krångligt att tvätta svans med hink och svamp:(
Någon som vet ett bra tillvägagångs sätt att vänja henne vid slangen?

Sv: Vattenslang

Se till att använda ett bra "handtag" på slangen så att du kan ställa in olika typer av vattenstråle.

Börja med inställningen för "vattendimma" och vänj hästen stegvis mellan de olika inställningarna.

Börja nerifrån och upp, få hästen att acceptera att bli spolad på hovarna innan du spolar på benen innan du spolar på sidan innan du spolar på ryggen.

Spola bara några sekunder åt gången och sluta spola innan hästen får nog och vill komma undan. Beröm ifall hästen stod still ända tills du slutade spola. Försök spola lite längre tid tills du får spola oavbrutet.

Är ponnyn mer rädd för slangen än för vattnet så får du vänja den vid slangen först, steg för steg :-)

Bra svar du tog orden ur min mun:D en ponny jag red ville ha kokhett vatten när man duchade. Var det lite ljummet så ville han inte stå still. Hörde kanske inte till frågan, men, men...

Jo det var bra att du tog upp temperaturen på vattnet. Förra året stod vi i ett stall med bara kallvatten pumpat direkt ur brunnen och enda platsen att spola hästen var ute på stallbacken...det är först nu när vi står i ett stall med spolspilta och varmvatten jag börjar förstå varför det krävdes "liiiite" arbete innan min häst stod still och lät sig spolas.

Nu har det hänt både en och två gånger att vattnet börjat bli varmare än hästen trivs med istället, och första gången undrade jag varför i tusan han inte vill så still NU för tills jag lade märke till att det ångade och kände efter hur varmt det var.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 304
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Har kanske en något onödig fråga.. Min D ponny och jag har precis bytit stall, 1 Januari. Skulle då duscha av hennes fötter. I...
Svar
18
· Visningar
1 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka