Vattensköldpadda.

_husmusen_

Trådstartare
Har igår fått en rödörad vattensköldpadda, som enligt uppgift är ca 20 år. Han är ca 25cm lång och heter numera Lucifer för det första han gjorde var att anfalla :p

Jag undrar dock om han kanske kan vara sjuk. Han hade mycket alger på sin sköld som vi ställde oss och tvättade av då "flagade" hans sköld av i stora bitar.
Jag tycker också att hans sköld inte ser ut att ha växt rätt. Det är inte trångt och ser ut att sitta ihop rätt. Hur ska strukturen på en sköld vara?
Jag tror att han har fått för lite kalk under sin tid hos förra ägaren. Han har ätit hela räkor, isbergssallad, kyckling, falukorv och daggmask. Inga tillskott eller så. Är det farligt att snabbt byta över till hela räkor, sköldpaddepellets, syrsor, zophobas samt isbergssallad och div. vattenväxter? Samt ett kalk och vitaminpreparat.

Han lever idag i ett för litet akvarium utan ö, men ska få en ö (idag) och ett nytt akvarium när vi får plats och pengar till det.

Är det något annat jag måste tänka på? Försöker läsa om dem på internet så mycket jag hinner, men vet att det finns mycket kunskap här inne :)

// Evelina

Sv: Vattensköldpadda.

Det var längesen jag gjorde mig av med min, men han flagade titt som tätt, tror dom gör det när dom växer.;)
Se till att ha en lampa över ön så att den kan sola när han är uppe.
Det min fick i matväg var frysta mygglarver, och ett gäng med akvarie fiskar slank ner...:o
Som sagt det var längesen jag hade en, och jag är verkligen ingen expert!:)
Hoppas du hittar fler svar därute på internet...;)

Ett tips ar att om du inte far tag pa ett tillrackligt stort akvarium kopa en plaskdamm for barn i hardplast. Gor en o i mitten med tegelstenar. Hang belysningen fran taket ovanfor dammen. Man kan stalla vaxter av sorter som inte ar giftiga for skoldpaddor intill dammen sa ser det trevligt ut ocksa.

Det blir mycket billigare an ett akvarium med tillrackligt stor yta.

Lycka till.

/KT

Kan tyvärr inte göra så för jag har två nyfikna vovvar med :) Annars var det en bra ide! Funderar på att göra ett akvarium själv (eller pojkvännen) då vi har bra kontakt med en glasmästare.

Jo jag kom fram till det sen, men eftersom man är nybörjare så :P
Tack för hjälpen i alla fall :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka