vattenskalle??

N

Novisen

Läste i en bok häromdagen att det fanns ett ord som hette vattenskalle vad är det för något hur ser man det? är det farligt?
Vill gärna veta... vill lära mig mycket om hästar....

Jenny

Sv: vattenskalle??

jag kunde tyvärr inte läsa förtod inte vad det stod.
men nu vet jag hur det ser ut är det farligt med vattenskalle?
Är det bara föl som får det eller även vuxna kan få det?

Googla på vattenskalle och läs om människor som har det på svenska, det går lika bra.

Det är farligt, de dör såklart till slut.
På människor opereras en shunt in som leder vätskan bort från skallen.
Medfött, men jag kan inte tillräckligt för att uttala mig om det kan uppkomma senare, ex vid trafikolycka eller sjukdom.

Ett djur som föds med vattenskalle är inte mycket att spara, i mina ögon är det ett för stort lidande för att det ska vara etiskt riktigt att ens försöka göra något annat än avliva, även om det eventuellt GÅR (som på människa)

jaha.. men det var ju kanske inte riktigt det jag var ute efter. jag ville veta om vattenskalle inte vad du tyckte man skulle göra. är du sker på att6 de lider då? du verkar ha bra erfarenhet av det eftersom du sägfer så. berätta gärna mer vad du vet om vattenskalle

Jag googlade och hittade en hel del om vattenskalle. Just texten nedan hittade jag i Nationalencyklopedin.

hydrocefalus

hydroce´falus (senlat. hydroce´phalus, av grek. hydroke´phalos, av hydro- och kephal\´ 'huvud'), vattenskalle, en följd av ett hinder för hjärn- och ryggmärgvätskans cirkulation från det ställe där vätskan bildas (i kärlrika strukturer, plexus chorioidei, i hjärnans ventriklar) till den plats där den resorberas till blodbanan (araknoidala villi i den hårda hjärnhinnans venösa avflöde, sinus durae matris). Cirkulationshindret leder till ansamling av hjärnvätska och ett förhöjt tryck inuti huvudet. Hjärnans ventriklar vidgas och hjärnhemisfärerna förstoras. Hos små barn, med ännu inte förbenade fogar mellan skallbenen, leder hydrocefalus till förstoring av skallen och avvikande huvudform. Detta sker inte hos en vuxen som drabbas av hydrocefalus.

Orsakerna till hydrocefalus kan vara flera, t.ex. cysta eller tumör i hjärnans ventrikelsystem, akveduktförträngning (aqueductus Sylvii) mellan 3:e och 4:e ventriklarna, utflödeshinder från 4:e ventrikeln eller resorptionshinder i araknoidala villi. Symtomen vid hydrocefalus är desamma som vid förhöjt tryck inuti huvudet av annan anledning, dvs. huvudvärk, illamående, kräkningar, synpåverkan och nedsatta mentala funktioner. Personlighetsförändring, gångsvårigheter och urininkontinens kan vara påtagliga symtom, inte minst vid hydrocefalus till följd av störd likvorcirkulation eller -resorption efter t.ex. blödning mellan hjärnhinnorna (subaraknoidalblödning).

Terapin går ut på att i görligaste mån behandla bakomliggande sjukdom. Hydrocefalus kan avhjälpas genom att en s.k. shunt opereras in i hjärnans ventriklar. Denna shunt leder den bildade hjärn- och ryggmärgsvätskan direkt till blodbanan (Spitz-Holter-shunt) eller till bukhålan.

du kan ju vara lite tacksam att du får svar, ist för att säga: jaha.. det var inte det svaret jag ville ha..

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
543
Senast: CarEr
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka