Vattenhinder...

Hannasterreng

Trådstartare
Hej!
Jag har ett liiiitet problem. Hur mycket jag än tränar och tävlar så fastnar min häst alltid på vattenhindren. På hemmaplan är det aldrig något problem, då hoppar han i och att rida i sjökanter och liknande går också bra. Men så kommer vi till tävling och han får tuppjuck framför vattengravarna och vill absolut inte gå i. an liksom växer fast i marken och beter sig som om det vore ett bottenlöst hål.
Jag har åkt till andra banor och testat för att få se andra och tillslut går han i, men ändå stannar han på tävling. Tror inte att han är rädd egentligen utan bara fånar sig.
Finns det någon som har en idé på hur man skulle kunna försöka träna bort de olaterna? För är väldigt tråkigt att åka 30 mil utan att komma runt i terrängen...

Träna, träna och träna. Åka på massor av träningar, Pay & Cross, stilterräng, startfälttävlan och allt annat du kan hitta. Gå i alla vattenpölar som finns och alla andra ställen där botten är bra och säker.

Hej!
Jag har ett liiiitet problem. Hur mycket jag än tränar och tävlar så fastnar min häst alltid på vattenhindren. På hemmaplan är det aldrig något problem, då hoppar han i och att rida i sjökanter och liknande går också bra. Men så kommer vi till tävling och han får tuppjuck framför vattengravarna och vill absolut inte gå i. an liksom växer fast i marken och beter sig som om det vore ett bottenlöst hål.
Jag har åkt till andra banor och testat för att få se andra och tillslut går han i, men ändå stannar han på tävling. Tror inte att han är rädd egentligen utan bara fånar sig.
Finns det någon som har en idé på hur man skulle kunna försöka träna bort de olaterna? För är väldigt tråkigt att åka 30 mil utan att komma runt i terrängen...
Säger som föregående talare: träna träna träna!
Jag vet inte i vilken del av landet du håller till, men en del tävlingsplatser, tex Udden, har bangång till häst i debutant, då får man skritta igenom vattnet tillsammans med de andra i klassen före start.

Stilterräng måste väl till och med ha bangång till häst innan (åtminstone förra året; har inte sett om det ändrats).

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Dressyr Ber om ursäkt för ett långt och kanske rörigt inlägg men jag behöver skriva ner mina tankar och kanske få lite idéer tillbaka. Jag vet...
Svar
17
· Visningar
2 943
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 184
Senast: Meggan
·
Tjatter Nu när årets julkalender kört igång blev jag påmind om ett datorspel med Barna Hedenhös som vi spelade mycket när vi var små, var...
Svar
1
· Visningar
1 443
Senast: Riley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama