Vattengrav

S

Sjunior202

Hur ska jag få min häst att hoppa en vatten grav, han är inte feg utav sig han hoppar över diken å mindre bäckar ute i skogen men när jag skulle träna här om dagen på en bana så vågade han inte ens gå i närheten utav graven...Jag vet inte hur jag ska göra.. Å min tränare säger att jag ska piska fram honom men det vägrar jag,, vill inte slå fram en häst med spö!!!! Så jag skulle vara jätte glad om jag kunde få några tips.. Jag har även försökt leda fram honom till den å då går det bra ända tills han kommer fram å då slänger han sig så hårt bakåt att jag nästan tappar honom.... Snälla ge mig några tips!!!
Taack på förhand:(

Sv: Vatten grav

Låt någon annan leda fram honom till vatten graven medan du sitter på. Klappa och beröm mycket! Har du till gång till att rida på den banan så sitt och jobba hästen i dressyr där nägra dagar. När vattnet. Den måste lära sig att slappna av även om där är vatten i närheten. När du sen ska prova att hoppa vatten är det bra om du bommar som infångare och en annan häst som draghjälp!! Lycka till!

Sv: Vatten grav

Tack för tipset.. jo jag har tillgång till den varje dag.. brukar rida där ibland å då bryr han sig inte men det kommer när ´man ska rida emot det de är då han blir som värst.. men jag tänker ge honom den tid han behöver för det... Han är juh min älskade ögonsten. :)

Sv: Vattengrav

Haft några vattenrätta hästar i träning. Så här brukar jag göra. Jag började med att rida på volt nära vattnet tills hon var ok med att ha det hyfsat nära. Sen skritta fram till hindret, göra halt innan hästen själv gör halt. Upprepa..upprepa...upprepa..efter ett tag brukar hästen bli nyfiken på vad det där nere är egentligen, då kan den få titta en liten stund- inte så länge att den hinner hetsa upp sig. Upprepa anridningarna igen och varva med att ibland låta den kika. Ögergå sen till anridning i trav och fortsatt halt när du bestämmer. När hästen är avslappnad i det här och inte känner sig tvingad till att gå fram brukar den själv söka sig framåt, då kan det vara dags att låta den ta ett litet språng. Bäst är att börja dessa övningar mot en liten matta som man kan vika ihop mkt smalt, med en låg bom över ev litet kryss- häten ska uppfattat det som ett hinder. Introducera sen bredd och vatten succsessivt. Alltså inte ge sig på den stora vattengraven först. Att göra halt innan hindret är INTE att lära hästen att bli en "stopper". Men det lär hästen bli uppmärksam och förtroendefull för hjälperna. För mig fungerar det här sättet, har aldrig behövt/ eller tänkt tanken använda spö. Hoppas det fungerar för dig oxå. Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
2 089
Senast: LiviaFilippa
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30