Vattenfontän

Limelight

Trådstartare
Någon som har någon form av vatten fontän till era katter ?

Har funderingar på att åka ut och köpa en sådan till mina 3 katter i julklapp, men vet inte om de gillar sådan.
Har katter som går ut och in som de vill.

Vad tycker era katter om den, började de dricka direkt ur den eller tycker de det va konstigt i början eller drack de absolut inte ur den?
 
Sv: Vattenfontän

Våra katter (3st) och även hunden älskade den direkt. Nackdelen är att den är lurig att hålla ren och fräsch, iaf den modellen vi hade.
 
Sv: Vattenfontän

Jaså ? Trodde de skulle vara enkla att hålla rena och fräscha.
Har du lust att visa den du hade/har, kanske länka till den. Får man göra så?. Du ska ju bara visa menar jag inte tipsa om den..
 
Sv: Vattenfontän

Oj jag har ingen aning om vart vi hittade den, den har legat nerpackad i två år nu.

Jag tror det är en sån här:

105456753_1.jpg


Man måste lyfta locket och plocka ur ett filter för att göra ren den. Så fort den börjar bli lite "slemmig" så brummar den ganska högt.

Det kan ju förstås finnas smidigare modeller också.
 
Sv: Vattenfontän

Okej, just den jag har tittat på faktiskt :crazy:. Hmm slemmig lär den ju bli direkt av deras saliv, jag vet bara hur deras vatten ser ut efter några timmar så den lär ju då brumma högt jämt, inte kul när man inte kan rengöra den lätt då.

Tack för tipset, då vet jag att jag kan ta bort den iaf, finns andra, någon som ut som bubblor typ.
 
Sv: Vattenfontän

Jag här den här
136298_schulze_drinkwell_pl_2.jpg

och den här
111659_hagen_catit_1.jpg


De är bra men jobbiga att diska. Jag slår hellre ett slag för den här
145141_luckykitty_neu_1.jpg


Har hört många som är väldigt nöjda med den och den är enkel att diska.
 
Sv: Vattenfontän

Det var den i mitten som du visar jag funderade på nu efter att den som Skogstrollet visade inte var någon höjdare.
Den längst ner har jag aldrig sett, men den verkar ju kanske vara den vettigaste om de två övre också är jobbiga att rengöra.
 
Sv: Vattenfontän

Jag har också cat-it:en med bubbla. Bra, men måste fyllas på och göras rent jätteofta eftersom den bullrar så fort det går minsta hår i den.

Kommer snarast köpa den nedersta, den verkar mycket smidigare och är i porslin som är lättare att hålla hygieniskt. (Dessutom är den snyggare. Cat-it är visserligen lite rolig men det är en stor, otymplig plastpryl hur man än gör)
 
Sv: Vattenfontän

halv knapp

Alltså, aldrig sett något sådant för katter.. Vad är "meningen" eller vad man ska säga (förutom vattendrickandet)?? :o Eller är det bara någon rolig grej för djuren (eller för oss rättare sagt)?? :p Liksom, blir det skillnad för katten att dricka ur se sån, än ur en vanlig skål?? :D

Äh, va svårt det var att få fram vad jag menade... Men någon förstår kanske! :idea:
 
Sv: Vattenfontän

Katter är kräsna med sitt vatten och många vill hellre dricka kallt och rinnande vatten framför det som stått i en skål och blivit ljummet. Eftersom många idag bara ger katterna torrfoder är det ännu viktigare att uppmuntra katterna till att dricka, i naturen får de ju sitt vatten främst från födan.
 
Sv: Vattenfontän

Jaså är den i porslin också ?! Ah måste vara bra, rengörings mässigt tänkte jag på då :)

Vad ligger den nedersta på bilden i prisklass ?
 
Sv: Vattenfontän

Jag har en sån här:
fresh-flow-pet-fountain%5B1%5D.jpg


Katten gillar att dricka ur den och den låter knappt någonting. Visst är det lite meckigt att ta isär och rengöra den men jag tycker inte att det är något större problem om jag ser hur mycket min kisse gillar att dricka ur den.
 
Sv: Vattenfontän

Jag har en sån här:
fresh-flow-pet-fountain%5B1%5D.jpg


Katten gillar att dricka ur den och den låter knappt någonting. Visst är det lite meckigt att ta isär och rengöra den men jag tycker inte att det är något större problem om jag ser hur mycket min kisse gillar att dricka ur den.


Jag har också en sån, fast den är vit. Att vi skaffade en var för att hon vägrade dricka ur skålen, bara ur kranen.

Våran funkar jättebra och hon använder den verkligen. Tycker inte att den låter något alls. Inte så svår att rengöra heller tycker jag. Det behövdes inte någon "inlärningsperiod" utan hon drack direkt.

Skönt att veta att hon alltid har friskt vatten och att hon verkligen dricker nu.
 
Sv: Vattenfontän

Har alldeles nyss slängt ut min, en sån som mittenbilden som MonteRose visade. Den låter som sagt mkt och slemmar igen fort i filtret. Kupolen blev också repig fort och då rinner inte vattet "som det ska". Har dessutom fått byta motor en gång, och det hjälpte, ett tag... Den höll iaf i 4 år. :grin:

Men funderar faktiskt på en sån här istället:
110X7cEXhuL._SL160_.jpg


eller en sån här:
TR24391.jpg
 
Sv: Vattenfontän

Jag har en DrinkWell. Inte snygg men lätt att rengöra och den kostade inte så mycket. Jag var inte beredd att lägga ut hur mycket som helst innan jag visste att katterna dricker ur den, vilket de gör. Den brummar dock en del, men man vänjer sig. Jag har den i köket och blir man störd när man sitter och äter går det ju alldeles utmärkt att dra ur sladden just då.
 
Sv: Vattenfontän

eller en sån här:
TR24391.jpg

Jaaa precis en sån har jag till min katt. Superbra. Fyller bara på vatten i behållaren (den blå) så att den aldrig blir tom. Byter ut allt vatten och gör ren den ca en gån per vecka eller snarare blir det nog varannan vecka, om jag ska vara ärlig. Byter kolfiltret efter 3 månader. Min katt dricker ur vattnet så därför är det hela tiden friskt kan man säga, eftersom jag fyller på behållaren så ofta.

Jag tycker inte att den är svår att sköta. Lätt att ta i sär. Där emot har vi ganska kalkhaltigt vatten här så en avkalkning måste till oftare en om man har annat vatten. Den låter ingenting, tycker jag om man sköter så där.
 
Senast ändrad:
Sv: Vattenfontän

Ni som köpt den där svarta eller vita på sista bilderna. Kan ni Pm:a mig vart ni köpt den ifrån ? :)
Om ni nu köpt den från internet vill säga ;).
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
557
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 103
Senast: Shilton
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
440
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp