Vattenfall hyfsat nära Sthlm?

Red_Chili

Trådstartare
Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring, behöver inte vara något jättespeciellt, bara... natur). Mina googleskills ger mig dock bara förslag i stil med "De 10 största vattenfallen i Sverige" osv, och så räknar de upp några storslagna skapelser på gränsen till Norge, lååångt norrut i Sverige eller väldigt långt söderut.

Visst måste det finnas något vattenfall hyfsat nära Stockholm, så att man kan göra en helgutflykt dit åtminstone och faktiskt hinna traska runt i skogen också? Kanske såpass nära att det t.o.m. skulle fungera med en dagsutflykt? Det behöver inte vara något extremt och storslaget, men tillräckligt för att räknas som ett vattenfall.

Känner ni till något? :p
 
Västmanlands högsta vattenfall hittar du här: https://www.lansstyrelsen.se/vastmanland/besoksmal/naturreservat/kraksten.html
2h från Stockholm med bil.
I samma kommun finns även Landbergstriangeln som är en trevlig rundvandringsled som är lämplig för en dag, där är det fin utsikt från toppen av berget och man passerar både sjöar och fin skog. Finns en grotta om man gör en liten avstickare också.
Gällande svinpesten kvarstår bara att man inte får skjuta vildsvin eller ha tamgrisar i området, och det misstänker jag att du inte tänkt göra ändå ;)
 
I Dalarna finns flera vattenfall, skulle nog funka om du åker över natten? Styggforsen utanför Rättvik tex. Utgår du därifrån så kan du säkert hinna med Helvetesfallet och Storstupet också!
det finns fler vattenfall i ovansiljan - även vattenfall som är badbara - så man kan göra en Tour de Vattenfall på en långhelg, om man vill.
 
Utanför Gränna finns Röttle vattenfall. Det är ganska rejält och det finns fina vandringsleder längs Vättern där också. En bit bort finns ett coolt utsiktstorn (Tegnertornet).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp