asterix_zaphir

Trådstartare
Har en valp på lite drygt 5 månader som dricker väldigt dåligt.
Någon som har tips på hur jag ska få henne att dricka mer?
Har provat hälla vatten i maten men då äter hon inte.
/A_Z
 
Sv: Vatten

asterix_zaphir skrev:
Har en valp på lite drygt 5 månader som dricker väldigt dåligt.
Någon som har tips på hur jag ska få henne att dricka mer?
Har provat hälla vatten i maten men då äter hon inte.
/A_Z
Testa med att blöta upp fodret i vatten då kanske hon äter. Alltså att fodret får svälla ett tag innan hon få mat..då ser hon ju inte att det är vatten i ;)
 
Sv: Vatten

När min hund ligger och flämtar i solen (inte vett att lägga sig i skuggan) så det ser ut som om han hålle r på och dö och fortfarande inte dricker vatten så ger jag honom vattenmelon.

Visserligen ingen långsiktig lösning men under de varmare dagarna tills du kommit på hur du ska göra så kan du ge honom en skiva vattenmelon då och då. Det är 98 % vatten i vattenmelon så valpen får i sig det nödvändigaste.


Sedan så tycker jag hundar i allmänhet brukar vara tröga med att dricka som valpar :crazy: Antingen vräker de i sig eller så dricker de inte alls, på de flesta hundar växer det ju bort.
 
Sv: Vatten

En annan grej man kan göra i stället för vattenmelon är att frysa vatten med något godis i typ köttbullar, pytti panna osv. funkar jätte bra på min när det är kokhetta dagar, både kul och vätskehöjande...
 
Sv: Vatten

Flinisen skrev:
Testa med att blöta upp fodret i vatten då kanske hon äter. Alltså att fodret får svälla ett tag innan hon få mat..då ser hon ju inte att det är vatten i ;)

Det fungerar inte alls, hon bara tittar på maten sedan vänder hon och går iväg. Hon är hellre hungrig än äter maten blöt.
 
Sv: Vatten

millansnillan: Hon älskar allt vad grönsaker är, så då får hon ju i sig lite vätska där.

eviliny: Ska testa att frysa in lite köttbullar till henne.

Tack för tipsen...
 
Sv: Vatten

asterix_zaphir skrev:
Det fungerar inte alls, hon bara tittar på maten sedan vänder hon och går iväg. Hon är hellre hungrig än äter maten blöt.
Har du kollat ungefär hur mycket hon dricker om dan?
 
Sv: Vatten

Flinisen skrev:
Har du kollat ungefär hur mycket hon dricker om dan?

Det är lite svårt då jag har katter också som dricker från samma skål. Hade hon druckit tillräckligt skulle hon kissa mer än vad hon gör. Ibland kissar hon bara 1-2 ggr per dag men oftas någon gång till. Hon är ju bara 5 månader.
M vH A_Z
 
Sv: Vatten

asterix_zaphir skrev:
Det är lite svårt då jag har katter också som dricker från samma skål. Hade hon druckit tillräckligt skulle hon kissa mer än vad hon gör. Ibland kissar hon bara 1-2 ggr per dag men oftas någon gång till. Hon är ju bara 5 månader.
M vH A_Z
Ja det låter ju alldeles för lite..Men prova det förslagen du ficktidigare om att frysa in lite god mat i vatten ;) Hoppas det funkar bättre..Annars kontakta en vet.
 
Sv: Vatten

Det kan ju också vara något fel på valpen. Alltså att den har någon sjukdom. Om det inte "går över" så kanske du borde kontakta veterinär och kolla.:bump:
 
Sv: Vatten

Är du orolig tycker jag att du skall under några dagar eller en vecka hälla upp tex 1 liter vatten en viss tid på morgonen för att nästa morgon samma tid mäta upp hur mycket som finns kvar och fortsätta så under en veckas tid. Notera och hör sedan med din veterinär om det är normalt eller ej. Eftersom det är så varmt nu borde hunden dricka mer.

Mjölk är inge vidare för en hund och inget man skall skämma bort dom med men om jag skulle ut i värmen och ville ha i min förra hund lite vätska så brukade jag hälla en pytteskvätt mjölk i vattnet som jag ville ha i henne. Hon var en glupsk tjej och drack då upp allt :d
 
Sv: Vatten

MaryHo skrev:
Det kan ju också vara något fel på valpen. Alltså att den har någon sjukdom. Om det inte "går över" så kanske du borde kontakta veterinär och kolla.:bump:

Tror inte det är något fel på henne då hon är otroligt pigg och jätte aktiv.
Hade det varit något fel på henne skule hon vairt hängig tycker jag.
Hon dricker lite mer när det är vart ute.
Har provat ge henne en liten skvätt grönt te med citron och bergamottolja i hennes vatten och då dricker hon lite bättre.
M vH A_Z
 
Sv: Vatten

Trinity 1 skrev:
Är du orolig tycker jag att du skall under några dagar eller en vecka hälla upp tex 1 liter vatten en viss tid på morgonen för att nästa morgon samma tid mäta upp hur mycket som finns kvar och fortsätta så under en veckas tid. Notera och hör sedan med din veterinär om det är normalt eller ej. Eftersom det är så varmt nu borde hunden dricka mer.

Mjölk är inge vidare för en hund och inget man skall skämma bort dom med men om jag skulle ut i värmen och ville ha i min förra hund lite vätska så brukade jag hälla en pytteskvätt mjölk i vattnet som jag ville ha i henne. Hon var en glupsk tjej och drack då upp allt :d

Det är lite svårt att mäta. Jag har två katter också som dricker i samma skål så då vet jag inte ändå vem som har druckit.
 
Sv: Vatten

Det händer att jag ger mina välling då... Det gillar dom i alla lägen, mer vätska än ingenting....
 
Sv: Vatten

Det första du skall göra för att fösöka bedömma om hunden får i sig tillräckligt med vatten är att titta på färgen på urinen.
Det är ovanligt att friska hundar dricker för lite.
PL
 
Sv: Vatten

peter_lundin skrev:
Det första du skall göra för att fösöka bedömma om hunden får i sig tillräckligt med vatten är att titta på färgen på urinen.
Det är ovanligt att friska hundar dricker för lite.
PL

När jag var ute och gick en liten runda med henne och hon kissade rann det lite ner på asfalten och vad jag kunde se då så så var det varken mörkt eller ljust. Om man har en skala från ljust till mörkt så var det kanske lite över mitten mot det mörka hållet.
Har fått i henne lite mer vatten i dag.
Jag har bara haft stora hundar innan och detta är min första lilla hund (chinese crested powder puff),så jag vet inte riktigt hur mycket
de dricker.
M vH A_Z
 
Sv: Vatten

Trinity 1 skrev:
Är du orolig tycker jag att du skall under några dagar eller en vecka hälla upp tex 1 liter vatten en viss tid på morgonen för att nästa morgon samma tid mäta upp hur mycket som finns kvar och fortsätta så under en veckas tid. Notera och hör sedan med din veterinär om det är normalt eller ej. Eftersom det är så varmt nu borde hunden dricka mer.

Mjölk är inge vidare för en hund och inget man skall skämma bort dom med men om jag skulle ut i värmen och ville ha i min förra hund lite vätska så brukade jag hälla en pytteskvätt mjölk i vattnet som jag ville ha i henne. Hon var en glupsk tjej och drack då upp allt :d

Man skall inte ge hundar mjölk, ge hellre grädde i vattnet , fick även rekommenderat av en uppfödare att ge lite druvsocker i vattnet.
 
Sv: Vatten

pippilotta skrev:
Man skall inte ge hundar mjölk, ge hellre grädde i vattnet , fick även rekommenderat av en uppfödare att ge lite druvsocker i vattnet.

Jag skrev detta...

Mjölk är inge vidare för en hund och inget man skall skämma bort dom med men om jag skulle ut i värmen och ville ha i min förra hund lite vätska så brukade jag hälla en pytteskvätt mjölk i vattnet som jag ville ha i henne. Hon var en glupsk tjej och drack då upp allt.

En pytteskvätt är mindre än en matsked på en halv liter vatten, jag lovar hon dog inte...men det räckte för att hon skulle slurpa i sig allt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
519
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: Lillkin
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp