Simply me

Trådstartare
Har för två veckor sedan flyttat min häst till ett mindre stall. Och hästen dricker nästan ingenting, har aldrig tidigare stått i stall där vattnet serveras i hink.

Första veckan tyckte jag att hon drack lite lite, kanske 5-7 cm per dag i en 20 litershink men tänkte inte så mycket på det eftersom de serveras vatten ute i hagen 2-3 gånger per dag också. Där gick det åt en del, inte så jättemycket men hästarna drack nog hälften av vad de serverades.

Eller förra helgen hände en olycka i hagen och en av min hästs kompisar blev så illa skadad att han blev avlivad. Där efter har min häst och hennes nuvarande hagkompis knappt ätit något ute och inte eller druckit vatten. Idag när jag var ute var hinken i boxen närapå orörd och det såg inte ut som de brytt sig om vattnet i hagen eller.

Har sen flytten gett min häst lite betfor med foderjäst för att magen skulle klara foderbytet, idag gav jag samma mängd betfor men dubblade vattenmängden och hoppas på att hon fått i sig det, men det räcker ju inte som vattenbehov. Hjälp tips och ideer. Hästen verkar må helt bra, pigg osv och verkar inte uttorkad.

Sv: Vatten

Det kan vara så att hästen inte gillar smaken på det nya vattnet. Såvida det inte är något fel på vattnet så kan man blanda
i t.ex. saft eller betforvatten för att göra det mer smakligt för hästen.

Ang. att hästarna inte äter och dricker efter att kompisen blev avlivad kanske kan bero på stress?

Jo visst är det så, min häst var ny i hagen och hennes nuvarande kompis hade gått med den nu avlivade hästen i drygt 10 år, de senaste åren hade det till och från bara varit de två i hagen. Så det är klart att det är stor omställning och min kom bra överens med nya hagkompisarna men hade inte hunnit bo in sig ordentligt.

Madam är inte så förtjust i betfor, brukar vilja ha det i några dagar sen duger det inte längre. Har funderingar på att köpa någon äppeldryck och blanda i en hink vatten som jag ställer in i boxen som komplement till vattenhinken, med rent vatten. Kan ju också ta vatten med hemifrån och se om hon gillar det bättre, hade inte haft en tanke på att det kunde vara nya vattnet, och några pet-flaskor hemmavatten kan man ju släpa med sig för att kolla om det blir bättre. Tack för tipset

Om hästen äter hösilage så kanske det nya är mindre TS så hästen får i sig endel vatten av hösilaget? :)

Är vattnet kallt eller ljummet? Min dricker också lite inne över natten, skulle tippa på samma mängd som din om man inte tränat hårdare pass på dagen, då går det åt kanske en halv hink.

Men dom har uppvärmt vatten ute och där dricker hon, det ser jag och så får dom hösilage så jag oroar mig inte över det.

Är det kallstall så skulle jag värma lite vatten och blanda i hinken så det vart ljummet.
Men så länge hästen är pigg och äter och dricker (i alla fall lite) så skulle jag inte oroa mig.

(Börjar jag blanda i betfor i vattnet så ratar hon det helt...)

Tog med 2 PET-flaskor vatten hemifrån spetsat med kanske 2 dl äppeljuice som jag hällde i en hink och ställde på golvet, hämtade hästen som direkt gick fram och drack upp det.

Fyllde på med vanligt vatten från stallet, hästen ville inte ha. Gav mig ut och red och när vi kom tillbaka drack hon säkert en liter från hinken på golvet. Kan hon vara så larvig att hon inte vill dricka ur hink som sitter på väggen? Den sitter inte högt. Men håller nu alla tummar för att det var hinkplaceringen som var fel enligt madame häst

Hästen vill ju gärna dricka så att den får sträcka fram och ner med halsen. Hoppas det löser sig med hästen! Mina hästar dricker inte hellser så mycket. De dricker däremot mer när de har arbetat/ansträngt sig :)

Har du koll på om någon annan fyller vatten åt din häst?

I vårt stall springer alla och fyller på vattenhinkarna åt varann så fort det behövs, så egentligen har jag ingen aning om hur mycket min häst dricker. :)

Jag vet att ingen annan fyller på vatten än jag, är bara min häst och stallägarens hästar i stallet och stallägaren är lika upprörd som jag över att hästen inte dricker. Nu har vi lyckats få i henne lite äppeljuice och annat smaksatt vatten men det är ju inte mer än någon liter vatten per dag, och får hon inget smaskens i vattnet så verkar hon inte dricka alls. Verkar dock inte uttorkad eller påverkad på annat sätt, kan hästar äta så mycket snö så de klarar sig? OK hon äter hösilage som inte är jättetorrt men det kan ju eller inte ge mycket vatten.

Vill ha mer tips om vad jag kan göra. Första serveringen med äppeljuice gjorde att hon drack ca 3 liter med en halv dl koncentrerad juice, men de gånger vi försökt efter har hon inte druckit så mycket utan kanske max en liter. När är det dax att bli orolig på allvar?

Har alltid tidigare stått med vattenkopp eller hink där påfyllnad av vatten ingått i alla fodringar så jag har inte någon koll på hur mycket hon druckit tidigare

Jag hade samma problem.
Prövade först med att ha äppelcidervinäger i, och hon började dricka mer.
Men såfort det inte var vinäger i vägrade hon dricka. Så pluggade på lite, och oftast lider hästar av saltbrist.
Pröva att servera en hink med saltvatten, tog 1 vecka att få tillbaka vätskebalansen.
Vårat sto hade tillgång till både saltvatten och vanligt vatten och nu dricker hon som vanligt igen :)

En del blöter ner betforen ganska så rikligt. Annars kan man prova "smaksätta" med melass osv. eller som några tipsat, saltbrist... ge salt.
Själv har min häst vattenkopp nattetid så där vet jag inte, men dagtid dricks det upp en halv hink per häst på en gång, nästan varje gång vi kommer ut och fyller på (3 gånger om dagen?). ;)

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 102
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 798
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 648
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama